انتقاد از نبود نگاه اقتصادی در سیاستگذاران و مسئولان جهاد دانشگاهی

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۶۵۶۰۱ تاپ خبر اخبار عمومی
تعداد بازدید:۹۹
مدیر جدید تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران، با انتقاد از نبود نگاه اقتصادی در سیاستگذاران و مسئولان جهاد دانشگاهی گفت: وقتی پس از ۱۴ تا ۱۵ سال تلاش در مجموعه مدرس از سال ۸۷ اعداد قیمت‌ها برای دستیابی جهاد به نقدینگی محصولات اعلام شد یک بیستم قیمت واقعی بود این موضوع یکی از علل بی‌علاقگی‌های بنده برای پذیرش این پست بود.
انتقاد از نبود نگاه اقتصادی در سیاستگذاران و مسئولان جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مهندس مهدی تحققی، در مراسم تکریم و معارفه در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با اشاره به حضور 38 ساله خود در جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: در این مدت ما نتوانستیم تفکیکی میان منافع سازمان و تولیدکننده دانش‌فنی(دانش ساخت) ایجاد کنیم.

وی، با تأکید بر ضرورت وجود کار ویژه تولید دانش‌فنی گفت: باید در جهاد دانشگاهی ارتباط را با پژوهشگر، تولیدکننده دانش‌فنی(دانش ساخت) و زاینده دانش‌فنی مناسب کرد که این موضوع هزینه و تفکر خاص خودش را می‌خواهد، همواره در عمل منافع تولیدکننده دانش‌فنی در فرآیند پژوهش نادیده گرفته می‌شود

مدیر جدید تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران، با تأکید بر این‌که باید سهم پژوهشگر در هر پژوهشی به‌خوبی دیده شود، افزود: در مجموعه جهاد دانشگاهی نسبت به تجاری‌سازی و مسایل حقوقی ارتباط مناسب و کار موثری انجام نشده است که باید در این‌باره در جهاد دانشگاهی تهران چشم‌انداز و نگرش مثبتی ایجاد شود.

تأمین منابع، مناسبات حقوقی و ارتباطات مناسب از پارامترهای موثر در تجاری‌سازی

مهندس تحققی، با بیان این‌که مجموعه این عوامل برای من رغبتی برای تصدی این پست ایجاد نمی‌کرد، ادامه داد: برای انجام این کار چندین پارامتر نظیر تأمین منابع، مناسبات حقوقی که اصلاً مناسباتی حقوقی تعرف‌نشده است، ارتباطات مناسب با بخش‌های مناسب وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست، رحمانی، مشاور رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با تقدیر از چشم‌انداز مدرس از مجموعه فعالیت‌های مهندس تحققی گفت: از سال 92 همگی در جهاد دانشگاهی تهران به‌دنبال آن بودیم که کسی بتواند دانش‌فنی(دانش ساخت) در محلی عرضه کند در این‌باره مشکل دو طرفه بود نه جهاد افرادی را در نظر داشت و نه فردی در جها جسارت انجام این کار را داشت.   

وی، با بیان این‌که هم‌اکنون جهاد به این بلوغ رسیده و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی هم دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: رقابت بسیار شدید است و زمینه‌های جدیدی برای فعالیت فراهم شده است و می‌توان دورنمای مناسبی را در این حوزه پیش‌بینی کرد.

مهندس سید عزیز آشنا، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، بخشی از دوران فعالیت تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران را متلاطم و حتی مدتی پس از تغییر رئیس جهاد تهران بلاتکلیف دانست و گفت: اما در عین حال بحث زمین کاو و شرکت جهت به ثبت رسید. باید مجموعه‌ای اقتصادی در کنار جهاد دانشگاهی تهران فعالیت داشته باشد تا ریل حرکت جهاد تسهیل شود.

وی، با بیان این‌که پیش از این جهاد دانشگاهی تعریف درستی از تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان نداشت، در ادامه تصریح کرد: پیش از این حتی انتظار خود جهاد دانشگاهی از این فعالیت مشخص نبود. اما امروز با حضور مهندس تحققی با سابقه مدیر عاملی مرکز تجاری سلفچگان که با شیوه‌های سهامداری شرکت و اختصاص منابع در مجموعه مدرس جهاد آشنا شده‌اند می‌توان امیدوار بود که در این مسئولیت هم موفق باشند.

