در تشریح استراتژی ۲۳گانه مرکز تحقیقات فرآوری مواد فلزی جهاد تهران عنوان شد

تبدیل مرکز تحقیقات فرآوری مواد فلزی به مرکز پیشرو و نوآور در چشم‌انداز ترسیم‌شده

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴ کد : ۶۷۶۰۱ تاپ خبر اخبار عمومی معاونت پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۲۷۶
سرپرست جدید مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران، تبدیل شدن به یک مرکز پیشرو و نوآور در زمینه تحقیقات و فن‌آوری مهندسی پیشرفته، مشهور به کیفیت برتر، نوآوری‌های پیشرفته و همکاری‌های «دانشگاهی – صنعتی» موثر را چشم‌انداز مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران برشمرد و افزود: ارتقاء دانش و فن‌آوری در زمینه مهندسی از طریق تحقیق و نوآوری، همکاری موثر با دانشگاه‌ها و صنایع و توسعه پایدار محیط‌ زیستی هم مأموریت برای این مرکز تعریف شده است.
تبدیل مرکز تحقیقات فرآوری مواد فلزی به مرکز پیشرو و نوآور در چشم‌انداز ترسیم‌شده

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران،  دکتر نادر آل‌ابراهیم، سرپرست جدید مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران، در مراسم تکریم و معارفه در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران اظهار کرد: ما باور داریم که با اجرای این استراتژی‌ها و با تکیه بر تعهد و تخصص کارکنان و همکاران‌مان، می‌توانیم تأثیر عمیق و ماندگاری در عرصه فن‌آوری فرآوری مواد ویژه فلزی ایجاد کنیم و به یک الگوی برتر در این حوزه تبدیل شویم.

وی، با اشاره به استراتژی‌ها و اقدامات 23گانه در نظر گرفته شده برای این مرکز طی سال‌های آینده گفت: تشکیل کمیته راهبری مرکز برای تعیین سیاست‌های کلان و اطمینان از هماهنگی همه فعالیت‌ها با اهداف مرکز، جذب نیروی متخصص دانشگاهی و به‌کارگیری نیروهای متخصص از طریق امریه، کارآموزی و پروژه‌های تحقیقاتی دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های برق، مکانیک و متالورژی و مستندسازی فرآیندها برای اطمینان از تکرارپذیری و کارآیی فرآیندهای مرکز از جمله استراتژی‌های در نظر گرفته شده است.

هدف از تدوین برنامه استراتژیک، هم‌سو کردن تلاش‌ها و منابع مرکز

سرپرست جدید مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که این مرکز با توجه به نقش کلیدی خود در توسعه دانش و فن‌آوری‌های نوین، متعهد است که با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و منابع خود، پیشگام در نوآوری‌های فن‌آورانه و تحقیقات کاربردی در ادامه تصریح کرد: هدف از تدوین این برنامه استراتژیک، هم‌سو کردن تلاش‌ها و منابع مرکز چشم‌انداز و مأموریت‌های تعیین‌‌ شده است.

آل‌ابراهیم، افزود: ما در این برنامه، با تأکید بر نوآوری، کیفیت و همکاری‌های دانشگاهی – صنعتی، راهبردهایی را تعریف کرده‌ایم که می‌تواند مرکز را مسیر رشد و توسعه پایدار هدایت کند.

وی، گفت: این برنامه نه تنها به‌عنوان یک نقشه راه برای آینده عمل می‌کند، بلکه به‌عنوان یک چارچوب برای تصمیم‌گیری‌های روزمره و بلندمدت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمان تصدی مسئولیتم صرفاً منافع جهاد را در اولویت قرار دادم و کوشیدم کم‌کاری نکنم

در ادامه این مراسم، مهندس نورس قنبرپور، رئیس پیشین مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران، با اشاره به فعالیت 2 سال و نیم خود در این مرکز سختی‌ها و دشواری‌های و در عین حال جذابیت‌های خاص خود را داشته است، در ادامه اظهار کرد: زمان قبول تصدی مسئولیتم چندین پروژه با چالش مواجه بود که با همکاری و همدلی همکاران مشکل بخش زیادی از قراردادها برطرف شد و آخرین قرارداد طی یک‌ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی، با بیان این‌که با وجود نیروی جدید بودن تجربه کم من همه تلاشم را برای انجام بهینه کار به‌کار بستم، ادامه داد: در دوران مدیریت نگاهم اصلاً فردی و برای حفظ منافع شخصی نبوده و صرفاً منافع جهاد اولویتم بوده است و کوشیدم در جایی کم‌کاری نکنم.

