امضای یادداشت تفاهم همکاری بین جهاد دانشگاهی تهران و سازمان شیلات کشور برای پیشگیری از بیماری‌های آبزیان

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۳ کد : ۶۸۹۹۷ تاپ خبر پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۲۵
در حاشیه نخستین نشست هم‌اندیشی شیلات، دانشگاه و صنعت یادداشت تفاهمی با هدف همکاری مستمر و پویا در ارتقاء سطح توسعه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان در سطوح سیاستگذاری و پشتیبانی حاکمیتی، آموزش ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت آبزیان بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و سازمان شیلات کشور به امضاء رسید.
امضای یادداشت تفاهم همکاری بین جهاد دانشگاهی تهران و سازمان شیلات کشور برای پیشگیری از بیماری‌های آبزیان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، به‌موجب این تفاهم‌نامه که به امضای جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران و سید حسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات کشور رسید مقرر شد مشاوره، اجرا و پایش نتایج عملکردی از طریق هم‌افزایی توانمندی‌ها و تجارب دانش سازمانی برای ایفای نقش اساسی در صنعت آبزی‌پروری کشور برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی انجام شود.

هم‌چنین در این تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌ها و مشارکت در گسترش فن‌آوری‌های شیلاتی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، اجرایی و پژوهشی در ارتقای سطح فن‌آوری و دانش در فعالیت‌های مختلف شیلاتی مدنظر قرار گرفته شده است.

رحیمیان رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در حاشیه مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران بیش از سه دهه است که در حوزه آبزیان فعالیت داشته است و امروز با این امضا  این تفاهم علاوه‌بر حوزه تخصصی آبزیان در حوزه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی آماده همکاری با سازمان شیلات کشور است و تحت‌مفاد این تفاهم‌نامه می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی خود را نیز توسعه دهد.

وی، ابتکار عمل سازمان شیلات در توسعه ارتباطاتش با دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و مراکز علمی پژوهشی  را اقدامی ستودنی برشمرد.

در همین مراسم، تفاهم‌نامه‌ای هم برای ایجاد بستر مناسب به‌منظور همکاری‌های مشترک علمی و کاربردی بین دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و سازمان شیلات کشور به امضاء رسید.

هدف از این تفاهم‌نامه که توسط مهدی قربانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و سید حسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات کشور امضاء شد استفاده از تجربیات منابع اعم از نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات، دانش و تجربیات برای نیل به اهداف و تحقق توسعه پایدار شیلات در کشور عنوان شده است.

هم‌چنین در این تفاهم‌نامه بر توسعه رویکرد سیاستگذاری در مسائل شیلات کشور، حکمرانی موثر و کارآمد در حوزه شیلات، پژوهش‌های کاربردی، شناسایی و رفع چالش‌ها در کلیه امور شیلاتی، انجام فعالیت‌های پژوهشی، فن‌آوری، آموزشی، اجرایی و دانش‌بنیان به‌منظور توسعه کارآفرینی و اشتغال در شیلات تأکید شد.

در ادامه این مراسم، مهندس سید حسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات کشور، با بیان این‌که صنعت شیلات یک صنعت دانش‌پذیر و نیازمند دانش و فن‌آوری بالا در حوزه‌های مختلف است، در ادامه اظهار کرد: با شناورهای سنتی و عادی نمی‌توان به‌سمت آب‌های دور و سواحل فرازمینی برویم و نیازمند شناورهای تخصصی اقیانوس‌پیما هستیم.

وی، با تأکید بر ضرورت وجود پشتیبانی‌های تخصصی از این شناورها که برای نخستین بار توسط دانشمندان ایرانی در دانشگاه صنعتی شریف طراحی، ساخته و سال گذشته راه‌اندازی شد، افزود: دانشمندان ایرانی منفی 60 درجه سلسیوس را در حوزه برودت‌سازی امکان‌پذیر کردند.

در پشتیبانی دریایی نیازمند دانش گسترده و متنوعی هستیم

رئیس سازمان شیلات کشور، درباره پشتیبانی از دریا در 3 بخش حوزه پایداری، رشد تولید و خوداتکایی توضیح داد: در این‌باره در سازه‌های آبزی‌پروری دریا نیازمند دانش گسترده و متنوعی هستیم که این موضوع بدون دانش دانشمندان امکان‌پذیر نیست.

