در مراسم تقدیر از جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی عنوان شد

انقلاب پدیده بزرگ قرن با کنار هم قرار گرفتن همه عناصر به ثمر نشست

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۸ کد : ۴۱۴۸۰ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۹۷
انقلاب پدیده بزرگ قرن با کنار هم قرار گرفتن همه عناصر به ثمر نشست

 

جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی از انقلاب به‌عنوان پدیده‌ بزرگ قرن یاد کرد و گفت: با کنار هم قرار گرفتن عناصری به مثل حضور مردمی انقلابی‌گر و غیرت دینی و چاشنی اسلام عزیز به ثمر نشست در آن دوران شعارهایی که سر داده می‌شد نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود که روی همه آن‌ها فکر شده بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، حاج «امیر عقیقی» جانباز نابینای مبارزات دوران انقلاب اسلامی به بهانه فرا رسیدن ایام دهه فجر در محل سازمان جهاد دانشگاهی تهران حاضر شد و با تبریک این ایام در ادامه اظهار امیدواری کرد که خداوند متعال به همه توفیق شکرگزاری نعمات بیکران را بدهد تا روز قیامت سرافکنده و شرمنده کسانی که سرمایه‌گذاری کردند نشویم و این امر تحقق نمی‌یابد جز با روحیه جهادی که با این روحیه سنگرها یکی پس از دیگری فتح شدند نمی‌توان از من کمترین هم از پدیده‌ای به‌عنوان معجزه یاد کرد آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید.

وی ادامه داد: اگر بخواهد اتفاقی رخ دهد باید عناصری در کنار هم باشند، تا زمانی که این عناصر تأثیرگذار در کنار هم نباشند اتفاقی هم نخواهد افتاد.

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب از پدیده‌های بزرگ قرن است که با کنار هم قرار گرفتن عناصری به مثل حضور مردمی انقلابی‌گر و غیرت دینی و چاشنی اسلام عزیز به ثمر نشست شعارهایی که سر داده می‌شد نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود که روی همه آن‌ها فکر شده بود.

عقیقی افزود: امام از قم شروع می‌کند که به اخراج ایشان از کشور منجر ‌شد، حرکت مردم ورامین و دیگر استان‌ها هم به تبعید امام به عراق و در نهایت به اخراج از کشور عراق و طی مسیر طولانی کویت و فرانسه به ایران کشیده شد. همه این حرکات حساب شده بود حضور مردم به جمهوری اسلامی و جمهوریت نظام در صحنه منتهی شد روی همه این اتفاقات فکر شده بود که رژیم ستم‌شاهی و در رأس آن استکبار آمریکایی روی آن مسأله فکری نکرده بودند در نتیجه هر چه فشار بیشتر می‌شد حضورهای مردمی افزایش می‌یافت.

تحرکات مردم در دوران انقلاب اسلامی بدون برنامه‌ریزی و خودجوش بود

وی تصریح کرد: در ابتدا ا به حضرت امام اهانت کردند و مردم را در جمعه سیاه  17 شهریور به رگبار بستند و هر چه رژیم شاهنشاهی مردم را بیشتر می‌کشت حضور مردم بیشتر می‌شد حضور مردم برنامه‌ریزی دقیقی نداشت و همگی خودجوش بودند (اکثر تشکل‌های سیاسی و احزاب سازماندهی شده است) اما تحرکات مردمی در دوران انقلاب اسلامی بدون فکر قبلی و همه خودجوش بود در این دوران اگر کمبودهایی هم به لحاظ اغذیه بود در محلات و مغازه‌ها نخود لوبیای انقلابی توزیع می‌کردند به عبارتی همه خودجوش در صحنه حضور داشتند اگر قرار بود اطلاعیه‌ای از قم بیاید مراکزی که آن را تکثیر می‌کردند از راه‌های محرمانه اقدام می‌کردند که جوانان در پیش گرفته بودند نمازگزاران اطلاعیه را در جا مهری می‌گذاشتند دستور کاری این بود تا در مقابل عکس‌العمل دشمن چه کاری انجام شود؟ جمهوریت نظام پای کار ایستاد و باعث شد رهبر دینی که همه‌اش معجزه بود حتی انتخاب مقام معظم رهبری بعد از امام آن هم معجزه بود اگر معجزه نبود در برابر حملات استکبار و حمایت‌های شرق و غرب عالم از شاه باعث نمی‌شد این اتفاق بیفتد.