تأکید بر ضرورت ایجاد یک ریل اقتصادی مناسب در کنار مجموعه جهاد دانشگاهی تهران

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با اعتقاد به این‌که در جهاد تهران حوزه‌های پژوهش و فن‌آوری، آموزشی و خودگردان هستند، افزود: در عین حال نیازمند ایجاد یک ریل اقتصادی مناسب در کنار مجموعه جهاد دانشگاهی تهران هستیم، که این مجموعه اقتصادی نباید ارتباطی با جهاد دانشگاهی داشته باشد اما باید در تجاری‌سازی دانش‌فنی(دانش ساخت) جهاد تلاش کند.

مهندس آشنا، با بیان این‌که جهاد دانشگاهی باید منافع خود را در منافع نیروهای کارآفرین تعریف کند، در ادامه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی همیشه انتظار برداشت 100 درصدی را از پروژه‌های خود را داشت حال آن‌که کارمندی که خود برای ایجاد شرکت صاحب ایده است حاضر به ماندن در این مجموعه نخواهد بود.

وی، با بیان این‌که در این پروژه‌ها جهاد باید کمترین سهم را داشته باشد و همگی مشارکت داشته باشند، گفت: بدین ترتیب همگی در سود و زیان سهیم هستند.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با اشاره به فعالیت جهادگران با خلوص نیت، بدون دورویی و حتی غیبت همه این موارد را از آفات و رذایل اخلاقی حین کار برشمرد و افزود: جهادگران اهل تفکر در عین حال اهل همدلی و همراهی هستند.

تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن سهم علوم انسانی و بین‌رشته‌ای در تجاری‌سازی

دکتر بهروز نظری بوژانی، معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی تهران، هم با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن سهم علوم انسانی و بین‌رشته‌ای در تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران، گفت: در سال 88 با ایده‌ای تحت‌عنوان سنجش استاندارد کودکان کوشیدیم که این ایده در جای ثبت شود اما امروز با تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران، می‌توان به ایده‌ها ارزش‌افزوده داد. ما از اسفند 1401 درگیر کار بین‌رشته‌ای شده‌ایم در حوزه فنی مهندسی بر روی آلزایمر کار می‌شود و حتی در حوزه طب ورزشی فعالیت می‌کنیم.

وی، با بیان این‌که باید کار بین‌رشته‌ای و خدماتی به ارزش‌افزوده منجر شود، در ادامه تصریح کرد: برای این فضا و دانش و افزایش سرعت توسعه همت کافی داشت. هم‌چنین دانشکده‌ها پتانسیل خوبی برای کار و فعالیت دارند که باید از آن‌ها استفاده بهینه کرد.

دکتر جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با اعتقاد به این‌که تکریم از فردی که پستی را تحویل می‌دهد یک وظیفه سازمانی است، گفت: تجاری‌سازی و درآمدزایی از دهه دوم عمر جهاد دانشگاهی شکل گرفت باید برای فعالیت‌های پژوهشی که بیش از 50 درصد فعالیت آن در جهاد انجام شده است باید خروجی به‌نحوی باشد که ارزش‌افزوده آن به سازمان برگردد.

وی، با اشاره به سابقه فعالیت تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سایر واحدها و کسب تجارب مناسب، در ادامه خاطرنشان کرد: براساس مفاد اصل 44 قانون اساسی و قوانین مرتبط جهاد دانشگاهی نمی‌تواند شرکت داشته باشد اما این اجازه را دارد فعالیت را واگذار کند و بدین‌ترتیب دانش‌فنی(دانش ساخت) تجاری‌سازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که باید در بحث خصوصی‌سازی مدلی ارائه شود تا دانش‌فنی به مرحله تجاری‌سازی برسد، افزود: بدین‌ترتیب می‌توان با خاطری آسوده از دانش‌فنی با ارزش‌افزوده بهره برد.

در پایان مراسم، لوح تصدی مسئولیت مهندس محمد تحققی، به سمت مدیر تجاری‌سازی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان شعبه سازمان تهران و لوح تقدیر ولدخانی، مدیر پیشین به آن‌ها اعطا شد.

آخرین ویرایش۱۲ آذر ۱۴۰۲