نشست علمی «پساتوسعه» با حضور نخبگان و دانشگاهیان برگزار می­شود

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸ کد : ۶۸۹۹۹ مطالعات توسعه اخبار عمومی
تعداد بازدید:۷۰
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نشست حضوری و مجازی علمی «پساتوسعه» را با حضور دکتر موسی عنبری، جامعه‌شناس، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مترجم کتاب «پساتوسعه؛ نظریه، عمل، مسائل و چشم اندازها» در باب چیستی پساتوسعه ، روز دوشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ برگزار می‌کند.
نشست علمی «پساتوسعه» با حضور نخبگان و دانشگاهیان برگزار می­شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران که مأموریت آن تولید و انتشار دانش در حوزه مطالعات توسعه و شناسایی چالش­های پیش­روی پیشرفت و توسعه کشور است در سلسله نشست­های علمی موضوع مطالعات توسعه از منظرهای علوم مختلف را واکاوی و تبیین می‌کند.

صاحب‌نظران، توسعه را به‌عنوان فرآیند تغییر اجتماعی و اقتصادی تعریف کردند. در جهان توسعه‌یافته، پس از دهه­­ها مواجهه با مسأله توسعه و نگاه یک سویه به آن و بدون در نظرگرفتن پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی آن، از ابتدای قرن بیست و یکم با تعریف اهداف توسعه هزاره (سال 2000) و اهداف توسعه پایدار (سال 2015) تلاش شد در نگاه تک ساحتی به امر توسعه تعدیل ایجاد شود.

یکی از این تلاش‌های علمی، نظریات پساتوسعه است. مکتب پساتوسعه که در انتقاد از توسعه به وجود آمده است، می‌تواند ما را با کاستی‌ها و توانمندی‌های توسعه آشنا کند. پساتوسعه‌ای‌ها فرآیند کلی جهان را دچار بحران می‌دانند اما بیشترین متضررین را جوامع به اصطلاح جهان سوم و توسعه‌نیافته می‌دانند و مخاطبان خود را نیز این جوامع در نظر می‌گیرند.

مکتب پساتوسعه معتقد است که با نقد گفتمان و تجربه توسعه می‌تواند زمینه را برای آینده‌ای روشن و فرارفتن از توسعه و مدرنیته غربی مهیا کند. پساتوسعه نوعی بازاندیشی در روابط «شمال – جنوب» است که قدرت انتقادی و برساختی چشمگیر دارد و باید در طول زمان بیشتر مورد پالایش و بحث قرار گیرد.

«اولویت بخشیدن به فرهنگ در برابر اقتصاد»، «ترویج رویکرد توسعه مردمی یا مردم‌گرا (از پایین به بالا) با معیارهای تمرکززدایی (محلی‌گرایی)، سازمان‌های غیردولتی، توانمندسازی مردم»، «دفاع از امر محلی و مکان محور»، «ندیدن توسعه صرفاً از چشم انداز‌های غربی»، «ساخت دنیای از لحاظ فرهنگی، انسانی‌تر و از نظر زیست‌محیطی، پایدارتر» و ...از مهم‌ترین شاخص‌های پساتوسعه است.

در نشست روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، ساعت 14، که در محل پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار می‌شود دکتر موسی عنبری جامعه‌شناس، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مترجم کتاب «پساتوسعه؛ نظریه، عمل، مسائل و چشم اندازها» درباب چیستی پساتوسعه سخنرانی می‌کنند.

مکان برگزاری نشست: خیابان ۱۶ آذر، خیابان ادوارد براون، پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی تهران، سالن جلسات

علاقه‌مندان مباحث توسعه می‌توانند از طریق لینک  https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw در نشست علمی پساتوسعه به‌صورت مجازی حضور داشته باشند.

کلید واژه ها: نشست علمی پساتوسعه پژوهشکده مطالعات توسعه

آخرین ویرایش۰۷ اسفند ۱۴۰۲