۱۴۰۰/۱۲/۰۳- ۱۵:۳۷
تعداد بازدید:289 سه شنبه 3 اسفند 1400 - 15:37
معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور:

نخستین گام برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکان ایجاد فضای فیزیکی متناسب با جمعیت و استخدام معلم است

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نخستین گام برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکان ایجاد فضای فیزیکی متناسب با جمعیت دانش‌آموزی و استخدام معلم است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «محمدرضا واعظ مهدوی» معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد در نشست تخصصی «تبیین علل بازماندگی از تحصیل و راهکارهای عملی کاهش آن در دوران پسا کرونا» در محل مرکز همایش‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که ساخت مدرسه باید براساس شاخص کمبود(شاخص فاصله با میانگین کشوری) انجام شود، در ادامه اظهار کرد: چون آموزش نخستین شرط حرکت در مسیر توسعه است از این‌رو به تحصیل توجه و حساسیت زیادی می‌شود.

وی با بیان این‌که براساس قانون اساسی کشور همه حق دارند که از تحصیل بهره‌مند شوند، افزود: تاکنون عوامل فراوانی برای بازماندگی از تحصیل کودکان شناسایی و تلاش‌های بسیاری برای برطرف کردن آن شده است که می‌توان با بسیج ظرفیت‌های مختلف اجتماعی بر این پدیده غلبه کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد با بیان این‌که 20 فوریه روز جهانی عدالت اجتماعی است، در ادامه خاطرنشان کرد: از سال 2007 مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایجاد بسیج همگانی و عزم بین‌المللی جهت تحقق عدالت اجتماعی روزی را به نام روز جهانی عدالت اجتماعی نامگذاری کرده است.

دکتر واعظ مهدوی با بیان این‌که اهداف عدالت اجتماعی معطوف به تبعیض، نابرابری، نابرخورداری و مورد نکوهش است، گفت: براساس قانون اساسی دولت موظف است تا اهداف تحقق آموزش و پرورش و تربیت بدنی را برای همگان محقق کند همچنین براساس اصل 43 قانون اساسی دولت مکلف به تأمین نیازهای اساسی مسکن خوراک پوشاک بهداشت و درمان و آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به نابرابری شهری و روستایی در کشور در این حوزه افزود: متوسط درآمد شهرنشینان 2 برابر روستاییان است که البته بین نقاط مختلف کشور هم این نابرابری وجود دارد به‌عنوان مثال درآم استان سیستان و بلوچستان کمتر از 50 درصد میانگین درآمد روستاییان است که بر روی سطح و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این‌که مطالعه برنامه ششم توسعه نشان داد که به شمار دانش‌آموزان 1 میلیون نفر اضافه می‌شود، افزود: این در حالی است که با افزایش شمار جمعیت دانش‌آموزی با کاهش مخاطب دانشگاهی مواجه می‌شویم.

واعظ مهدوی با اشاره به تفاوت سرانه زیربنای آموزشی در استان‌های مختلف تصریح کرد: در برخی استان‌ها نظیر یزد، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و حتی خراسان جنوبی این سرانه 7 تا 8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است اما در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان 3.2 مترمربع فضای آموزشی وجود دارد که باید به 5.2 تا 5.6 مترمربع ارتقاء یابد.

وی با بیان این‌که در این استان‌ها به 2.4 متر مربع فضای آموزشی نیاز است، گفت: فضای آموزشی استان‌های گلستان، گیلان، زنجان و قزوین بالاتر از خط میانگین است برای رسیدن به میزان مناسب فضای آموزشی در کشور به یک میلیون و 700 هزار مترمربع بنا نیاز است که با احتساب هزینه 7 میلیون تومان برای هر مترمربع به اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان نیاز است که برای تحقق این میزان به 32 سال زمان احتیاج است تا به متوسط کشوری برسیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد افزود: بر اساس برآوردها در استان سیستان و بلوچستان طی 5 سال آینده 1 میلیون نفر به جمعیت دانش‌آموزی اضافه می‌شود در حالی که سالانه 60 هزار دانش‌آموز اضافه می‌شود و باید کمبود سرانه رها شده را هم جبران کرد از این‌رو برای هر دانش‌آموز باید سالی 2000 کلاس درس ساخت با بزرگترین عملکرد در سال 1400 تنها توانستیم 1100 کلاس درس بسازیم که برای جلوگیری از افت شاخص این میزان باید به 2 برابر افزایش یابد و البته معادل آن نیروی انسانی جذب شود.

واعظ مهدوی کوچکسازی را مفهومی منحط ارتجاعی و زیانبار دانست و خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلان اداری که از سوی مقام عظم رهبری ابلاغ شده است نه به کوچکسازی و نه بزرگسازی بلکه به متناسب‌سازی تأکید شده است.

وی با بیان این‌که شاخص پوشش تحصیلی در سال 92 حدود 90.49 درصد در سال 93 حدود 90.6 درصد و در سال 98 حدود 92.66 درصد بوده است، گفت: میانگین کشوری این شاخص 98 درصد است پس عدم پوشش تحصیلی 7.34 درصد برآورد شده است.

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این‌که هم‌اکنون باید 535 هزار 380 دانش‌آموز سر کلاس باشند که نیستند، افزود: در استان سیستان بلوچستان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیلات ابتدایی 39 هزار و 297 نفر است که البته این تعداد دانش‌آموزان شناسنامه‌دار هستند و بسیاری از دانش‌آموزان فاقد شناسنامه هستند.

واعظ مهدوی یادآور شد: نرخ ماندگاری از تحصیل از کلاس اول تا دیپلم 42 درصد رشد داشته است.