پورکریمی در نخستین کارگروه طرح تحول سازمانی جهاد دانشگاهی تهران

برنامه تحول و راهبردی جهاد دانشگاهی تهران بر اساس ۴ کارگروه فرعی تدوین شود

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۳ کد : ۵۵۱۴۹ تاپ خبر اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۲۱
نخستین جلسه کارگروه طرح تحول سازمانی جهاد دانشگاهی تهران...
برنامه تحول و راهبردی جهاد دانشگاهی تهران بر اساس ۴ کارگروه فرعی تدوین شود

 

دکتر پورکریمی در نخستین کارگروه طرح تحول سازمانی جهاد دانشگاهی تهران بر ضرورت تدوین برنامه تحول و برنامه راهبردی سازمان جهاد دانشگاهی تهران بر اساس 4 کارگروه فرعی آموزشی، اداری مالی، فرهنگی و پژوهشی تأکید کرد.

 

تأکید بر ضرورت فعالیت کارگروه‌های سازمانی در محورهای ساختار، فرآیند و رفتار

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نخستین جلسه کارگروه طرح تحول سازمانی جهاد دانشگاهی تهران در محل سازمان تشکیل شد.

 

دکتر «جواد پورکریمی»، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران در این جلسه مقرر کرد 4 کارگروه فرعی اعم از آموزشی، اداری مالی، فرهنگی، پژوهشی با فعالیت در محورهای ساختار، فرآیند و رفتار مشخص تشکیل و حداکثر ظرف 3 ماه نتایج به کار گروه اصلی منتقل تا تغییرات نهایی انجام  شود.

 

وی با تأکید بر ضرورت رسیدن به ماتریسی مشخص مبنی بر تعریف ساختار، فرآیند و رفتار مشخص در حوزه‌های مختلف سازمانی اعم از آموزش، پژوهش، پشتیبانی و حوزه منابع برای آسیب‌شناسی مسایل با هدف برطرف کردن مشکلات گفت: در این راستا باید کارگروه‌های فرعی تشکیل و سپس موارد در کارگروه اصلی مطرح و چکش‌کاری شود تا به نتیجه دلخواه برسیم.

 

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران در ادامه توضیح داد: به‌عنوان مثال و بر این اساس باید مشخص شود در حوزه آموزش باید چه تغییر و تحول مستمری انجام شود؟ چه ساختاری برای حوزه آموزش مناسب است؟ آیا ساختار فعلی برای آموزش مناسب دیده شده است یا خیر؟ فرآیند آموزش باید چگونه باشد؟ و.... در دیگر حوزه‌ها هم باید چنین رفتار شود و به‌دنبال این موارد بود.

 

دکتر پورکریمی با تأکید بر این‌‌که خروجی این جلسه باید تشکیل کارگروه‌های فرعی برای محورهای تعیین‌شده باشد، افزود: نتایج کارگروه‌های فرعی در کارگروه اصلی برای رسیدن به نتیجه نهایی چکش‌کاری می‌شود.

 

وی عمر فعالیت هر کارگروه را حداکثر 3 ماه برشمرد و افزود: برای فعالیت کارگروه‌های فرعی زمان مشخصی تعیین می‌شود و در زمان‌بندی مناسب باید جلسات برگزار شود. پس از پایان فعالیت‌ها رصد، پایش و گزارش‌دهی آغاز می‌شود.

 

تعریف مأموریت، اهداف کلان و عملیاتی از چشم‌انداز سازمانی است

 

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که بخشی از کار، برنامه راهبردی است، در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از خروجی اصلی، راهبردی است که در آن چشم‌انداز، مأموریت، اهداف کلان و عملیاتی تعریف می‌شود.

 

دکتر پورکریمی گفت: باید در همه حوزه‌ها چشم‌اندازی ترسیم شود این‌که مشخص شود طی چند سال آینده جهاد دانشگاهی تهران باید جزو 5 واحد سازمانی برتر در کشور باشد.

 

وی با تأکید بر ضرورت تهیه فرم گزارش‎دهی در کارگروه‌های فرعی برای شناسایی مشکلات با هدف برطرف کردن آن‌ها افزود: در این فرم باید پیشنهادات ارائه شده برای رفع مشکلات ذکر شده باشد.

 

تفکر و عقلانیت جمعی(اجماع حداکثری) و سپس تصمیم قاطع برای هر اقدامی ضروری است

 

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که باید پیش از هر اقدامی، عقلانیت، تفکر، اجماع و سپس تصمیم قاطع گرفته شود، در ادامه خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت هر کار و اقدامی محکوم به شکست است. سیاستگذاری‌ها باید مبتنی بر اجماع و تصمیم‌گیری جمعی باشد.

 

دکتر پورکریمی با اعتقاد به این‌که در سازمان اشکالات ساختاری نهادینه وجود دارد، افزود: محورهای ما در حوزه‌های فرآیند، فرآوری و توسعه با مشکلات نهادینه روبروست که باید آسیب‌شناسی شوند. برخی آسیب‌ها ذاتی و برخی تبعی هستند.

 

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اعتقاد به این‌که در این واحد سازمانی مسائل و مشکلات اساسی هنوز تعیین تکلیف نشده است، افزود: این خود مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. باید در توسعه، فرآوری و فرآیند مبتنی بر نیاز بازار واحد R&D محصول تولید و به مرحله تجاری‌سازی برسد در این مسیر همه واحدها ممزوج شده است که باید هر یک شناسایی و اصلاح شوند به‌عنوان مثال باید شرکتی یا مرکزی را برای فروش تعیین و مشخص کرد سالی 5 محصول برای فروش و عرضه به بازار به این واحد تحویل داده خواهد شد.

 

دکتر پورکریمی با محدود دانستن امکانات سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: اگر فرآیند درست شود می‌توان گفت 70 تا 80 درصد مشکلات برطرف خواهد شد اما هم‌اکنون همه انرژی ما برای همین میزان(70 تا 80 درصد) مصروف می‌شود که باید این دور باطل شکسته شود.

 

شفافیت رمز موفقیت و پاسخگو بودن نشانه شفافیت است

 

وی با تأکید بر این‌که باید همه امور و فرآیندهای اداری، مالی، جذب، ارتقاء، تبدیل وضعیت و .... همگی شفاف باشند، گفت: از نشانه‌های شفافیت پاسخگویی است، البته باید تابع قواعد و قوانینی هم بود افراد با کنتور مالی سنجیده نمی‌شوند اما باید دید چه عملکردی داشته‌اند؟

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که هر عضو هیئت علمی در جهاد تهران که کار ستادی می‌کند باید فعالیت پژوهشی هم داشته باشد، در ادامه افزود: سازمان جهاد دانشگاهی باید محصول‌محور و دستاوردمحور باشد.

 

در پایان جلسه مقرر شد دومین نشست کارگروه طرح تحول سازمانی جهاد دانشگاهی تهران هفته چهارم فروردین‌ماه 1402 برگزار شود.

 

 

کلید واژه ها: دکتر پورکریمی سازمان جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۲۴ اسفند ۱۴۰۱