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی افزود: پس از کشتار 17 شهریور رئیس‌جمهور عراق برای حمایت از شاه به ایران آمد در جنگ تحمیلی 8 ساله تمام دنیا در مقابل ایران بودند کشوری که اسلحه و قطعات جنگی، نداشت در مقابل میگ‌های روسی، توپ دوربرد آلمانی، مواد شیمیایی انگلیس میراژ فرانسه و حتی نیروهای پیاده کشورهای آفریقایی به کمک آن‌ها آمده بودند انقلاب انفجار نور بود که ادامه می‌یافت که در صورت به ثمر نشستن منافع کل استکبار به خطر می‌افتاد شعار مردم نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود.

تأکید جانباز دوران انقلاب اسلامی بر ضرورت روایت صحیح وقایع انقلاب

عقیقی خاطرنشان کرد: باید وقایع انقلاب به‌درستی روایت شود اگر حقایق گفته نشود نسل جوان دچار غفلت خواهند شد و در مقابل شبیخون و تهاجم فرهنگی ایمن نخواهند بود. کارهای بسیاری به‌عنوان وظیفه خطیر بر عهده ما گذاشته شده که باید انجام شود.

وی گفت: دنیا یک طرف ایستاده و ایران یک طرف و دنیا تا الان هم در دشمنی با ایران موفق نبوده‌ است همه تهاجمات و فعل و انفعالات در چهره‌ها و انواع مختلف به کشور ضربه زدند که موفق هم نبودند اما نباید خواص که نقش مهمی دارند در این‌باره دچار غفلت شوند. مردم همواره در صحنه بودند تحریم، گرانی و فشارهای اقتصادی را تحمل کردند اما عملکرد برخی خواص باعث آزردگی خاطر مردم شد و اگر احساس خطر کنند در صحنه حاضر خواهند شد انشالله خداوند توفیق دهد تا از این مرحله هم سربلند بیرون بیاییم.

حاج آقا عقیقی در بخش دیگری از سخنان خود در بحث مرور خاطرات مبارزات دوران انقلاب اسلامی گفت که چند ماهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی من از سربازی آمده بودم ابتدای انقلاب و اثرات آن در پادگان‌ها دیده می‌شد اطلاعیه‌ها داخل پادگان‌ها رخنه کرده بود پادگان‌ها که رکن 2 ارتش بود و وظیفه حفاظت اطلاعات ارتش را برعهده داشت که حساس شده بود و برخی را دستگیر کرده بودند و به‌دنبال روزنه‌ای بودند که اطلاعات از آنجا درز پیدا کرده بود.

بیعت همافران با امام در 19 بهمن 57 زمان شکست رژیم ستم‌شاهی و سازمان سیا

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی ادامه داد: آنچه مهم بود حضور مردم در انقلاب و حاضر شدن آن‌ها در مراسم ترحیم شهدا در مساجد بود که همواره گوش به فرمان بودند زمانی رژیم ستم‌شاهی که نیروهای مسلح که استکبار بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود و سازمان سیا ضربه خورد که در 19 بهمن ماه 57 همافران ارتش در مدرسه رفاه با امام بیعت کردند.

