رحیمیان در نشست هم‌اندیشی پژوهشی ورزش و جوانان استان تهران:

پژوهش به‌عنوان پیشران توسعه پایدار است، مسئولان و مدیران باید به این باور برسند و به نتایج آن عمل کنند

تعداد بازدید:۱۱۵
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در نشست هم‌اندیشی پژوهشی ورزش و جوانان استان تهران با بیان این‌که پژوهش به‌عنوان پیشران توسعه پایدار است، مسئولان و مدیران باید به این باور برسند و به نتایج آن عمل کنند، گفت: باور مدیران ارشد و میانی و کارشناسان به‌ضرورت پژوهش و پژوهش‌های مبتنی بر موضوع‌شناسی از الزامات حرکت کشور به‌سوی توسعه پایدار است.
پژوهش به‌عنوان پیشران توسعه پایدار است، مسئولان و مدیران باید به این باور برسند و به نتایج آن عمل کنند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این نشست که به‌مناسبت هفته پژوهش با حضور مدیران حوزه پژوهش وزارت ورزش و جوانان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران و سازمان‌های پژوهشی همکار برگزار شد، در خصوص مسائل حوزه پژوهش به‌ویژه در استان تهران، هم‌اندیشی، بحث و تبادل‌نظر شد.

رویکرد کیفی در پژوهش‌ها ضمانت اجرایی طولانی مدت خواهد داشت

در این جلسه، دکتر ارشدی، مشاور مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، ضمن طرح مسأله چرایی کاربردی نبودن بسیاری از تحقیقات انجام‌شده در سطح کشور، خاطرنشان کرد که اداره‌کل تهران در همه زمینه‌ها رویکرد کیفی را مدنظر دارد. در همین راستا برخی پژوهش‌های لازم، ضمانت اجرایی طولانی‌مدت خواهد داشت.

تبیین نشدن پژوهش‌های اثربخش در جامعه، از ضعف‌های حوزه پژوهش است

دکتر واعظی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز یکی از ضعف‌ها در موضوع پژوهش را تبیین نشدن پژوهش‌هایی دانست که می‌توانند در جامعه اثربخش باشند و در ادامه افزود: بهره‌مندی از مطالعات انجام‌شده و استفاده از توانمندی سایر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، جزو اولویت‌های کاری در این مرکز خواهد بود.

رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، هم حوزه پژوهش را ویترین جهاد دانشگاهی دانست که با پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا و پژوهشگاه علوم انسانی و 35 پژوهشکده در سطح کشور از جمله پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

باور درونی و اشراف علمی مدیران و کارشناسان الزامات پیشرانی پژوهش در توسعه کشور

رحیمیان در ادامه، پژوهش را پیشران توسعه پایدار کشور دانست و گفت: ایفای نقش پژوهش در توسعه پایدار الزاماتی دارد که باید بدان توجه کرد.

وی 3 اصل مهم را از جمله این الزامات دانست و خاطرنشان کرد: اصل اول باور درونی مدیران و کارشناسان سازمان‌ها به اهمیت و ضرورت پژوهش در حرکت رو به رشد جامعه است. اصل دوم موضوع‌شناسی بر اساس نیازسنجی درست از جامعه هدف است که توسط کارشناسان و مدیران آگاه و با اشراف علمی باید صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، اصل سوم را به باور رساندن مسئولان و مدیران ارشد کشور به پیشران دانستن پژوهش در توسعه دانست تا از نتایج تحقیقات انجام‌شده در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور استفاده کرده و به این نتایج پایبند باشند.

رحیمیان، همچنین وظیفه جهاد دانشگاهی را اجرای درست و نظارت بر حسن انجام طرح‌ها دانست تا بتواند برای سازمان‌ها کاربردی باشد.

ضرورت حاکم شدن نگرش اجتماعی به مسائل ورزشی لازمه نگاه مدیریتی به ورزش  کشور

 در ادامه این نشست، دکتر بهروز نظری، معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات توسعه نیز ورزش را یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های مورد اقبال مردم به‌ویژه دانش‌آموزان دانست.

وی، با طرح این مسأله که حضور رونالدو در ایران با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شد و بسیاری از مردم ایران از سلبریتی‌های خارجی الگو می‌گیرند، در ادامه پرداختن به این موضوعات را مستلزم داشتن نگرش اجتماعی به حوزه ورزش کشور دانست که ضروری است مطالعه و در مدیران ورزشی تقویت شود.

گزارش‌های سیاستی، حلقه مفقوده زنجیره پژوهش در کشور

در ادامه، مریم احمدی گیوی، حوزه پژوهش را به‌صورت اجمالی آسیب‌پذیری کرد.

وی، از علل کاربردی‌نبودن طرح‌های پژوهشی انجام‌شده در کشور را نداشتن گزارش‌های سیاستی در انتهای طرح‌های مطالعاتی دانست..

به باور این عضو شورای راهبردی جوانان اداره‌کل، گزارش‌های راهبردی و سیاستی، حلقه مفقوده زنجیره پژوهش در کشور است که می‌تواند یافته‌های پژوهشی را در قالب سیاست‌ها، راهبردها، راهکارها و برنامه‌های عملیاتی در دسترس مدیران و کارشناسان قرار دهد.

انجام طرح‌های پژوهشی متناسب با زیست‌بوم و نیازهای شهرستان‌های استان و نیازمند اختصاص بودجه مناسب

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی، همچنین بر ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی کیفی استان تهران متناسب با نیازهای زیست‌بوم 16 شهرستان استان تهران تأکید و خاطرنشان کرد که مسائل و نیازهای شهرستان‌های استان نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی، یادآور شد: بودجه اندک اختصاص‌یافته پژوهشی اداره‌کل ورزش و جوانان نمی‌تواند به این نیازها پاسخ دهد و از این‌رو انجام طرح‌ها از نیازمحور شدن و کاربردی بودن دور می‌شود.

در پایان مراسم تفاهم‌نامه‌های امضاء شده با سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پژوهشگاه علوم ورزشی و دانشگاه شهید رجایی به روسا یا نمایندگان آن‌ها اعطا و از حسن همکاری این سازمان‌ها تقدیر شد.

هم‌چنین از لیلا پهلوان افشار، مدیر پژوهش و آموزش و دبیر شورای پژوهش اداره‌کل به‌علت تلاش‌های ارزنده و حسن همکاری با سازمان‌ها تقدیر شد.

این تفاهم‌نامه پیرو همکاری‌های مستمر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی توسعه پژوهشکده مطالعات توسعه در سال‌های اخیر با سازمان جهاد دانشگاهی تهران منعقد شد.

آخرین ویرایش۲۲ آذر ۱۴۰۲