رئیسی با استقبال از شعار «جهاد دانشگاهی زیست‌بوم نوآوری نخبگانِ ایران» اعلام کرد

شرط واردات، انتقال تکنولوژی و نظارت سازمانی آن به جهاد دانشگاهی واگذار می‌شود

۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۳ کد : ۴۶۹۲۹ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۲۴
آیت‌الله دکتر رئیسی با استقبال از این‌که به‌درستی این نهاد زیست‌بوم نوآوری نخبگانِ ایران نامگذاری شده است...
شرط واردات، انتقال تکنولوژی و نظارت سازمانی آن به جهاد دانشگاهی واگذار می‌شود

آیت‌الله دکتر رئیسی با استقبال از این‌که به‌درستی این نهاد زیست‌بوم نوآوری نخبگانِ ایران نامگذاری شده است، در ادامه موافقت خود را با پیشنهاد رئیس جهاد دانشگاهی مبنی بر این‌که شرط واردات در کشور را انتقال تکنولوژی قرار داد و نظارت سازمانی این مهم را به جهاد دانشگاهی واگذار شود، اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، آیت‌الله دکتر «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور پیش از ظهر چهارشنبه 5 مردادماه 1401 در آستانه چهل و دومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی و در مراسم دیدار با پژوهشگران و مدیران این نهاد در محل پژوهشگاه رویان، بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور تأکید کرد و این نهاد را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.

توانایی جهاد دانشگاهی در تبدیل نظریه‌های علمی به ثروت  

رئیسی با گرامی‌داشت یاد شهدای جهاد دانشگاهی و مرحوم «کاظمی آشتیانی»، مؤسس پژوهشگاه رویان گفت: نکته مهم درباره این مجموعه علمی این است که توانست به‌خوبی اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی را به ثروت تبدیل و در بخش‌هایی از کشور که نیازمند کار علمی و نوآورانه است، گره‌گشایی کند. این همان الگویی است که باید در بخش‌های دیگر نیز آن را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که جهاد دانشگاهی بسیاری از آرزوها و خواسته‌های کشور در حوزه علم و فناوری را محقق کرده است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در کنار منابع و ظرفیت‌های کشور قرار گیرد و دانایی به توانایی‌ منجر شود، در همه عرصه‌ها شاهد دستآوردهای عظیم خواهیم بود.

تقدیر از دستآوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه‌ ژن‌درمانی و سلول‌درمانی

رئیسی در ادامه با اشاره به دستآوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در زمینه‌های ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، اظهار کرد: کارهای موفق شما در ژن‌درمانی و سلول درمانی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته است این خدمات در کشور تولید قدرت می‌کند و این دستآوردها که به خودکفایی در بخش‌های مهمی از نظام سلامت و درمان منجر شده جزو مظاهر مهم استقلال و قدرت کشور به‌شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که امروز جهاد دانشگاهی بهترین گام‌ها را در جهت استقلال و خودکفایی کشور برداشته است، گفت: این مجموعه، تجربه‌های ارزشمند و نیروهای کارآمد و فرهیخته‌ای دارد که هرکدام ثروت بزرگی برای کشور به‌شمار می‌رود.

تأکید رئیسی بر ضرورت نقش مهم این نهاد در مهاجرت معکوس نخبگان

رئیسی با استقبال از شعار چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: به‌درستی جهاد دانشگاهی زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایران نامیده شده است و این نهاد باید زیست‌بوم نخبگان ایران باشد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: افزود: جهاد دانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.

آمادگی جهاد دانشگاهی در فعالیت حوزه‌های مختلف نظیر ازدیاد استخراج و زنده کردن چاه‌های نفت مرده

وی با بیان این‌که مجموعه جهاد دانشگاهی امروز مورد حمایت بدنه مدیریت کشور است، ادامه داد: این مجموعه امروز، تجربیات بسیار گران‌سنگ و ارزشمندی را دارد که می‌تواند بگوید من آمادگی دارم در حوزه‌های مختلف کشور مثل ازدیاد استخراج و زنده کردن چاه‌های نفت مرده فعالیت کنم، این‌ها مطالب کمی نیست. هم‌چنین در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی یا تولید بذور هیبریدی حرف جدی بزند که امروز این موارد به سفره مردم ارتباط دارد و دیگر کشورها این‌ها را به ما نمی‌خند و نمی‌خواهند ما مستقل شویم.

