دستیابی به دانش‌فنی تولید کریستالیزاتور صفحه‌ای و تجاری‌سازی آن از دیگر دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی تهران

پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی تهران توانستند به دانش‌فنی ساخت کریستالیزاتور صفحه‌ای از قطعات مصرفی صنعت تولید فولاد و نیز تجاری‌سازی آن دست یابند.
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۶۰۳۵۴ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۲۲۲
پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی تهران توانستند به دانش‌فنی ساخت ...
دستیابی به دانش‌فنی تولید کریستالیزاتور صفحه‌ای و تجاری‌سازی آن از دیگر دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی تهران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مهندس «نورس قنبرپور»، مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه اظهار کرد: علاوه‌بر کریستالیزاتورهای صفحه‌ای این مرکز توانسته کریستالیزاتورهای رینگ معروف چرخ‌های مسی (casting wheel) که در خطوط properzi  تولید مفتول مس و آلومینیم مورد استفاده قرار گرفته را بومی‌سازی کرده است و توان تولید چرخ‌های مسی از قطر 1.5 الی 2.5 متر و از جنس‌های «مس – نقره» و «مس – کروم – زیرکونیم» را دارد.

وی، با بیان این‌که قالب‌های مسی کریستالیزاتور طیف وسیعی قطعات صنعتی هستند که در ریخته‌گری پیوسته محصولات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ادامه توضیح داد: از این قالب‌ها در تولید اسلب و بیلت‌های فولادی، مفتول‌های مس و آلومینیم استفاده می‌شود که بسته به نوع محصول تولیدی در سه نوع کریستالیزاتورهای صفحه‌ای، رینگی و تیوبی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ، با بیان این‌که وظیفه اصلی کریستالیزاتورهای انجماد فلز مذاب است، خاطرنشان کرد: به این‌صورت که با عبور مذاب از داخل این قالب‌ها و با توجه به سیستم آبگرد پشت آن، مذاب فلزی منجمد شده و به مقاطع مورد نظر تبدیل می‌شود.

مهندس قنبرپور، با تأکید مجدد بر این‌که مرکز فرآوری مواد فلزی جهاد دانشگاهی تهران تاکنون توانسته کریستالیزاتورها صفحه‌ای و رینگی را در کشور بومی‌سازی کند، تصریح کرد: کریستالیزاتورهای صفحه‌ای در صنعت تولید اسلب‌های فولادی در صنایع بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این قطعه از فرآیندهای ریخته‌گری، عملیات شکل‌دهی گرم و سرد، عملیات حرارتی و ماشین کاری استفاده می‌شود، با توجه به حساسیت قطعه در حین فرآیند تولید در هر مرحله آزمون‌های کیفی مربوطه انجام می‌شود.

وی، در حال حاضر صنایع اسلب‌ریزی کشور از کریستالیزاتورهای «مس – نقره» استفاده می‌کنند که این مرکز موفق به بومی‌سازی آن شده است، افزود: نخستین قرارداد تولید صنعتی این قطعات را با یکی از فولادسازهای مهم کشور منعقد کرده است.

مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ، ادامه داد: نسل‌های بعدی کریستالیزاتورهای صفحه‌ای شامل کریستالیزاتورهای «مس –کروم – زیرکونیم»، «مس- کوبالت – بریلیم»  و «مس- نیکل – بریلیم» هستند، که با توجه به تجهیزات و امکانات موجود در این مرکز در صورت نیاز صنایع مادر به این قطعات امکان تولید آن توسط این مرکز وجود دارد. در حال حاضر نیز این مرکز سعی در ارتقای کیفیت محصول خود دارد و در حال بررسی امکان صادرات این محصول است. 

مهندس قنبرپور، با بیان این‌ک  با توجه به تولید سالیانه حدود 8 میلیون تن اسلب فولادی در کشور کریستالیزاتورهای صفحه‌ای یکی از قطعات استراتژیک برای تضمین تولید اسلب در کشور است، افزود: با توجه به لایحه برنامه هفتم توسعه و الزام مجلس جهت افزایش میزان تولید مقاطع تخت فولادی در پایان دوره به 18.3 میلیون تن قطعاً نیاز سالیانه کشور به کریستالیزاتورهای صفحه‌ای افزایش می‌یابد.

وی، تصریح کرد: سازمان جهاد دانشگاهی تهران در حال حاضر جهت افزایش توان تولید خود در زمینه کریستالیزاتورهای صفحه‌ای در حال سرمایه‌گذاری بر روی تجهیزات تولید این محصول است هم‌چنین سازمان جهاد دانشگاهی تهران نخستین مجموعه‌ای بوده است که جهت بومی‌سازی کریستالیزاتورهای صفحه‌ای اقدام کرده است.

کلید واژه ها: کریستالیزاتورهای رینگ تولید کریستالیزاتور

آخرین ویرایش۲۲ مرداد ۱۴۰۲