عقیقی تصریح کرد: همافران با امام بیعت کردند اکثر نیروها فرار کردند و از فرامین تبعیت نمی‌کردند نیرویی در ارتش بود به نام گارد که وظیفه اصلی آن‌ها تنها دفاع و حفاظت از کاخ شاه بود این یگان از شاه فرمانبری داشت ارتشبد نصیری، ازهاری، اویسی سپهبد رحیمیان فرمانده نظامی در تهران و در اصفهان سرلشگر ناجی بود.

وی خاطرنشان کرد: شاهنشاه این گارد را مأمور کرد تا به پادگان نیروی هوایی واقع در خیابان پیروزی حمله کند تانک به سمت جنوب شرقی تهران و یکی در شمال تهران مقر امام تقاطع شهید نامجو و خواجه نصیر طوسی حرکت کردند با میلگرد بنای شنی آن‌را پاره کردند تانک‌ها گاز می‌دادند و دور خود می‌چرخیدند یک شنی کار را از کار انداختند و شماری همافران ما را به شهادت رساندند از آن تاریخ هر کسی کارت پایان خدمت به نیروی هوایی ارتش می‌داد نیروی هوایی اسلحه می‌گرفت.

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی گفت: کلانتری 14 واقع در میدان خراسان آنجا هیچ نیروی انتظامی نبود و اهالی محل به کلانتری حمله کردند و همه تجهیزات را بردند رئیس کلانتری 10 واقع در میدان شهدا پشت اداره برق را گرفتند و گالانتش را آتش زدند کلانتری 9 هم واقع در میدان بهارستان حوزه فعالیت ما بود.

حکومت در دوران مبارزات انقلاب اسلامی احاطه‌ای به کشور و نظام نداشت

عقیقی یادآور شد: در آن زمان حکونت احاطه‌ای به کشور و نظام نداشت کسانی که مدعی فرماندهی بودند اداره آشوب از دستشان خارج شده بود. روز جمعه در مدرسه رفاه با امام دیدار داشتیم با 2 دوست و برادر پادگان نیروی هوایی رفتیم افسران نیروی هوایی هم درجات نظامی خود را کنده بودند و با صورت پوشید با مسلح به مسلسل و اسلحه انفرادی نگهبانی می‌دادند که اگر از شمال تهران گارد حمله کند مقاومت کنند مقر امام سنگربندی شده بود به پادگان عشرت‌آباد رفتیم یکسری تانک‌های کوچک مربوط به اغتشاشات به اندازه وانت پیکان برای اغتشاشات داخل شهر آمده بودند که دست مردم افتاده بودند از درب شرقی پادگان خیابان سرباز و غرب آن از درب شرقی تانک وارد شد.

وی گفت: پیش از آن دوستان دیوارهای درب غربی را با هل دادن خوابانده بودند تانک از درب شرقی وارد پادگان شد یکی داخل تانک نشسته بود که بر اثر اصابت گلوله کشته شد انگار کشته شدن این فرد رمز عملیات در جبهه بود مردم و افراد نظامی وارد پادگان شدند افراد در داخل آسایشگاه ملحفه را به نشانه تسلیم شدن تکان دادند و اعلام کردیم تیراندازی نشود چون تسلیم شده‌اند ما رفتیم یک ژسه قنداق تاشو و خشاب و فشنگ گرفتیم به سمت درب پادگان رفتیم به آشپزخانه پادگان رسیدیم دیدیم 2 دیگ به‌صورت واژگون قرار گرفته و یکی در حال تکان خوردن است با احتیاط اسلحه را مسلح کرده و در حالی که دست برروی ماشه گذاشته بودیم به دیگ واژگون شده نزدیک شدیم که متوجه شدیم محل اختفاء یه درجه‌دار نظامی بود که از ترس می‌لرزید.

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی افزود: با کامیون به سمت درب پادگان رفتیم و اثاثیه داخل پادگان را به مقر امام تحویل دادیم اما جالب اینجاست منافقین از همان روزهای نخست اسلحه و مهمات داخل پادگان را برده بودند و ما فقط یک دهم آن‌را تحویل دادیم.

