مدیرگروه پژوهشی بیوتکنولوژی باغبانی سازمان جهاددانشگاهی تهران:استان اردبیل به خط تولید نهال پیوندی گردو ملحق می‌شود

مدیرگروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی سازمان جهاددانشگاهی تهران گفت: در صورت همت مسؤولان، تا پایان سال جاری استان اردبیل به خط تولید نهال پیوندی گردو ملحق می‌شود.
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۲:۲۲ کد : ۴۶۱۷۷ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۴۰۱

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، سید ضیا نصرتی در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل بحران استانداری اردبیل در جهاد کشاورزی استان به منظور حل مشکل باغات بویژه باغات گردوی استان برگزار شده بود گفت: جهاد دانشگاهی در حال حاضر دارای دانش تولید نهال‌های پیوندی گردو است که در برابر سرمای دیررس بهاره کاملا مقاوم هستند و در صورت تمایل مسئولان استان اردبیل، این توانمندی می‌تواند جهت اصلاح باغات گردوی این استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب که میزان عملکرد این نهال پیوندی در هر هکتار 5 تن بوده و از پایداری تولید برخوردار است، بهترین راهکار را برای کسانی که می‌خواهند باغ جدید گردو احداث کنند، استفاده از این نوع نهال برشمرد. 

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 رقم گردوی خارجی و 2 رقم گردوی داخلی به عنوان ارقام مقاوم در مقابل سرما در سطح کشور عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده از نهال پیوندی، خطر سرمازدگی باغات گردو را در استان اردبیل رفع می‌کند.

نصرتی با بیان اینکه در حال حاضر ژنوتیپ‌های خوب مقاوم به سرما در کشور داریم که نیاز به شناسایی و انتقال فناوری دارند خاطرنشان کرد : امروز دیگر مدیران سازمان جهادکشاورزی و مسؤولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که راهکاری چند ساله و طبق برنامه بهتر از راهکارهای کوتاه مدت و موقتی است.

نصرتی افزود: در مورد گردو می‌توان در کوتاه مدت از روش پیوند و در بلندمدت از تولید نهال روی پایه رویشی از طریق کشت بافت استفاده کرد.

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی جهاد دانشگاهی تهران با ابراز تاسف از اینکه ایران جایگاهی در بین صادرکننده‌های گردوی جهان ندارد، تصریح کرد: ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گردو در دنیا بخاطر بی‌توجهی به خواسته و سفارش جامعه مصرف‌کننده خارج از کشور در تولید گردو، در این زمینه موفق نیست.

آخرین ویرایش۲۵ تیر ۱۴۰۱