مشکلات صنعت خودروسازی کشور «با حضور دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان پژوهشکده مطالعات توسعه» بررسی شد

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸ کد : ۶۱۱۲۶ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۱۸۰
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در نخستین نشست نخبگان؛ دانشگاهیان...
مشکلات صنعت خودروسازی کشور «با حضور دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان پژوهشکده مطالعات توسعه» بررسی شد

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در نخستین نشست نخبگان؛ دانشگاهیان و متخصصات توسعه پژوهشکده مطالعات توسعه؛ در محل سازمان در خصوص مباحث اساسی دولت، تحت‌عنوان «مباحث اساسی توسعه و پیشرفت» با موضوع خودرو، مشکلات این صنعت را با هدف دستیابی به راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آن‌ها بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این نشست علیرضا زاهدیان(کارشناس باسابقه خودرو)، دکتر یوسف حجت(استاد دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر امیر حسین کاکایی(استاد دانشگاه علم و صنعت)، احمد نعمت‌بخش(دبیر انجمن خودروسازان)، محمدرضا نجفی‌منش(رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی) و دکتر مهدی قاسمی علی‌آبادی(دبیر کمیسیون زیربنایی دولت) حضور داشتند و درباره موضوعاتی چون خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی، بحث قیمت‌گذاری، موضوع رقابت‌پذیری با هدف افزایش کیفیت محصولات تولیدی، واردات خودرو و ... علل مشکلات موجود صنعت خودرو و راهکارهای پیشنهادی برای مطلوب شدن صنعت خودروسازی با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کردند.

در این جلسه کارشناسی3 ساعته بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم خصوصی‌سازی و اجرای این فرآیند با رویکردی صنعتی تأکید و در ادامه برطرف شدن مشکلات صنعت خودروسازی را مطالبه‌ای عمومی و نه تنها مطالبه مسئولان برشمرده شد.

برخی کارشناسان حاضر معتقد بودند که باید نقش بنگاه‌داری دولت در صنعت خودروسازی کنار گذاشته شود و به وظیفه اصلی خود، همان نظارت و مطالبه‌گری در جهت منافع عمومی است، بپردازد. هم‌چنین در این نشست تخصصی بر ضرورت استفاده از خرد جمعی برای برطرف کردن مشکلات، و خودداری از قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو تأکید شد.

یکی دیگر از کارشناسان حاضر با بیان این‌که براساس قانون مصوب مجلس در سال 86 مقرر شده بود برای مدیریت مصرف سوخت، باید استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از 25 درصد در سال 86 به 50 درصد در سال 90 افزایش یابد، در ادامه خاطرنشان کرد که این در حالی است که این میزان در سال 1402 به 13 درصد(برخلاف انتظار) رسیده است که البته این موضوع در خصوص حمل و نقل بیرون‌شهری هم صدق می‌کند. وی، با بیان این‌که استفاده از خودروی شخصی به شکلی فزاینده در کشور رو به گسترش است، افزود: ترافیک وحشتناک شهری، آلودگی هوا، افزایش تلفات انسانی در جاده‌های ناایمن و ... از عوارض این پدیده است و این در حالی است که میزان سوخت کشور ترکیه با میزان خودروی بیشتر 10 میلیون لیتر و در ایران 110 میلیون لیتر(10 برابر ترکیه) است این یعنی استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه و لذا به نظر می رسد سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص خودرو به‌شدت غلط و ضررسان به کشور است.

در پایان نشست هم پیشنهاداتی در خصوص مرتفع کردن مسائل و مشکلات صنعت خودروسازی مطرح و مقرر شد این پیشنهادات به نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و منجمله دولت منتقل شود.

کلید واژه ها: صنعت خودروسازی سازمان جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۲۸ مرداد ۱۴۰۲