عقیقی یادآور شد: من وانت پیکان تحویل گرفتم وارد مجلس میدان بهارستان شدیم گوشه‌های مجلس آتش گرفته بود و می‌سوخت آنجا توسط یک ریو که در دست بچه‌ها بود به سمت پادگان واقع در باغ شاه انتهای خیابان امام خمینی فعلی(میدان حر) رفتیم در آنجا مسجدی بود در میدان توپخانه هم وسط پارک شهر مردم از چند روز قبل مجسمه‌ها را پایین کشیده بودند در اینجا(پادگان باغ شاه) پادگان کاملاً در اختیار مردم بود با همان بچه‌ها به سمت پادگان دژبان مرکز بلوار کشاورز قبل از جمالزاده با دژبان مرکز بود وظیفه دژبان در نیروهای مسلح تنها برخورد انضباطی با نیروهای مسلح است.

وی ادامه داد: بختیار در اواخر رژیم ستم‌شاهی اعلام کرده بود که همه عوامل تیراندازی به مردم  از جمله ارتشبد نصیری، ازهاری، اویسی سپهبد رحیمیان فرمانده نظامی در تهران و در اصفهان سرلشگر ناجی.... را دستگیر کردیم و به سزای اعمالشان می‌رسند و در پادگان دژبان زندانی هستند و به سرعت آنجا آمدیم اما از داخل پادگان مقاومت می‌شد از کنار دیوار پیاده‌رو به جلوی پادگان می‌رفتیم یک دیوار بتونی بود که من پشت آن سنگر گرفتم و یک جوان دیگر مرا در آن محل همراهی می‌کرد تیراندازی کردند به پسر جوان تیر اصابت شد که مادر پسر در یک برنامه تلویزیونی زنگ زد و اعلام کرد آن پسر فرزند من بود من هم صورتم را به‌طرف داخل پادگان کردم در این وضعیت گلوله‌ای هم به شقیقه من شلیک شد و از سمت دیگر خارج شد تا 2 تا 3 روز پس از این حادثه چیزی به یاد نمی‌آورم ظاهراً مردم من را به بیمارستان امام برده بودند و در سردخانه بیمارستان فارابی نگهداری می‌شدم پس از چند روز که شهدا را از سرخانه خارج می‌کردند متوجه گرم بودن بدن من شدند.

حرکت اساسی را شهدای 8 سال دفاع مقدس کردند

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی افزود: شاید این مبارزات من ذره‌ای از دریای شور، احساس، معرفت، اخلاص و غیرت از حرکت مردمی و انقلاب بود که در به ثمر نشستن انقلاب موثر بود من معتقدم حرکت اساسی را شهدا کردند.

عقیقی خاطرنشان کرد: سپس دولت بازرگان دوام چندانی نیاورد وگرنه انقلاب پس از آن دچار ضرر می‌شد انتخاب بنی‌صدر فضاحتی بود که ترورهایی را هم به همراه داشت از موتورساز بسیجی، تا روحانی و استاد دانشگاه(استاد نجات اللهی) و به عبارتی هر کسی علقه‌ای به نظام و انقلاب داشتند را ترور می‌کردند که پس از آن هم جنگ 8 ساله را تحمیل کردند که تا به امروز که انقلاب پیش رفت.

به گفته وی، هم‌اکنون هم دشمنان تحریم‌ها را ایجاد کردند که برخی خواص قصد حل مشکلات را در گرو آشتی با غرب را داشتند.

حرکت بر روی اصول مانع از تأثیر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی می‌شود

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی ایجاد شد اما تا زمانی که روی اصول باشیم این مسایل از جمله تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی با پشتوانه مقام معظم رهبری و نسل جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌تواند تأثیری روی روحیه افراد بگذارد اگر نظام الگو باشد شرارت‌های استکباری هم باقی نمی‌ماند.

