معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی تهران:

حماس در «طوفان‌الاقصی» با از میان بردن برج‌های ارتباطی پوشالی بودن ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر نفوذناپذیری امنیتی دفاعی را ثابت کرد

۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۸ کد : ۶۳۷۰۷ تاپ خبر اخبار عمومی
تعداد بازدید:۱۱۷
معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: حماس در عملیات ۷ اکتبر طوفان‌الاقصی...
حماس در «طوفان‌الاقصی» با از میان بردن برج‌های ارتباطی پوشالی بودن ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر نفوذناپذیری امنیتی دفاعی را ثابت کرد

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: حماس در عملیات 7 اکتبر طوفان‌الاقصی با از میان بردن برج‌های ارتباطی از جمله سامانه گنبد آهنین با مواد منفجره دست‌ساز، پرواز با پاراگلایدر و عبور از مرز اسرائیل و تصرف پایگاه‌های رژیم صهیونیستی و حضور در شهرک‌های صهیونیستی این سامانه را واژگون و پوشالی بودن ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر نفوذناپذیری امنیتی دفاعی آن‌ها را ثابت کرد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، سید عزیز آشنا، با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر از سوی جنبش اسلامی مقاومت فلسطین حماس از نوار غزه به سمت مناطق مرزی اسرائیل در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حمله حماس به اسرائیل چه اتفاقی افتاد؟، اظهار کرد: به گفته ارتش اسرائیل که می‌گوید گنبد آهنین با موفقیت، بسیاری از موشک‌های پرتاب شده توسط حماس را خنثی کرده است، در زمان آغاز حمله حماس به اسرائیل بیش از 5000 موشک به‌صورت رگبار در مدت زمان 20 دقیقه به سمت اسرائیل شلیک شده است.

نداشتن کارآیی سامانه گنبد آهنین در مقابله با رگبارهای موشکی حماس

وی، ادامه داد: در حالی که بسیاری از آن‌ها توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری و از کار افتادند اما بسیاری دیگر از آن‌ها توانستند پوشش گنبد آهنین را شکسته و به خاک اسرائیل ضربه بزنند و نشان دادند که گنبد آهنین در مقابله با رگبارهای موشکی نمی‌تواند کارآیی داشته باشد.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که از طرف دیگر اسرائیل همواره مدعی آن بوده است که سیستم‌های اطلاعاتی آن در همه نقاط جهان فعال هستند و هر گونه حرکتی علیه اسرائیل را همواره رصد و پیش از اجرا آن را خنثی می‌کنند، افزود: در حالی‌که در حمله حماس به اسرائیل این ادعاها نقش بر آب شد. اما چگونه چنین شکستی برای سیستم اطلاعاتی اسرائیل حاصل شد؟

آشنا، با بیان این‌که شکست اطلاعاتی به‌مثابه سقوط هواپیما است، در ادامه خاطرنشان کرد: هرگز نه یک اشتباه، بلکه مجموعه‌ای از عوامل به سقوط منجر می‌شوند.

وی، با بیان این‌که حماس یک حمله پیچیده و چندجانبه را در 7 اکتبر انجام داد، در ادامه توضیح داد: نوعی حمله هماهنگ که برنامه‌ریزی و اجرای آن ماه‌ها طول می‌کشد. علاوه‌بر این، صدها نیروی حماس در حملات هوایی، زمینی، دریایی و موشکی شرکت داشتند که نشان می‌دهد دایره برنامه‌ریزی بسیار گسترده بود.

برگزاری جلسات برنامه‌ریزی و تأمین مالی با متحدان حماس شکست بزرگ اطلاعاتی برای اسرائیل

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، با برگزاری جلساتی در بیروت، برنامه‌ریزی و تأمین مالی این حملات با متحدان حماس به‌عمل آمده است که به این معناست که دایره اطلاعاتی آن حداقل سه مکان را در بر می‌گیرد. در نگاه اول این وضعیت یک شکست بزرگ اطلاعاتی برای اسرائیل است.

آشنا، با بیان این‌که جامعه اطلاعاتی می‌دانست که توطئه در جریان است، اما این هشدار خیلی کلی‌تر از آن بود که به اقدام قاطع، پیشگیرانه یا بهبود دفاع منجر شود، افزود: سیاستگذاران اغلب انتظار دقت دارند، بدین نحوه که حمله‌ای از سوی این نهاد در این زمان در این مکان رخ خواهد داد.

