دکتر واعظی:

پیشرفت، تعالی، بهبود و توسعه به معنای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر با ابزار مناسب است

سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که پیشرفت، تعالی، بهبود و توسعه همگی به معنای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر با ابزار و شیوه‌های مناسب است، گفت: یکی از بهترین روش‌ها تحصیل و ادامه تحصیل، نقطه مقابل بازماندگی از تحصیل است
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۴۱۷۶۷ پژوهش و فناوری مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۳۶۶
پیشرفت، تعالی، بهبود و توسعه به معنای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر با ابزار مناسب است

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «هاشم واعظی» در نشست تخصصی «تبیین علل بازماندگی از تحصیل و راهکارهای عملی کاهش آن در دوران پسا کرونا» در محل مرکز همایش‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که آیا در هزاره سوم که شاخص‌های سواد تسلط به زبان انگلیسی و مهارت‌های کامپیوتری است بازماندگی از تحصیل معنا پیدا می‌کند؟، اظهار کرد: در این نشست تخصصی به‌دنبال آن هستیم که وضعیت بازماندگی از تحصیل در کشور چگونه است؟ سمن‌ها چه نقشی در بازجذب و ممانعت از بازماندگی از تحصیل دارند؟ وضعیت بازماندگی از تحصیل در دوران کرونا چگونه بوده است؟

 

وی ادامه داد: همچنین به‌دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستیم که سمن‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی چه تجربه‌های قابل طرحی دارند؟ آیا می‌توان اثرات بازماندگی از تحصیل را کاهش داد؟ بازماندگی از تحصیل در دوران پساکرونا چگونه است؟

در ادامه این نشست مهندس«محمد حسن داوودی» مدیرعامل صبح رویش با بیان این‌که این نهاد برای کودکان شهر تهران در معرض آسیب اجتماعی از نژادهای مختلف کرد، لر و افغانستانی با هر رنگ و زبانی که حق آموزش و تحصیل دارند راه‌اندازی شد، افزود: مجموعه مدارس صبح رویش در سال 94 در قالب دبستان پسرانه و دخترانه راه‌اندازی شد و در سال‌های بعد گسترش یافت به نحوی که امروز 7 مرکز در مناطق 12 و 15 فعال هستند.

وی با بیان این‌که شماری از مجوز از وزارت آموزش و پرورش در قالب مدرسه و شماری مجوز از بهزیستی در قالب مرکز مهارت‌آموزی اخذ شد، در ادامه خاطرنشان کرد: رویکرد آموزشی و تربیتی صبح رویش لزوماً قرار نیست رویکرد موجود در مدارس و کلیشه و دستورالعمل نانوشته در هر مدرسه باشد.

مدیرعامل صبح رویش با اشاره به نامگذاری کلاس‌های مدارس صبح رویش به ادبکده، زیس‌کده، عددکده، وطن‌کده، بازی‌کده و .... بجای کلاس درس ریاضی، ادبیات و .... گفت: در این مدارس الگوی آموزشی خاصی طراحی شد که کپی شده از مدارس کشورهای ژاپن، فنلاند و حتی از تجارب خوب کشور خودمان بود.

مهندس داوودی با بیان این‌که در ابتدای راه‌اندازی این مدارس در سال 94 از هر 18 کودک محله هرندی فعال در چهار راه‌ها تنها موفق به جذب یک کودک می‌شدیم، گفت: از این‌رو کوشیدیم محیط این مدارس را جذاب کنیم تا خودشان با علاقه و بخاطر ویژگی‌های داخلی مدرسه جذب شوند و بجای دعوت از کودکان برای حضور در این مدارس ما به محل کار این کودکان رفتیم در ابتدا به طور آزمایشی با وانت به محل کارشان رفتیم اما پس از 3 سال کار موفق به راه‌اندازی مدرسه جابزی(مخفف جایی برای بازی) در قالب مینی‌بوس مدرسه شدیم.

وی با بیان این‌که در ابتدا کودکان با دیدن این مینی‌بوس‌ها بر سر چهار راه فرار می‌کردند، خاطرنشان کرد: این ناشی از 33 بار اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار به شیوه غلط بود.

