از مجموعه نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه»،

نشست «روایت مقصود فراستخواه از مسأله توسعه در ایران» برگزار می‌شود

تعداد بازدید:۱۸۲
در راستای سلسله نشست‌های دوشنبه‌ها با توسعه، دکتر «مقصود فراستخواه» از اساتید، پژوهشگران و نویسندگان حوزه توسعه در کشور، روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ در محل پژوهشکده مطالعات توسعه، چالش‌های مهم توسعه و مسأله آن در ایران را بررسی می‌کند.
نشست «روایت مقصود فراستخواه از مسأله توسعه در ایران» برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مسأله توسعه در ایران بیش از یکصد سال است که دغدغه اندیشمندان و صاحب‌نظرات این حوزه و اکثر دولتمردان در کشور بوده است. در کنار آن بیش از 75 سال است که 12 برنامه توسعه در ایران تدوین و اجرا شده است (6 برنامه قبل از انقلاب و 6 برنامه بعد از انقلاب). اما بر اساس نظر اکثر کارشناسان و متولیان امر، بسیاری از اهداف این برنامه‌ها محقق نشده و کماکان موضوع چگونگی نیل به اهداف برنامه‌های توسعه و شیوه هدف‌گذاری آن در ایران جزو مباحث اساسی و پایه‌ای مباحث توسعه در ایران است. 

گرچه توسعه امری زمان‌بر و طولانی است و به قول «فراستخواه» مانند کاشتن بذر تا درخت شدن، طولانی و نیازمند مراقبت و نگهداری پیوسته است، اما تغییرات ناگهانی و ریشه‌ای در نگرش به مبانی توسعه در ایران تا جایی که حتی در دوره‌ای اسم آن نیز به پیشرفت تغییر یافت، عملاً راه را برای اجرای صحیح و کامل برنامه‌های توسعه و پیگیری و مراقبت مداوم از آن و تحقق توسعه پایدار، باز داشته است.

یکی از مشکلات موضوع توسعه در ایران، برداشت‌های متفاوت و گاه حتی متضاد از توسعه و مسأله آن در ایران است، این امر در لایه‌های مختلف اندیشمندان و صاحب‌نظران تا مدیران کشور دیده می‌شود.

از این‌رو در ادامه جلسات بررسی مسائل اساسی توسعه و پیشرفت کشور، بر آن شدیم تا روایت اساتید و صاحب‌نظران بحث توسعه در ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا هر کدام منظر خود از توسعه و مسأله آن در ایران واکاوی کنند.

از همین‌رو پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی، بیستمین نشست از سلسله نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه» به‌منظور بررسی مسائل مهم و اساسی توسعه در ایران را به بحث روایت اساتید و صاحب‌نظران از مسأله توسعه در ایران اختصاص داده است.

نشست «روایت مقصود فراستخواه از مسأله توسعه در ایران»، به‌صورت حضوری و مجازی روز دوشنبه 2 بهمن 1402 از ساعت 14 در محل پژوهشکده مطالعات توسعه واقع در خیابان 16 آذر، خیابان ادوارد براون برگزار می‌شود و علاقه‌مندان این بحث می‌توانند از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw به‌صورت مجازی نشست را ملاحظه کنند.

آخرین ویرایش۰۴ بهمن ۱۴۰۲