وی، در ادامه تصریح کرد: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که اطلاعات ایالات‌متحده و اسرائیل موید افزایش تنش بودند اما هیچ هشدار دقیقی درباره حمله قریب‌الوقوع وجود نداشت. نیویورک تایمز گزارش داد که اطلاعات اسرائیل بلافاصله پیش از حمله، هشدار خاصی را به مرزبانان صادر کرد که نشانه افزایش فعالیت بود، اما به‌علل نامشخصی به این هشدارها توجهی نشد.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در پاسخ به این پرسش که ضعف اطلاعاتی اسرائیل در خصوص عملیات حماس کجا بود؟، افزود: این امکان وجود دارد که سرویس‌های اسرائیلی منابع انسانی کمی برای نفوذ در جامعه پیرامونی حماس داشته باشند. غزه یک جامعه بسته است و حماس مسئول اکثر امور است. کسی که برای اسرائیل جاسوسی کند جان خود و امنیت کل خانواده‌اش را به خطر می‌اندازد. این احتمال وجود دارد که منابع اطلاعاتی اسرائیل یا گزارشی نداشته‌اند و یا شناسایی و خنثی شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد حماس از پشتیبانی دفاع سایبری خوبی برخوردار بوده است

آشنا، در پاسخ به این پرسش که محل دیگر جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان‌های جاسوسی مانند موساد نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی برای جمع‌آوری اطلاعات است، آیا عملیات اسرائیل برای نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطاتی حماس در جمع‌آوری اطلاعات شکست خورد؟، گفت: به‌نظر می‌رسد حماس از پشتیبانی دفاع سایبری خوبی برخوردار بوده و این احتمال وجود دارد که در آستانه چنین عملیات بزرگی، حماس با کمک شرکای خارجی خود دست به کارزار وسیع پاکسازی سایبری زده باشد.

وی، یادآور شد: این‌گونه بود که دو افسانه اسرائیلی یعنی سازمان اطلاعاتی و گنبد آهنین میلیاردها دلاری آن در مقابله با حماس شکست خوردند و مقامات اسرائیلی سعی کردند با حمله به غزه و ایجاد یک فاجعه انسانی ابعاد این شکست را در اذهان مردم خودشان و مردم دنیا کوچک‌تر کنند و به انحراف بکشانند.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در پاسخ به پرسش ارزیابی شما از سرنوشت عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی پس از تحولات اخیر چیست؟ گفت: زیربنای توافقات 2020 ابراهیم که توسط آمریکا برای کشورهای عربی ارائه شد این بود که اعراب باید موجودیتی را بپذیرند که دارای مزایای نظامی، فنی و اقتصادی قابل‌توجهی است تا ظرفیت خود را برای مقابله با تهدیدات مشترک ناشی از ایران تقویت کنند.

آشنا، ادامه داد: اما این روایت از روزی که به‌عنوان «روزی که اسرائیل را حیرت‌زده کرد» شناخته شد، تغییر کرده است. صبح روز 7 اکتبر، مقاومت فلسطین آغاز عملیات طوفان‌الاقصی را اعلام کرد که تا به امروز به کشته شدن صدها اسرائیلی و اسیر شدن ده‌ها نفر از آنان منجر شده است.

رسانه‌های غربی این عملیات فلسطینی را مهم‌ترین ضربه به اسرائیل در دهه‌های اخیر توصیف کرده‌اند

وی، خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی این عملیات فلسطینی را مهم‌ترین ضربه به اسرائیل در دهه‌های اخیر توصیف کرده‌اند. توماس فریدمن، مقاله‌نویس آمریکایی، آن را «بدترین روز جنگ اسرائیل» خواند، در حالی‌که یوسی میکلبرگ ادعا می‌کند که موفقیت فلسطین نشان‌دهنده «شکست مفهومی و عملیاتی اسرائیل در بالاترین درجه» است.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که یک بررسی گذرا می‌تواند به توضیح شکست‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل امروز کمک کند، گفت: مقاومت فلسطین با موفقیت چشمگیر خود، افسانه‌های حاکم بر دولت اشغالگر را در هم شکست و آن را ضعیف، سرگردان، ناتوان از مقابله با دشمنان خود نشان داد.