مدیرعامل صبح رویش با بیان این‌که در سال 97 و 98 با 4 مدرسه جابزی آغاز و هم‌اکنون این مدارس به 7 عدد در معابر تهران و حتی کارگاه‌های زیرزمینی لوسترسازی افزایش یافته است، افزود: متاسفانه 80 درصد کودکان کار در اماکنی فعالیت دارند که دیده نمی‌شوند و تنها 20 درصد کودکان کار در سطح خیابان‌ها هستند.

مهندس داوودی مدارس جابزی را محلی برای آموزش درس مهارت زندگی، جرأت ورزی و مهارت نه گفتن دانست و خاطرنشان کرد: همه به روش بازی و تلفیق دروس است کودکان همزمان با بازی می‌آموزند در بستر تحول و برنامه درس ملی برنامه درسی باید متناسب با نیاز یادگیرنده طراحی شود که ما چنین کردیم.

وی با بیان این‌که در دوران کرونا هم با بیش از 1000 نفر ساعت کاری مدل آموزشی بر پایه یادگیری 3 ستون دانش، بینش و نگرش طراحی شد، تصریح کرد: بدین ترتیب رویکردی به نام دانستان خلق شد که کودکان در فضای آزاد آموزش می‌دیدند که البته در مناطق محروم کودکان تجربه کار با تبلت و موبایل را نداشتند اما در فضای باز در قالب کلاس‌های کشفستون و ایدستون و ... ایده‌پردازی می‌کردند بدین ترتیب کودکان با دانش و مهارت آشنا می‌شوند.

براساس این گزارش، دکتر «فاطمه قاسم‌زاده» مشاور شبکه یاری کودکان هم در این نشست گفت: کودکان با آموزش از حقوق دیگر خود نیز بهره‌مند می‌شوند همچنین در اصل 30 قانون اساسی به آموزش رایگان کودکان و در پیمان‌نامه حقوق کودک در ماده 28 و 29 به نقش آموزش در کودکان تأکید شده است.

وی با بیان این‌که بازماندگی از تحصیل تنها خاص دوران کرونا نیست و ما در پیش از کرونا هم با این پدیده مواجه بودیم، افزود: در پیش از پاندمی کرونا بسیاری از کودکان کار از تحصیل محروم بودند که بتدریج کاهش یافت.

مشاور شبکه یاری کودکان با بیان این‌که در سطح بین‌الملل 4 دلیل برای ترک تحصیل ذکر شده است، در ادامه خاطرنشان کرد: دلایل اقتصادی، اجتماعی از قبیل فقر تبعیض نابرابری سبب می‌شود تا شمار کودکانی که به آموزش دسترسی دارند کاهش یابد که البته دلایل خانوادگی و تا حدودی فردی هم در آن موثر است.

دکتر قاسم‌زاده با بیان این‌که شبکه یاری کودکان کار و خیابان از سال 82 شکل گرفت، افزود: به لحاظ کمی 42 عضو انجمن بیش از 20 هزار کودک را زیر پوشش دارند که آمار جالبی نیست.

وی ادامه داد: با مشکل بازماندگی از تحصیل پیش از کرونا روبرو بودیم که پاندمی کرونا به تعداد آن‌ها افزود که این به علت سیاست اشتباه وزارت آموزش و پرورش بوده است که بدون فراهم کردن بستر مناسب برای فضای مجازی این شیوه آموزش را آغاز کردند در حالی که بسیاری از کودکان حتی از داشتن تبلت و گوشی هوشمند محروم بودند و یا قادر به استفاده از آن نبودند.

مشاور شبکه یاری کودکان با بیان این‌که در دوران کرونا بخش از آموزش کودکان به مادران سپرده شد، تصریح کرد: بر اساس آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش 5 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در دوران کرونا از تحصیل بازماندن که عمدتا از خانواده‌های کم‌برخوردار بودند که دیگر به چرخه آموزش برنگشتند که این ضرر بسیاری بود.

دکتر قاسم‌زاده از اصول راه‌اندازی سازمان‌های مردم نهاد تعامل با دولت است، گفت: متاسفانه ما در دوران کرونا شاهد تعامل خوبی میان سمن‌ها با سازمان‌های دولتی نبودیم در این راستا شبکه کمک با هدف کمک به مهار کرونا راه‌اندازی شد که تعامل خوبی با ستاد مبارزه با بحران کرونا داشت.

آخرین ویرایش۰۴ اسفند ۱۴۰۰