«آیین نگارش اداری»، به چاپ هشتم رسید

«آیین نگارش اداری»، از انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران با ویرایش جدید به چاپ هشتم رسید.
۰۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۷۵۰۶۵ فرهنگی
تعداد بازدید:۸۸
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «آیین نگارش اداری»، ساختارشناسی و روش‌های نوین درست‌نویسی و نگارش مکاتبات اداری، تألیف دکتر وجید خلیلی اردلی، مدرس درست‌نویسی و آیین نگارش اداری در ۶ فصل به رشته تحریر در آمده است.
«آیین نگارش اداری»، به چاپ هشتم رسید

مولف در بخش حرف نخست و رویکرد فصل اول کتاب با عنوان «رویکرد و چند گفتار کوتاه ضروری» با اشاره به رویکرد مسأله‌محور، مهارت‌محور و کاربردی در نگارش آورده است: همیشه دوست داشتم برای کمک به گسترش درست‌نویسی و آیین نگارش معیار، در حد توان خویش، گامی کوچک بردارم. چند سال پیش وقتی از رساله دکتری خود با موضوع «ارزیابی آیین نگارش و درست‌نویسی در وبگاه‌های پربیننده کشور» دفاع کردم، گفتم شاید وظیفه‌ام را انجام دادم، اما چنین نبود و کار، تازه آغاز شد.

بهتر بود نتایج و یافته‌های آن پژوهش به میدان نیاز روز بیاید و در گوشه کتابخانه باقی نماند. نیازی که شرایط خاص روزگار در دنیای«نوشتن» به‌وجود آورد؛ یعنی هم فن‌آوری‌های نو نوشتاری زیاد و متنوع شد، هم تولید متن و شیوه‌های اشتراک‌گذاری آن، در نتیجه، امکان خطاهای گوناگون نگارشی نیز بیشتر شد. به‌دنبال این نوآوری‌ها در ابزار نگارش و گستردگی فراوان در انتشار نوشته‌ها، اهمیت به‌روزرسانی مهارت‌های نگارشی و لزوم گسترش درست‌نویسی و پاکیزه‌نویسی نیز آشکارتر شد.

وی، در ادامه با بیان این‌که از میان کانون‌های اصلی تولید نوشتار، از جمله نگارش‌های اداری، رسانه‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی، توجه به نوشتارهای گسترده اداری به دو علت ضروری‌تر است، در ادامه خاطرنشان کرده است: نخست نگارش‌های اداری بر اثرگذاری و ماندگاری ارتباطات درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و فراسازمانی شاخصی بنیادی است و دیگر این‌که نگارش‌های اداری همواره باید الگوی درست‌نویسی در جامعه باشد. از این‌رو برای تدوین و تألیف مجموعه‌ای آموزشی و مهارتی از میان چندین جامعه هدف و زمینه‌های گسترده و پرمخاطب نوشتاری، آیین نگارش مکاتبات اداری با رویکرد مسأله‌محوری و مهارت‌محوری انتخاب شد.

خلیلی، ادامه داده است: پس از آن کوشیده‌ام تا با تکیه بر دیدگاه‌ها و تجربه‌های استادان صاحب‌نظر و صاحب‌اثر و با نگاهی رشومند به شاخص‌های «دستور زبان»، «دستور خط»، « نگارش و ویرایش متون اداری» و «پردازش رایانه‌ای نوشتاری» آن گام کوچک را بردارم.

هدف مولف از نگارش این کتاب کمک به گسترش درست‌نویسی در نگارش‌های اداری و جلوگیری از رواج شلخته‌نویسی و الگوهای غیرمعیار زبانی بود و برای پژوهش، تدوین و نگارش این کتاب، از آثار و منابع ارزشمندی بهره برده شده است.

به اعتقاد مولف، زبان نگارش‌های اداری، زبانی ویژه است و تفاوت‌هایی با نگارش‌های دیگر دارد که ورود به ویرایش و پردازش آن آسان نیست. نگاه بنیادین به دنیای این زبان نوشتاری باید به‌دور از افراط و تفریط، نیازسنجانه، نتیجه‌گرا و همراه رویکرد ساده‌سازی و روان‌سازی و معیارسازی باشد.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «آیین نگارش اداری»، را در 292 صفحه به‌همراه پاسخ‌های پیشنهادی به پرسش‌های تشریحی به بهاء 280 هزار تومان چاپ و راهی بازار کتاب کرده است.

آخرین ویرایش۰۶ شهریور ۱۴۰۳