آشنا، با بیان این‌که آسیب‌پذیری‌های اسرائیل همیشه به‌طور خودکار به ضعف‌های آمریکا در غرب آسیا تبدیل شده است، افزود: از آنجایی که تصور می‌شود قدرت‌های نوظهور مانند چین و روسیه در حال کسب شهرت جهانی هستند، کشورهای منطقه ممکن است به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال تقویت روابط با رقبای  بزرگ واشنگتن باشند. در پی عملیات طوفان‌الاقصی، مقاومت فلسطین شکنندگی غرب را آشکار کرد که در هفته‌های اخیر با شکست‌های خیره‌کننده اسرائیل با صدای بلند تقویت شد.

یکی از نتایج قابل توجه عملیات مقاومت، تأثیر آن بر مسیر عادی‌سازی روابط «عربستان – اسرائیل» است

وی، در ادامه تصریح کرد: یکی از نتایج قابل توجه عملیات مقاومت، تأثیر آن بر مسیر عادی‌سازی روابط «عربستان – اسرائیل» است. مسیری که واشنگتن فعالانه آن را ترویج می‌کرد.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: با وجود این‌که مصاحبه اخیر «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی با فاکس‌نیوز در 21 سپتامبر که در آن اشاره‌ای به نزدیک شدن ریاض به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو داشت، به‌نظر می‌رسد هر گونه آرزوهایی از این دست زمانی که آزادی‌خواهان فلسطینی پایان هفته گذشته به اسرائیل یورش بردند، از میان رفته است.

آشنا، گفت: سعودی‌ها در ابتدا، برای عادی‌سازی روابط، چندین شرط را روی میز مذاکره قرار داده بودند، از جمله حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود و مجموعه‌ای از تعهدات دفاعی ایالات متحده که شامل تضمین‌های امنیتی و دسترسی به تجهیزات نظامی پیشرفته می‌شود.

وی، ادامه داد: افزون‌بر این، ریاض به‌دنبال امتیازاتی از طرف اسرائیلی در خصوص مسأله فلسطین بود تا بتواند عادی‌سازی را برای فلسطینیان سودمند بداند.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال، در شرایط امروز، برای ریاض تقریباً غیرممکن خواهد بود که از درخواست خود برای امتیاز دادن اسرائیل به فلسطینی‌ها صرف نظر کند، به‌ویژه با بمباران تهاجمی تل‌آویو علیه غیرنظامیان در نوار غزه که اکنون یک اتفاق روزمره است.

آشنا، ادامه داد: پیش از طوفان‌الاقصی، سیاست خارجی ایالات‌متحده به‌دنبال کاهش اهمیت موضوع فلسطین در عرصه‌های غرب آسیا و بین‌المللی بود و به‌شدت بر روی توافق‌نامه‌های عادی‌سازی برای به حاشیه راندن حقوق فلسطینی‌ها شرط‌بندی می‌کرد. تجدید حیات مقاومت فلسطین در عوض، آرمان فلسطین را در خط مقدم دستور کار بین‌المللی قرار داده است که با هجوم جهانی همبستگی برای مردم فلسطین آشکار شده است.

با آشکار شدن عملیات طوفان‌الاقصی، وزارت خارجه عربستان سعودی طی بیانیه‌ای عملاً اسرائیل را مقصر دانست

وی، با بیان این‌که همزمان با آشکار شدن عملیات طوفان‌الاقصی، وزارت خارجه عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر کرد و عملاً اسرائیل را مقصر دانست، تصریح کرد: این سیلی زدن به تل‌آویو نباید غیرمنتظره می‌بود.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: آنچه اکنون غیرقابل انکار است این است که تغییر جهت منافع جهانی به فلسطین از طریق مقاومت مسلحانه انجام شده است، نه از دهه‌ها دیپلماسی، طرح‌های صلح مصنوعی، یا انحراف شکست خورده «توافق ابراهیم».

آشنا، با بیان این‌که اسرائیلی‌ها که در روزهای اخیر شاهد شکست‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی بوده‌اند، قاطعانه از دادن امتیاز به فلسطینی‌ها خودداری خواهند کرد، تصریح کرد: دو طرف در میز عادی‌سازی دیگر زمینه‌ای برای دیدار ندارند. در واقع، خواسته یا ناخواسته، مقاومت فلسطین موفق شده است مسیر نزدیکی عربستان و اسرائیل را مسدود کند.

 

کلید واژه ها: طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی

آخرین ویرایش۲۹ مهر ۱۴۰۲