بومی‌سازی دانش فنی تولید دمولسیفایر توسط جهاد دانشگاهی تهران کاری فن‌آورانه با صرفه‌جویی ارزی برای کشور

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰ کد : ۴۶۶۳۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۳۵۵
مدیر طرح تولید ماده تعلیق‌شکن نفت خام(دمولسیفایر) در سازمان جهاد دانشگاهی تهران...
بومی‌سازی دانش فنی تولید دمولسیفایر توسط جهاد دانشگاهی تهران کاری فن‌آورانه با صرفه‌جویی ارزی برای کشور

مدیر طرح تولید ماده تعلیق‌شکن نفت خام(دمولسیفایر) در سازمان جهاد دانشگاهی تهران تولید دمولسیفایر توسط این نهاد را به‌عنوان کاری فن‌آورانه با صرفه‌جویی ارزی برای کشور دانست و گفت: قرارداد تولید و تأمین 40 هزار کیلوگرم از ماده تعلیق‌شکن نفت‌خام (دمولسیفایر) برای شرکت نفت فلات قاره توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران در مراحل پایانی است.

نقش دمولسیفایرها در جداسازی مواد همراه نفت و افزایش کیفیت نفت‌خام

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر سعید ایرانپور، با بیان ضرورت و فواید اجرای این طرح برای صنعت نفت کشور توضیح داد: مواد تعلیق‌شکن یا دمولسیفایرها موادی هستند که در جداسازی مواد همراه نفت، اهمیت و نقشی تعیین‌کننده دارند. نفت‌خام در زمان استخراج، آب، نمک به همراه دارد عدم جداسازی مناسب آن، باعث کاهش کیفیت نفت‌خام تولیدی نسبت به استانداردهای بین‌المللی شده و علاوه بر کاهش قیمت نفت خام، صدمات جدی به تأسیسات فرآوری، انتقال و پالایش نفت‌خام وارد می‌شود.

بومی‌سازی دانش فنی تولید دمولسیفایر توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران

وی ادامه داد: هم‌چنان بخش اعظمی از مواد موثره دمولسیفایرها از منابع خارج تأمین می‌شود. از این‌رو بومی‌سازی دانش فنی تولید دمولسیفایر توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران، به جلوگیری از خروج ارز از کشور و مقابله با اهرم فشار تحریم در این زمینه منجر شده است.

مدیر طرح تولید ماده تعلیق‌شکن نفت خام (دمولسیفایر) در سازمان جهاد دانشگاهی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در اجرای طرح، علاوه‌بر دستیابی به فرمولاسیون دمولسیفایر جهت استفاده در میادین و حوزه‌های نفتی مختلف، مواد موثره برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شد. با توجه به این‌که همه این مواد موثره در شرایط تحریم به سختی وارد کشور می‌شوند، بومی‌سازی تولید این مواد در سازمان جهاد دانشگاهی تهران گام موثری در جهت خودکفایی کشور به‌شمار می‌رود.

دکتر ایرانپور درباره روند اجرای این طرح پژوهشی گفت فعالیت بر روی مواد تعلیق‌شکن در گروه فرآیند با طرح «بومی‌سازی دانش فنی تولید مواد موثره تعلیق‌شکن نفت‌خام در دو حوزة نفتی» در سال 91 با کارفرمایی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.

فرموله شدن مواد موثره موجود در ماده تعلیق‌شکن نفتی برای دو حوزه نفتی

وی افزود: مواد موثره موجود در ماده تعلیق‌شکن نفتی برای دو حوزه نفتی «اهواز – آسماری» و «ابوذر» با استفاده از مواد اولیه بومی تهیه و ماده تعلیق‌شکن برای این دو حوزه نفتی فرموله شد. مواد تعلیق‌شکن ساخته شده در زمستان سال ۱۳۹۲ در حوزه ابوذر و در زمستان ۱۳۹۳ در حوزه اهواز- آسماری با موفقیت تست میدانی را پشت سر گذاشتند.

دکتر ایرانپور تصریح کرد: بر همین اساس، سازمان جهاد دانشگاهی تهران در قالب قراردادی مجری تولید و تأمین 40 هزار کیلوگرم از ماده تعلیق‌شکن نفت‌خام برای شرکت نفت فلات قاره شد. این قرارداد مراحل پایانی اجرا را سپری می­کند. امید می‌رود با حمایت‌های سازمان جهاد دانشگاهی و معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، تولید و تأمین این ماده در سایر حوزه‌های نفتی توسط گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی اجرا و نسل دیگری از این مواد با ارتقای عملکرد، به شرکت نفت ارایه شود.

وی درباره مشکلات موجود بر سر راه این طرح پژوهشی یادآور شد: تست میدانی درحوزه‌های نفتی مختلف به‌منظور ورود به لیست تأمین‌کنندگان شرکت نفت و دریافت مجوز حضور در مناقصه برای حوزه‌های نفتی مختلف و تأمین مالی و نقدینگی زیاد جهت تأمین مواد اولیه از موارد حائز اهمیت در اجرای این طرح در سایر مناطق و حوزه‌های نفتی است.

 

کلید واژه ها: تولید دمولسیفایر ماده تعلیق‌شکن نفت خام سازمان جهاد دانشگاهی تهران

آخرین ویرایش۰۴ مرداد ۱۴۰۱