رئیسی با بیان این‌که این اقداماتی که شما در جهاد دانشگاهی انجام می‌دهید بسیار امیدآفرین و عامل استقلال کشور است، افزود: اندیشه‌ها و نظریه‌ها در کشور وجود دارد که باید به عرصه عمل، اجرا و تولید برسد و با تجاری‌سازی بتوانیم صادرات داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دشمن نمی‌خواهد ما در عرصه‌های علمی و فن‌آورانه در کشور توانمند شویم، ادامه داد: معنای این عنوان جهاد دانشگاهی آن است که بسیاری از امیدها و آرزوها تحقق پیدا کرد. این مجموعه و نیروهای توانمندی دارد که ثابت کرده‌اند هم می‌دانند هم می‌خواهند و هم می‌توانند.

‌تقدیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری و سرطان


وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر «کاظمی آشتیانی»، اقدامات جهاد دانشگاهی در بحث درمان ناباروری را خوشحال‌کننده و ارزشمند دانست و گفت: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستآوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به‌ویژه در موضوع درمان ناباروری و پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.

رئیسی با بیان این‌که مهم‌ نیست که امروز ۴۰ یا ۴۰۰ هزار کودک از این طریق به دنیا آمده‌اند، افزود: مهم آن است که این دانش در کشور به دست جهاد دانشگاهی بومی‌ شده است.

با موافقت رئیس‌جمهور شرط واردات، انتقال تکنولوژی با نظارت سازمانی جهاد دانشگاهی می‌شود


وی در ادامه با اشاره به سابقه آشنایی خود با فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و با تأکید بر این‌که کارهای بسیار تحسین‌برانگیز و مجاهدانه‌ای برای خودکفایی کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است، افزود: با این پیشنهاد رئیس جهاد دانشگاهی که ما شرط واردات در کشور را انتقال تکنولوژی قرار دهیم کاملاً موافقم و نظارت سازمانی این مهم را بر عهده جهاد دانشگاهی می‌گذاریم و این رویه باید اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور با اعلام موافقت خود را با پیشنهاد دکتر «دهقانی فیروزآبادی» مبنی بر این‌که جهاد دانشگاهی بستر سیالی برای جذب و حضور نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان باشد، گفت: این مجموعه می‌تواند به باشگاه فکری و اندیشه‌ورزی برای همه نخبگان در حوزه‌های علم و فن‌آوری و نوآوری تبدیل شود تا آن‌ها بتوانند در این باشگاه نظرات، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های نوی خود را مطرح کنند تا به بالندگی برسند.

موافقت رئیسی با پیشنهاد جهاد دانشگاهی مبنی بر عهده‌داری کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در کشور


رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که بنده با این پیشنهاد دکتر «دهقانی فیروزآبادی» که جهاد دانشگاهی وظیفه کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در کشور را بر عهده گیرد موافق هستم، گفت: ما نیاز داریم که در کنار فرهیختگان و اندیشمندان‌مان، دانش‌پژوهان رشد پیدا کنند و حقیقتاً می‌توان گفت اینجا مجموعه‌ای است که شعار ما می‌توانیم را زنده کرده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور بود. ایشان توانست با اتکای به ظرفیت‌های کشور و نیروهای متعهد، کارآمد و خلاق تحول بزرگی را در حوزه علم و نوآوری رقم بزند و این ویژگی آن مرحوم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت.

رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات تولید و رکود کارخانه‌ها در کشور گفت: ضمن تقدیر از اقدامات ۴۰ سال گذشته این نهاد به‌نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی باید گامی‌نو در بستر گام دوم انقلاب اسلامی بردارد و در این رابطه می‌تواند کمک‌کار دولت باشد.


تأکید رئیسی بر تجاری‌سازی دستآوردهای علمی به‌عنوان مهم‌ترین مسئولیت‌ جهاد دانشگاهی

وی هم‌چنین تجاری‌سازی دستآوردهای علمی را از مهم‌ترین مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و با تأکید بر ضرورت نقش مهم این مجموعه در تحقق نام‌گذاری سال، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با انتقال تجارب و تبیین دستآوردهای خود، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا الگوسازی کند و نقش مهمی را در تحقق این شعار ارزشمند ایفا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که پیشرفت و عدالت، محور کار دولت است و دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت به‌شمار می‌آیند، یادآور شد: نهادهای علمی از جمله جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌توانند به توانی مضاعف یاریگر دولت باشند و با تعریف نظام مسائل کشور و اولویت‌بندی آن‌ها، مشکلات کشور را به‌صورت علمی و فناورانه حل کند و امید می‌رود روزبه‌روز جهاد دانشگاهی بالنده‌تر باشد.

براساس این گزارش، رئیسی در این مراسم ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای جهاد دانشگاهی از نمایشگاه دستآوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کرد و ضمن گفت‌وگو با مدیران و پژوهشگران رویان در ادامه برای آن‌ها سخنرانی کرد.


 

کلید واژه ها: آیت الله رئیسی

آخرین ویرایش۰۸ مرداد ۱۴۰۱