حسینی، با انتقاد از نبود فرهنگ کار گروهی(تیم ورک) در ایران، گفت: افزون‌بر این‌که از این تعامل استفاده نکردیم این تعامل به تقابل تبدیل شده است. چرا یک کشور برای حفاظت از محیط زیستش توسعه را در مقابل آن قرار می‌دهد؟

وی، با بیان این‌که دنیا 19 میلیون تن از 192 میلیون تن نیاز خود به آبزیان را از آب‌های عمیق تأمین می‌کند، افزود: از سال 47 ذخایر آب‌های عمیق ما نه در عمق 4000 متری بلکه عمق ما 200 متری است را نتوانستیم به بهره‌برداری برسانیم و در حوزه خوداتکایی برداشت داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات کشور، با انتقاد از این‌که از ظرفیت‌های دریایی و فارغ‌التحصیلان این حوزه به‌درستی استفاده نکرده‌ایم، در ادامه خاطرنشان کرد: باید پیش‌نیاز تحصیل در امور دریایی آشنایی با محیط کار باشد.

حسینی، در ادامه توضیح داد: پیش از نامگذاری سال گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان ما با آقای ستاری معاون علمی و فن‌آوری وقت پس از در میان گذاشتن نیازهای‌مان و اولویت‌بندی کمیته فنی شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت این معاونت تشکیل دادیم و دریافتیم در دریایی از دانش قرار داریم.

مفهوم واقعی مدیریت منابع انسانی استفاده احسن از همه ظرفیت‌هاست

وی، با بیان این‌که حکمرانی در مدیریت منابع انسانی است، در ادامه به وجود شورای‌عالی راهبری شیلات در سطح وزارتخانه و ریاست‌جمهوری اشاره و خاطرنشان کرد: مفهوم واقعی مدیریت منابع انسانی استفاده به‌نحو احسن از همه ظرفیت‌هاست.

رئیس سازمان شیلات کشور، با بیان این‌که برای نقش‌آفرینی صحیح در حوزه امنیت غذایی و حکمرانی شیلات باید از همه ظرفیت‌ها استفاده بکنیم، گفت: بهره‌برداران ما در حوزه مدیریت دانش فعالیت چندانی نداشته‌اند.

حسینی، با بیان این‌که می می‌توانیم سهم بازار را توسعه بدهیم یا با بیماری‌های حوزه‌های مختلف آبزی مبارزه بکنیم یا در بحث نهاده‌ها و خوراک آبزیان فعال باشیم، در ادامه افزود: همه این موارد وظیفه حاکمیتی است که از طریق آشتی بین شیلات، صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان امکانپذیر است که همگی ماحصل فعالیت در حوزه آموزش است.

وی، توضیح داد: چانچه در توسعه عمودی و افقی به مرزهای دانش برسیم که با توجه به شناخت از فعالیت‌های شیلاتی دیگر کشورها ایران در سال‌های پس از انقلاب با رشد 40 برابری توسعه عمودی و افقی داشته است می‌توان با امیدآفرینی چشم‌انداز روشنی را خواهیم داشت.

رئیس سازمان شیلات کشور، ادامه داد: برای عملیاتی کردن ادامه فعالیت شورای‌عالی راهبری شیلات که همه دانشگا‌ها عضو هستند در دستور کار است در جلسات از نظرات، پیشنهادات و انتقادات دوستان استفاده خواهیم کرد تا از همه ظرفیت‌های صنعت شیلات اعم از سواحل استان‌های داخلی استفاده شود.

در پایان نشست، دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان شیلات ایران براساس تفاهم‌نامه‌ای متعهد شدند در راستای تحقق اقتصاد دریامحور و با توجه به ظرفیت عرصه 5800 کیلومتری سواحل کشور در تأمین پروتئین مورد نیاز جمعیت در حال رشد کشور، با به‌کارگیری از آخرین دانش فنی ریز دنیا در تولید و صید آبزیان اقدام کنند.

در تمدید تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و سازمان شیلات ایران هم توسعه زمینه‌های همکاری مشترک و همه‌جانبه علمی، فرهنگی، آموزشی، ترویجی، پژوهشی، فن‌آوری و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود طرفین مورد تأکید قرار گرفت.

کلید واژه ها: سازمان شیلات سازمان جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۰۷ اسفند ۱۴۰۲