کتاب«انیمیشن بر صحنه» راهی بازار نشر شد

تعداد بازدید:۲۰۸
انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «انیمیشن بر صحنه» بررسی قابلیت‌های اقتباس انیمیشن برای صحنه تئاتر چاپ و منتشر کرد.
کتاب«انیمیشن بر صحنه» راهی بازار نشر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مولفان این کتاب مجید سرسنگی، دانشیار گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران و رضا بخشی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران این کتاب را در 281 صفحه به‌همراه ضمائم آن به رشته تحریر در آورده‌اند و شامل 3 فصل با عنوان‍‌های انیمیشن و تئاتر موزیکال، ظرفیت‌های انیمیشن برای اجرای صحنه‌ای و فصل سوم شیرشاه، شرک و یخ‌زده: از انیمیشن تا تئاتر است.

در بخش نخست مقدمه کتاب می‌خوانیم:

اواخر قرن بیستم میلادی، اتفاقی شگرف در صنعت تئاتر و در قلب نمایش آمریکا، یعنی نیویورک، رخ داد. در این زمان، فرانک ریچ منتقد برجسته تئاتر در «نیویورک تایمز» بعد از تماشای انیمیشن «دیو و دلبر» تولید کمپانی دیزنی در سال 1991، به تعریف و تمجید از صحنه‌های موزیکال این اثر پرداخت. بعد از آن هرگز کسی تصور نمی‌کرد چنان پیوندی بین حوزه‌های «تئاتر» و «انیمیشن» ایجاد شود که به‌عنوان یک جریان قدرتمند تجاری و «فرهنگی – هنری»، تأثیری شگرف بر آینده این دو هنر گذارد.

در ادامه این مقدمه آمده است:

تئاتر یکی از کهن‌ترین هنرهای بشر است. در طول تاریخ، تغییرات بسیاری در جنبه‌های مختلف این هنر ایجاد شده که بعضاً مسیرهای متفاوتی را برای هنرمندان و مخاطبان در استفاده و مواجهه با این هنر رقم زده است. یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین مسیرهای تازه شکل‌گرفته در تئاتر دنیا، روند استفاده از انیمیشن‌ها برای خلق تئاترهای موزیکال است.

سالن‌های «برادوی» مهد خیره‌کننده‌ترین تئاترهای موزیکال در یک‌صد سال اخیر است. این سالن‌ها در قلب نیویورک، بین خیابن‌های 41 و 50 هر سال میزبان تعداد کثیری از مخطبان، از اقشار و ملیت‌های مختلف است. نظام تولیدی برادوی در آمریکا به‌گونه‌ای عمل کرده که موفق شده است به یکی از پایدارترین و معتبرترین ساختارهای تئاتری دنیا تبدیل شود، طوری که در حال حاضر این تئاترها میزبان بخش عمده‌ای از بزرگترین و مهم‌ترین نمایش‌های دنیا هستند. دیگر کشورهای دنیا نیز – اعم از کشورهای غربی و شرقی – به پیروی از رویکردهای تولیدی برادوی پرداخته‌اند و اجرای نمایش در این تئاترها به آرزوی بسیاری از هنرمندان تئاتر بدل شده است. به‌عبارتی، برادوی همان جایگاهی را بین مخاطبان و هنرمندان پیدا کرده است، که هالیوود در حوزه سینما دارد.

در بخش دیگری آورده شده است:

تئاتر موزیکال هر چند به‌طور خاص محصول قرون اخیر است، اما ریشه آن به اجراهای نخستین در یونان باستان برمی‌گردد، جایی که ارسطو، آواز و حضور هم‌سرایان را از ارکان یک نمایش تلقی می‌کرد. این شکل نمایشی در طول قرون متمادی در سایه استقبال تماشاگران به رشد خود ادامه داده، به‌گونه‌ای که اکنون به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای نمایشی تبدیل شده است.

در سینما نیز با ورود صدا به فیلم «خواننده جاز» در سال 1927، وضعیت برای مخاطبان تغییر کرد و سینمای هالیوود و به تبع آن سینمای دنیا، وارد عصر طلایی خود شد. در این دوره بیشترین تعداد فیلم موزیکال تولید شد و در بین آن‌ها می‌توان بهترین آثار موزیکال را تا دهه شصت میلادی دید. وضعیت تلخ دو جنگ جهانی بیشتر مخاطبان را به سمت تئاترها و فیلم‌های موزیکال متمایل کرد و مردم علاقه زیادی به شنیدن آوازها و زمزه‌های ترانه‌ها پیدا کردند.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این کتاب را با بهاء 150 هزار تومان به بازار کتاب عرضه کرده است.

آخرین ویرایش۱۰ دی ۱۴۰۲