قنبرپور، با بیان این‌که برای گرفتن پروژه‌های جدید باید حوزه‌های جدیدی تعریف شود، در ادامه تصریح کرد: باید فضای جدید برای پروژه‌های جدید ایجاد شود.

تأکید آشنا بر ضرورت گسترش فعالیت این مرکز در حیطه متالورژی و سایر حوزه‌ها

مهندس آشنا، ضمن اشاره به سوابق علمی و مدیریتی دکتر آل‌ابراهیم با انتقاد از سمت‌گیری صرف فیلد متالورژی در خصوص ساخت آلیاژهای خاص در ادامه بازتر شدن حیطه فعالیت متالورژی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بسیاری از پروژه‌هایی که این مرکز در دست دارد با نام مرکز هم‌خوانی ندارد و باید زمینه کاری بزرگتری برای این مرکز تعریف شود.

وی، با اعتقاد به این‌که با تجربه کاری گروه نباید پروژه‌ای کمتر از 100 میلیارد تومان آورده شود، در ادامه خاطرنشان کرد: امکانات و موقعیت جهاد تهران با 20 سال پیش متفاوت است و می‌توان پروژه‌های متعددی برای آن تعریف کرد.

 معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با تأکید بر ضرورت وجود تعهد و تعلق خاطر سازمانی افراد در جهاد برای ادامه همکاری گفت: اگر فردی به جهاد دانشگاهی تهران تعلق خاطر نداشته باشد نمی‌تواند جهادی کار کند و کار جهاد را پیش ببرد.

توسعه منابع‌انسانی با استفاده از فرصت ارتباط با دانشگاه و نخبگان از انتظارات رحیمیان از سرپرست جدید

در ادامه جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که اهتمام به پروژه‌های نیمه‌تمام و به پایان رساندن آن‌ها، شناسایی و مستندسازی دانش‌های فنی بدست آمده در مرکز و تلاش در جهت تجاری‌سازی آن‌ها و بهره‌گیری حداکثری از  ظرفیت‌های موجود مرکز در مسیر چشم‌انداز جهاد دانشگاهی از انتظار جهاد دانشگاهی از سرپرست جدید این مرکز است، در ادامه تصریح کرد: از دیگر انتظارات توسعه منابع انسانی با استفاده از فرصت حضور در دانشگاه و ارتباط با نخبگان و تدوین و اجرای چشم‌انداز مرکز با رویکرد برطرف کردن نیازهای اساسی کشور و توجه به کلان پروژه‌هاست.

وی، با بیان این‌که مدیریت دغدغه‌مندی و مشغولیت خاص خود را دارد، افزود: تصدی پست مدیریت بدون تخصص و تعهد امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با تشکر از زحمات مهندس قنبرپور در زمان تصدی پست ریاست مرکز تحقیقات فرآوری افزود: ایشان همه کارها را با صبوری پیش بردند و از دکتر آل‌ابراهیم برای پذیرش این مسئولیت تشکر می‌کنم.

رحیمیان، با بیان این‌که باید از پرداختن به کارهای خرد و ریز پرهیز شود، تا بتوان چشم‌انداز روشنی برای چند سال آینده جهاد دانشگاهی تهران ترسیم کرد، در ادامه خاطرنشان کرد: کار جهادی و جهادی کار کردن دارای شاخص‌هایی است از جمله این شاخص‌ها، نگاه و چشم‌انداز بلند و رفیع داشتن است نباید افق آینده را خرد و کوچک دید.

وی یادآور شد: شاخص بعدی باور به این‌که «ما می‌توانیم» و بی‌اعتنایی به موانع، سختی‌ها و مشکلات و ناامیدی‌هاست. اگر این شاخص‌ها نباشد بین جهاد دانشگاهی با سازمان‌های اداری دیگر هیچ فرقی نیست.

آخرین ویرایش۲۶ دی ۱۴۰۲