عقیقی افزود: ما کی میتوانستیم تا مرز اسرائیل و تل‌آویو پیش برویم و یمن بتواند با پهباد به جنگ عربستان برود.

اصلانی یکی از دانشجویان دانشگاه تهران حاضر در جلسه این پرسش را از جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی مطرح کرد که برای این‌که در قشر جوان روحیه انقلابی‌گری حفظ و دغدغه‌ای برای آن‌ها باشد چه باید کرد؟

جانباز عقیقی در پاسخ به این دانشجوی دانشگاه تهران گفت که همه به وجود دشمن اذعان داریم و آن‌را انکار نمی‌کنیم امروز دیگر اطلاع‌رسانی تنها با رسانه‌ای که با داخل و خارج در ارتباط است و در حد مجله نیست دشمن الان با دیش ماهواره داخل خانه من و شما شده است و سرمایه‌گذاری کرده است در حال هزینه وقت است و ما نیز باید طبق آن سرمایه‌گذاری کنیم آنچه دغدغه نسل دهه 50 و 60 این است مبادا جوان در این دوران به مشکل دچار شود.

انتخاب مقام معظم رهبری معجزه بود

وی با اشاره به گرانی، عملکرد بد مسئولان و تهاجم و شبیخون و فرهنگی در ادامه اظهار کرد که انتخاب مقام معظم رهبری معجزه بودند.

این جانباز مبارزات دوران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در جبهه و جنگ پیش از آغاز حمله عملیات موضع دشمن نیروهای پیاده و ... شناسایی می‌شد الان هم باید شرایط کاملاً شناسایی شود باید گوش به فرمان بود بدین ترتیب است که دشمن دیرتر به اهداف خود می‌رسد اگر به حرف امام اعتقاد داشته باشیم که عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنیم وظیفه دفاع از دین یک زمانی به دست جوانی سپرده می‌شود که سرش بریده شد و ... . زمانی گردان غواصی قرار بود از عرض اروند رود عبور کند وقتی پای خط می‌آیند که اروند رود خروشان بود فرمانده گردان عده‌ای از سادات را جمع کرد و گفت من نمی‌دانم شما و مادرتان هر کاری می‌توانید انجام دهید آن‌ها دست در گردن یکدیگر انداختند و چندی بعد اروند رود آرام گرفت.

عقیقی افزود: وقتی خرمشهر سقوط می‌کرد جهان‌آرا گفت اگر خرمشهر سقوط کند دوباره گرفته می‌شود اما مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند.

این جانباز نابینای دوران انقلاب اسلامی معتقد است بنیاد نگاه درستی ندارد و تغییر نگاه و رویه در آن الزامیست اگر در این‌باره تحولی ایجاد نشود به نتیجه‌ای هم نخواهیم رسید.

دکتر مسعود کمبرانی با تبریک ایام خجسته دهه فجر و ضمن تشکر از حضور جانباز دوران انقلاب اسلامی در جهاد تهران در ادامه پیروزی انقلاب و 40 سال حرکت موفق در این مسیر را مدیون فداکاری و جانفشانی‌های افرادی به مثل حاج آقا عقیقی و شهدا و جانبازن 8 سال دفاع مقدس دانست و اظهار امیدواری کرد که بتوان پیروان خوبی برای آن‌ها باشیم و حرکت آن‌ها را ادامه دهیم و شرمنده جانبازان و شهدا نباشیم.

گفتنی است، حاج امیر عقیقی جانباز نابینای دوران انقلاب اسلامی برادر 3 جانباز و یک شهید دفاع مقدس است.

در پایان مراسم با اهدای لوح و هدیه از این جانباز دوران انقلاب اسلامی تقدیر و قدردانی شد.

کلید واژه ها: مراسم تقدیر از جانبازان 22 بهمن

آخرین ویرایش۰۳ اسفند ۱۴۰۰