به همت انتشارات جهاد دانشگاهی تهران،

کتاب «نگرش سیستمی در مدیریت سوانح» چاپ و منتشر شد

تعداد بازدید:۱۹۸
سازمان جهاد دانشگاهی تهران، طی مراسمی ضمن بازدید از پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، برای ایجاد و گسترش همکاری‌های مشترک بین‌بخشی تفاهم‌نامه همکاری با این پژوهشکده به امضا رساند.
کتاب «نگرش سیستمی در مدیریت سوانح» چاپ و منتشر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «نگرش سیستمی در مدیریت سوانح» روش‌ها و کاربردها را دکتر بهرام ملک‌محمدی، عضو هیئت دانشگاه تهران، با همکاری مهندس عباس یعقوبی، دانشجوی دکترای مهندسی سوانح دانشگاه تهران و مهندس حسین مهمدی کرتلائی، کارشناس ارشد مهندسی در سوانح طبیعی دانشگاه تهران در 8 فصل در 479 صفحه ترجمه کرده‌اند.

در بخش مقدمه مترجم می‌خوانیم:

مطالعه و بررسی آمار سوانح طبیعی سالیان گذشته در کشور نشان می‎دهد که وقایع بزرگی مانند زلزله و سیل در کشور خسارت‌های بسیار زیادی به‌دنبال داشته و احساسات و عواطف عمومی را به‌شدت تحت‌‌تأثیرز قرار داده‌اند.

وقوع این سوانح و اهمیت اقدام برای کاهش اثر آن‌ها برجامعه، لزوم ایجاد یک سیستم جامع مدیریت بحران مبتنی بر رویکردهای علمی و به‌کارگیری علمی و به‌کارگیری روش‌های فن‌آورانه در مدیریت سوانح را آشکار سازد. در این راستا و برای بهبود روش‌ها و ابزارهای مدیریت صحیح سوانح، استفاده از رویکرد سیستمی و جامع‌نگر در تحلیلف سیستم‌ها و مدل‌سازی‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد.

منابع موجود در کشور وئ مخصوصاً منابع ارائه‌شده به زبان فارسی در حیطه موضوعات سوانح محدود است.که ترجمه این کتاب به‌عنوان یک منبع مفید در ترتباط با تحلیل مسائل مرتبط با سوانح می‌تواند مورد استفاده دانشجویان، محققان، مدیران و کارشناسان متخصص این حوزه قرار گیرد. از طرف دیگر ترجمه ارائه‌شده از این کتاب به‌عنوان اولین اثر و منبعی مفید در بازشناسی پیچیدگی‌‌های مسئل مرتبط با سوانح براساس دیدگاه سیستمی و استفاده از مدل‌سازی می‌تواند به‌عنوان کتاب درسی استفاده شود.

در ادامه آمده است:

رویکرد یا تفکر سیستمی چارچوب، روش، قانون و منطقی برای شناخت یک مسأله است که جنبه‌های تجزیه‌ای و تحلیلی و جنبه‌های تکمیلی آن مسأله را در برمی‌گیرد و ساختاری مبتنی بر شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و تحلیل‌های چندهدفه را ایجاد می‌کند که به درک بهتر پیچیدگی‌های موجود در سیستم‌ها می‌انجامد.

هدف از ترجمه این کتاب آشنایی دانشجویان و متخصصان با رویکرد سیستمی برای مدل‌سازی مسائل مرتبط با سوانح طبیعی و کاربرد روش‌های شبیه‌سازی و بهینه‌سازی در جهت مدل‌سازی و حل این مسائل است.

این کتاب به‌عنوان یک مرجع درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مدیریت و مهندسی در سوانح، مهندسی عمران، مهندسی محیط‌زیست و سایر رشته‌های مرتبط قابل استفاده است.

نویسنده کتاب «نگرش سیستمی در مدیریت سوانح» اسلوبودن پی. سیمونوویچ بوده که حوزه تخصصی ایشان مدیریت سیستم‌های منابع آب است.ایشان استاد دانشگاه مانیتوبا کاناداست و در سال 1997 به عضویت کمیسیون مشترک بین‌المللی IJC)) برای کاهش خسارات سیل در آینده منصوب شدند تا علل و اثرات طغیان رودخانه سرخ در آن سال بررسی شود.

ایشان بیش از 30 سال تجربه تحقیق، مشاوره تدریس، سیاستگذاری و اجرای پروژه‌های مرتبط با مدیریت سوانح دارد و نقش جایگاه رویکرد سیستمی در برخورد با پیچیدگی مسائل این حوزه بررسی کرده است.

این کتاب شامل 8 فصل است که در فصل اول به تجارب مولف و تعریف اصطلاحات استفاده شده در مدیریت سوانح اشاره کرده است. فصل دوم فعالیت‌ها و مسائل مدیریت یکپارچه سوانح را معرفی می‌کند. در فصل سوم تفکر سیستمی و اصطلاخات سیستمی در مدیریت سوانح معرفی شده است. در فصل چهارم ابزارها و روش‌های رویکرد سیستمی در مدیریت سانحه معرفی می‌شود. فصل پنجم به مفاهیم شبیه‌سازی، موضوع شبیه‌سازی و شبیه‌سازی دینامیکی سیستم تمرکز دارد. در فصل ششم بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی خطی بررسی می‌شود و کاربردهایی از آن در حل مسائل سوانح ارائه می‌شود. فصل هفتم مسائل چندهدفه را تحلیل م‌کند و در فصل هشتم دیدگا‌ه‌های مولف ارائه شده اس.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران چاپ نخست کتاب «نگرش سیستمی در مدیریت سوانح» روش‌ها و کاربردها را به بهای 395 هزار تومان به بازار نشر عرضه کرده است.

آخرین ویرایش۲۷ آبان ۱۴۰۲