تکثیر پنج رقم پایه‌های رویشی درختان میوه به روش کشت بافت در جهاد دانشگاهی تهران

۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۵ کد : ۴۶۹۴۶ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۴۶۰
مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از تکثیر و تجاری‌سازی پنج رقم پایه‌های رویشی شامل...
تکثیر پنج رقم پایه‌های رویشی درختان میوه به روش کشت بافت در جهاد دانشگاهی تهران

 

مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از تکثیر و تجاری‌سازی پنج رقم پایه‌های رویشی شامل پایه‌های گلابی(پیرودوارف) و گیلاس(ماکسیما و گزیلا) و بادام GN , GF)  ) و تکثیر گیاهان زینتی نظیر ارکیده و ونوس حشره‌خوار به کمک فن‌آوری کشت بافت در سازمان جهاد دانشگاهی تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «مجتبی رسولی»، هم‌زمان با چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، با بیان این‌که استفاده از روش‌های سنتی و مرسوم کشاورزی و باغبانی پاسخگوی نیاز کشور نیست، اظهار کرد: از این‌رو استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای تولید هرچه بیشتر درختان باغی و گل‌های تزئینی به شدت احساس می‌شود.

وی افزود: در روش کشت بافت با استفاده از بخش کوچکی از بافت گیاهی، می‌توانیم به گیاه کامل برسیم. از جمله مزایای کشت بافت نسبت به روش‌های سنتی نظیر قلمه‌زنی، تولید تعداد زیاد گیاه در زمان کوتاه، همسانی درختان تولیدی، سرعت رشد زیاد و انتقال نیافتن باکتری و انواع بیماری میباشد.

مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران ادامه داد: علاوه‌بر پایه‌های رویشی فوق، اخیراً موفق به بهینه‌سازی پروتکل‌های تکثیر انگور رقم اسکارلت شده‌ایم و پس از انجام تست‌هایی نظیر میزان مقاومت این گیاه به تنش شوری و خشکی، در آینده نزدیک تولید انبوه آن آغاز می‌شود.

رسولی افزود: با تبلیغات انجام شده و اطلاع کشاورزان و باغداران از مزایای گیاهان کشت بافتی، در سال‌های اخیر استقبال از این گیاهان به شدت افزایش یافته است.

مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی بهترین مشوق برای ایجاد باغ‌ها و مزارع با محصولات کشت بافتی است، اظهار کرد: محصولات حاصل از گیاهان کشت بافت از یکنواختی و کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و علاوه‌بر افزایش ضریب امنیت غذایی کشور، بسیار مناسب برای صادرات بوده و می‌تواند ارزآوری خوبی را نصیب کشور کند.

این کارشناس جهاد دانشگاهی یادآور شد: جهاد دانشگاهی علاوه‌بر تولید و فروش گیاهان کشت بافتی، آمادگی دارد برای سرمایه‌گذاران، آزمایشگاه کشت بافت را احداث کند و دانش فنی و پروتکل‌های کشت بافت را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

کلید واژه ها: سازمان جهاد دانشگاهی کشاورزی کشت بافت

آخرین ویرایش۰۸ مرداد ۱۴۰۱