به کوشش انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران،

اندیشه‌های شهید مطهری در آینه نگاه معاصر منتشر شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۴۳۴۰۶ فرهنگی
تعداد بازدید:۲۹۲
اندیشه‌های شهید مطهری در آینه نگاه معاصر منتشر شد

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «اندیشه‌های شهید مطهری در آینه نگاه معاصر» با گردآورندگان «حمیدرضا یوسفی»، «میثم بلباسی» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این کتاب مجموعه‌ مقالاتی از «ابراهیم نوئی»، «رحیم دهقان»، «سمانه کشوردوست»، «مریم سالم» و ... درباره اندیشه‌ها و نظریه‌های شهید مرتضی مطهری است.

در بخشی از کتاب با عنوان بررسی«روح» از دیدگاه شهید مطهری به قلم سید «سجاد خسروی» آمده است:

به نظر می‌رسد قبل از آن‌که مباحث مربوط به روح به‌ صورت تفصیلی بیان شود شایسته است که مطالبی از شهید مطهری در خصوص حقیقت حیات را مورد بررسی و مداقه قرار دهیم تا با شناختی که از حقیقت حیات حاصل می‌شود بتوانیم بهتر از چیستی روح که قطعاً جدای از مبحث حیات نیست، سخن بگوئیم. شهید مطهری در خصوص حقیقت حیات عنوان می‌کند با این‌که حقیقت حیات بر بشر مجهول است و یا غیر قابل درک است. اما آثار حیات و زندگی از همه چیز نمایان‌تر و آشکارتر است. با این‌که خود حیات و زندگی را احساس نمی‌کنیم – یعنی خود حیات را نمی‌بینیم، لمس نمی‌کنیم، نمی‌چشیم – ولی آثارش را می‌بینیم و لمس می‌کنیم. آثار حیات ظاهر است و خود حیات باطن. ما از این ظاهر به وجود آن باطن پی می‌بریم همچنین قرائن مسلم علمی نشان می‌دهد که ظهور حیات و زندگی در روی زمین آغازی دارد.

در بخش دیگری از این مجموعه با عنوان «امامت در اندیشه شهید مطهری» به قلم «عباس میرزایی» می‌خوانیم:

در این مقاله به بررسی موضوع امامت از منظر شهید مطهری پرداخته و تلاش می‌شود به این پرسش پاسخ داده شود که شهید مطهری چه تبیینی از نظریه امامت شیعی کرده است؟ بررسی اندیشه‌های شهید مطهری، با توجه به گرایش‌هایی که نسبت به حکمت متعالیه داشته است، نشان می‌دهد که امام به غیر از زعامت دینی و معنوی دارای رکنی مهم از زعامت در حوزه اجتماع به نام زعامت سیاسی است که وظیفه‌ای اجتماعی – سیاسی برای امام ایجاد می‌کند. شهید مطهری تئوری خود را در بخش‌های قابل توجهی از آثار خود شرح داده است.

در ادامه این کتاب براساس مجموعه آثار استاد شهید مطهری آمده است: امامت یکی از مهم‌ترین مسائل برای دین اسلام است، چراکه در اسلام امامت به‌مثابه روح دین به‌شمار می‌آید، به گونه‌ای که اگر امامت نباشد، دین کامل نشده و به اتمام نرسیده است. منطق چنین ایده‌ای از آنجا ناشی می‌شود که دین اسلام آخرین دین است و بعد از آن شریعتی نخواهد آمد، از این‌رو دینی جامع برای همه شئون زندگی انسان‌هاست. از سوی دیگر پیامبر اسلام در طول 23 سال رسالت خود فرصتی برای تبیین همه دین را نداشت، افزون بر این‌که جزئیات مسائل دینی در قرآن نیست. از این‌رو حتماً نیازمند کارشناسانی در حوزه دین است که به اشتباه و خطا نیفتند و راه پیامبر اسلام را ادامه دهند. چنین کسانی، همان امامانی هستند که خود پیامبر(ص) برای مردم مشخص کرده است.

این مجموعه شامل 3 گفتار با عنوان‌های ابعاد اسلامی اندیشه شهید مطهری، ابعاد سیاسی – اجتماعی اندیشه شهید مطهری و ابعاد فلسفی اندیشه شهید مطهری است.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران کتاب «اندیشه‌های شهید مطهری در آینه نگاه معاصر» را در 288 صفحه و به قیمت 80 هزار تومان وارد بازار نشر کرده است.

 

کلید واژه ها: سازمان جهاد دانشگاهی تهران شهید مرتضی مطهری

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