دکتر دهقانی در مراسم چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی باید زیست‌بومی برای رشد و نمو نخبگان علاقه‌مند کشور باشد

رئیس جهاد دانشگاهی در چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد با تبریک این روز گفت: زمانی که در خصوص جهاد دانشگاهی حرف می‌زنیم باید بتوانیم در این سازمان نظامی را برپا کنیم که بتواند یک زیست‌بوم و محلی برای زندگی، رشد و نمو نخبگان علاقه‌مند کشور باشد.
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۵ کد : ۴۶۸۱۰ فرهنگی
تعداد بازدید:۳۰۵
مراسم گرامی‌داشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و تقدیر از...
جهاد دانشگاهی باید زیست‌بومی برای رشد و نمو نخبگان علاقه‌مند کشور باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مراسم گرامی‌داشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه این نهاد با حضور دکتر «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، رئیس جهاد دانشگاهی، معاونان این نهاد و روسای واحدهای سازمانی صبح سه‌شنبه 4 مرداد 1401 در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

جهاد دانشگاهی پس از انقلاب توانست الگوی مناسب در حوزه فن‌آوری، نوآوری و اندیشه باشد

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان این‌که امسال به‌علت ‌ قرار گرفتن 16 مرداد در دهه نخست ماه محرم و تقارن آن با تاسوعای حسینی(ع)، این مراسم زودتر از موعد برگزار شد، در ادامه با تبریک سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: پس از انقلاب اسلامی، کارِ گروهی در حوزه علم توسط جهاد دانشگاهی معنا گرفت‌ و این نهاد توانست الگوی مناسب در حوزه فناوری، نوآوری و اندیشه باشد. این نهاد به‌نحوی عمل کرد که یک الگوی مناسب در حوزه علم نافع باشد.

وی با بیان این‌که در سال‌های اولیه انقلاب، جهاد دانشگاهی با موقعیت‌شناسی به‌موقع نیازها را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام می‌کرد و در نهایت به الگوی علمی و کاربردی نافع برای کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شد، در ادامه اظهار کرد: پرسش مهمی که باید همیشه به آن توجه داشت این است که حرکت جهاد دانشگاهی و این کلمه، چه تفاوت محتوایی و فرهنگی با سایر حرکت‌ها دارد. بنابراین اگر به این پرسش پاسخ صحیح ندهیم بعضاً اشکالات هویتی پیدا می‌کنیم و اگر تفاوت هویتی جهاد دانشگاهی را درست نشناسیم با سایر نهادها با مأموریت‌های مشترک با ما ممکن است به موازی کاری دچار شویم.

کار خستگی‌ناپذیر، پرتلاش و توأم با ایثار کاری جهادی است

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر این‌که در جهاد دانشگاهی دو کلمه مفهوم جهاد و مفهوم دانشگاه را پررنگ کرده‌ایم، در ادامه با تشریح ویژگی‌های کار جهادی گفت: جهاد دانشگاهی 3 ویژگی شاخص دارد. هر حرکتی جهاد نیست. به هر تلاشی جهاد نمی‌گویند، کار جهادی خستگی‌ناپذیر و پرتلاش است. ویژگی دیگر آن از خودگذشتگی و ایثار است. حرکت پرتلاش خستگی‌ناپذیری که برای خود انجام می‌دهیم جهاد نیست بلکه حرکت پرتلاش خستگی‌ناپذیری با ایثار جهاد است. در جهاد دانشگاهی باید ایثار به شکل جدی دیده شده باشد. این‌که در کلام می‌گوئیم کسی که برای خانواده تلاش می‌کند مثل مجاهدت در راه خداست به همین معناست.

