آغاز ریز ازدیادی گل‌های زینتی با ارزش و  پایه‌های رویشی با خلوص ژنتیکی بالا به کمک فن‌آوری کشت بافت در جهاد دانشگاهی تهران

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷ کد : ۶۱۲۵۳ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۴۲
مجری طرح ریز ازدیادی(نوع خاصی از تولید و تکثیر) پایه‌های رویشی با ارزش...
آغاز ریز ازدیادی گل‌های زینتی با ارزش و  پایه‌های رویشی با خلوص ژنتیکی بالا به کمک فن‌آوری کشت بافت در جهاد دانشگاهی تهران

مجری طرح ریز ازدیادی(نوع خاصی از تولید و تکثیر) پایه‌های رویشی با ارزش و عاری از ویروس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی تهران از ریز ازدیادی چندین نمونه از گل‌های زینتی با ارزش انواع مختلف پایه‌های رویشی تجاری با خلوص ژنتیکی بالا به کمک فن‌آوری کشت بافت در جهاد دانشگاهی تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «مجتبی رسولی الموتی»، با این توضیح که گل‌های زینتی و آپارتمانی با ارزش اقتصادی بالا معمولاً سخت تکثیر می‌شوند، در ادامه اظهار کرد: با استفاده از یک روش تولید سریع و باکیفیت در حوزه باغبانی و استفاده از علم بیوتکنولوژی و تکنیک کشت بافت می‌توان گل‌های زینتی را با خلوص ژنتیکی بسیار بالا، سالم و عاری از بیماری و آفات تولید کرد.

وی ادامه داد: مرکز کشت بافت جهاد دانشگاهی تهران با نمونه‌گیری چندین رقم از گل‌های با ارزش از قبیل فیکوس الاستیکا بلک، فیکوس ابلق، فیلودندرون، ارکیده، سینگونیوم، انواع آلوکازیا و ... در مراحل اولیه استقرار درون شیشه‌ای جهت تکثیر انبوده این گل‌هاست.

همچنین مجری این طرح، با بیان این‌که کشور ایران با تنوع اقلیمی گسترده جایگاه بالایی در تولیدات محصولات باغی دارد، در ادامه توضیح داد: ما با چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی، کاهش زمین‌های حاصل‌خیز و افزایش جمعیت رو به رو هستیم که این مسائل امنیت غذایی را تهدید می‌کنند.

رسولی، با بیان این‌که مرکز کشت بافت جهاد دانشگاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با رویکرد تحقیقاتی و تولیدی در راستای نهادینه‌سازی دانش کشت بافت و تکمیل چرخه تولید نهال سالم و با اصالت آغاز به کار کرد، افزود: این رویکرد به تولید و تکثیر انبوه انواع مختلف پایه‌های رویشی درختان میوه مانندانواع پایه‌های گیلاس (Sl64-MaXma14-MaXma60-Gisela 6)، پایه های هلو،شلیل و بادام (GN-GF) و انواع مختلفی از  پایه‌های گلابی، آلو، سیب، به و ...  منجر شده است.

وی، خاطرنشان کرد: افزون‌بر این در زمینه بهینه‌سازی پروتکل انواع مختلف گیاهان دارویی، ارقام مختلف انگور و ... با به‌کارگیری متخصصان جهاد دانشگاهی و با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی در پیشبرد اهداف در این حوزه فعالیت می‌کنند.

مجری این طرح ادامه داد: چون پایه‌های موجود در کشور قدمت طولانی داشته و بهره‌برداری مستمر سبب بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و کاهش عملکرد شده است، تمرکز اصلی ما تولید و تکثیر پایه‌های رویشی سالم و عاری از ویروس با همکاری و معرفی انجمن کشت بافت گیاهی، وزارت جهاد کشاورزی و صندوق توسعه نهال است که پایه‌ها و نهال‌های تولید شده در مزرعه ۱۶ هکتاری جهاد دانشگاهی با همکاری نهالستان‌های معتبر در اختیار باغداران قرار داده می‌شود.

 

کلید واژه ها: ریز ازدیادی گل‌های زینتی فن‌آوری کشت بافت

آخرین ویرایش۲۴ مرداد ۱۴۰۲