پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی تهران برگزار می‌کند

نشست علمی «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» با حضور صاحب‌نظران

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۶۹۲۱۳ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۶۲
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در راستای سلسله نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه»، درباره مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور این‌بار موضوع «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» را با حضور صاحب‌نظران، نخبگان و دانشگاهیان روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.
نشست علمی «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» با حضور صاحب‌نظران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این نشست با همکاری سازمان عقیدتی سیاسی و مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه همایش ملی «جوانی جمعیت و قدرت نظامی» و به دبیری دکتر حسین وفاپور، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات توسعه، با حضور دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران، دکتر حسام‌الدین علامه، استادیار جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دکتر جواد مداحی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در محل پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار می‌شود.

جمعیت، محور و مرکز توسعه و تغییرات اجتماعی در جهان معاصر بوده است. تغییرات جمعیتی، جنبه‌های مختلفی از زندگی ما و جهان پیرامون ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و اثرات متعددی بر خرده‌نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و محیطی وارد ساخته و منشأ تحولات در این حوزه‌ها می‌گردند.

نتایج مطالعات در زمینه روابط جمعیت و توسعه نشان می‌دهد که مناسبات چندسطحی، تنگاتنگ و پیچیده‌ای بین جمعیت و توسعه برقرار است. ادبیات پژوهشی موجود درباره‌ی مناسبات جمعیت و توسعه مؤید آن است که تحولات کّمی و کیفی جمعیت این استعداد و قابلیت را دارد که روی مولفه‌های خاص توسعه تأثیرگذار باشد، همچنین از آن‌ها تأثیر پذیرد. بنابراین، رابطه تنگاتنگی بین جمعیت و توسعه وجود داشته و سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی نمی‌توانند مستقل از برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه باشند و بالعکس.

جمعیت‌های انسـانی هیـچ‌گاه ثابت نبـوده و همـواره پویا و در حـال تغییـر و تحـول هستند. بنابرایـن، بـه جمعیـت باید نگاهی پویا داشـت و متناسـب بـا تغییـرات و آینده‌نگری آن به اتخاذ سیاسـت‌ها و برنامه‌هـای مطلـوب و پویا در راسـتای بهره‌برداری ‌‌از فرصت‌هـا و مقابلـه بـا چالش‌هـا پرداخـت.

در ایران، با توجه به تغییرات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موضوع جمعیت و سیاست‌های آن با ابلاغ سیاسـت‌های کلـی جمعیـت توسـط مقـام معظـم رهبـری در 30 اردیبهشـت 1393 در چهارده بنـد و محورهایـی نظیر افزایش بـاروری به بالاتر از سـطح جانشینی، تسهیل ازدواج و تشکیل خانـواده، توانمنـدی جمعیـت در سـنین فعالیـت، مدیریـت مهاجـرت و جابجایی‌هـای داخلـی و بین‌المللـی، سـالمندی جمعیـت و اسـتفاده از ظرفیـت و توانمنـدی سـالمندان، ارتقـاء سلامت جمعیـت و کیفیـت زندگـی و ... و تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» توسط مجلس شورای اسلامی در سال 1400 و  متعاقب آن تشکیل ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس‌جمهور، موضوع جمعیت و مسائل آن در دستور کار جدی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گرفته است.

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران که ماموریت آن تولید و انتشار دانش در حوزه مطالعات توسعه و شناسایی چالش­های پیش­روی پیشرفت و توسعه کشور است در سلسله نشست­های علمی مسائل و مباحث اساسی پیش‌روی پیشرفت و توسعه کشور واکاوی و تبیین می‌کند.

علاقه‌مندان مباحث توسعه می‌توانند از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw       به‌صورت مجازی در جلسه حضور داشته باشند.

آخرین ویرایش۱۲ اسفند ۱۴۰۲