تحویل کاری بزرگ به مردم نتیجه کار جهادی است

دکتر دهقانی‌ فیروزآبادی ویژگی دیگر جهاد دانشگاهی که رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره و تأکید دارند را این‌گونه تحلیل کرد و گفت: جهاد تنها در برابر یک دشمن و مانع، معنا پیدا می‌کند. جایی که پول، کار، رفاه و... وجود دارد جهاد معنا ندارد. اگر قرار است کار جهادی کنیم، قطعاً پر از سختی، گرفتاری، درد و رنج است، اما نتیجه این است که یک کار بزرگ به مردم تحویل داده شود. اگر این سه ویژگی در کنار حرکت به‌خاطر خدا صورت گیرد، که جامعه نیز اکنون به‌شدت نیازمند آن است، اتفاق‌های مبارکی رخ خواهد داد. توجه به این موضوع باید مورد توجه من، معاونان و سایر جهادگران قرار گیرد. هنگامی که رضای خدا مورد توجه باشد، تحمل سختی‌ها سهل می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به خدا کمک ‌می‌کند در اقدامات مختلف موفق باشیم. حرکت برای خدا بسیار ساده و حتی آسان‌تر از کار برای هر بشری است، جهادگر نمونه، جهادگری است که در تلاش و مجاهدت از همه پیش است، در کار ایثارگرانه و از خودگذشتگی، کار برای خدا و در مبارزه کردن برای رسیدن به اهداف و برداشتن موانع از همه جلوتر است. اگر هرکدام از جهادگران به این موارد توجه کنند، جهادگر برتر می‌شوند. من دست چنین افرادی را می‌بوسم.

جهاد دانشگاهی از مقدس‌ترین مفاهیمی است که همواره مورد توجه رهبر انقلاب است

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مسأله دانشگاهی بودن جهاد دانشگاهی گفت: در انقلاب مفاهیمی از جهاد گسترش پیدا کرد. برای مثال جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی و... . یکی از مقدس‌ترین مفاهیمی که همیشه مورد توجه رهبر انقلاب بوده و به‌طور خاص حمایت شده جهاد دانشگاهی است.

وی ادامه داد: در این‌که مفهوم دانشگاه را به مفهوم جهاد وصل کنیم، دانشگاه صرفاً یک مکان فیزیکی و آموزشی نیست بلکه دانشگاه به‌عنوان هویت علم، فرهنگ، نوآوری و خدمات جدید و زیست‌بوم نخبگان کشور مطرح است، بنابراین وقتی در خصوص جهاد دانشگاهی حرف می‌زنیم باید بتوانیم در این سازمان و سیستم نظامی را برپا کنیم که بتواند یک زیست‌بوم و محلی برای زندگی و رشد و نمو نخبگانی علاقه‌ند کشور باشد، نخبگانی که حاضرند با حرکت خستگی‌ناپذیر و جهادی و مبارزه با دشمن در مسیر خدا به رشد کشور کمک کنند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: شرایط باید به‌نحوی باشد که حضور افتخاری، عضویت، مهمان شدن در جهاد دانشگاهی برای اهالی دانشگاه‌های ایران و نخبگان کشورهای دیگر یک آرزو باشد.

منتظر طرح‌های پیشنهادی در تدوین برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی هستیم

در ادامه مراسم دکتر «عیسی علیزاده»، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که یکی از سنت‌های حسنه‌ای که مرداد‌ماه هر سال در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود، انتخاب و معرفی جهادگران نمونه است، گفت: امسال نیز از مجموع ۲۸۴ نفری که از سوی واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی معرفی شدند، 38 نفر به‌عنوان جهادگر برتر انتخاب شدند. البته از همه افرادی که شایستگی حضور در لیست جهادگران نمونه را دارند اما به‌علت محدودیت‌ها امکان انتخاب آن‌ها فراهم نشد، پوزش می‌طلبیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به این‌که در حال تدوین برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی هستیم، گفت: متناسب با دولت سیزدهم برنامه ششم را طراحی کرده‌ایم و از واحدهای جهاد دانشگاهی خواسته شده در خصوص اهداف فرابخشی، برنامه‌ها و ... پیشنهادها و طرح‌های خود را اعلام کنند. تاکنون بخشی از پیشنهادها دریافت شده و همکاران جهاد تا پایان مردادماه فرصت دارند برنامه‌ها و نظرات خود را اعلام کنند.

در پایان این مراسم، 38 جهادگر نمونه فعال کشوری در حوزه‌های مختلف از جمله معاونت پژوهش و فناوری، معاونت آموزش و کارآفرینی، معاونت فرهنگی، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، معاونت هماهنگی و امور مجلس، حوزه ریاست، روابط عمومی، حوزه تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان و روسای واحدهای سازمانی معرفی و تجلیل شدند.

 

کلید واژه ها: جهادگران نمونه سازمان جهاد دانشگاهی تهران

آخرین ویرایش۰۵ مرداد ۱۴۰۱