موفقیت جهاد دانشگاهی تهران در تولید داخلی «کوتینگ ایجنت»

پژوهشگران گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق شدند در کشور طی ۱۵ ماه با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و مهندسی معکوس، به دانش‌فنی تولید ماده «کوتینگ ایجنت» با کاربرد در صنعت پتروشیمی دست یابند.
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹ کد : ۶۰۲۰۷ تاپ خبر پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۲۰۵
پژوهشگران گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران
موفقیت جهاد دانشگاهی تهران در تولید داخلی «کوتینگ ایجنت»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر زهره طاهرخانی، با بیان این‌که ماده «کوتینگ ایجنت واحد EPS» از افزودنی‌های مهم و حساس در صنعت پتروشیمی است، در ادامه اظهار کرد: این ماده پودری با اندازه ذرات بسیار ریز است که در واحدهای پلیمریزاسیون پلی‌استایرن انبساطی کاربرد دارد.

وی افزود: کوتینگ به خواص جریان‌پذیری گرانول­های پلیمری در زمان انبارداری، حمل و نقل، آماده‌سازی و قالب‌گیری کمک می­کند.

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که پلی‌استایرن انبساطی (یونولیت) کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف نظیر بسته‌بندی تولیدات، ساختمان‌سازی، خودروسازی و استفاده به‌عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا و ... دارد، گفت: مادة کوتینگ EPS از افزودنی‌های این محصول (یونولیت یا پلی‌استایرن انبساطی) در صنعت پتروشیمی است.

دکتر طاهرخانی میزان مصرف سالانه این ماده افزودنی را در حدود 600 تن با ارزش تقریبی 2.4 میلیون دلار در 4 پتروشیمی کشور برشمرد و افزود: تاکنون همه میزان مورد نیاز آن در کشور از طریق واردات تأمین می‌شده است.

وی با تأکید مجدد بر این‌که گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد تهران توانست با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و  مهندسی معکوس، به تولید داخلی این افزودنی در صنعت پتروشیمی دست یابد، در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تأیید نمونه‌های آزمایشگاهی از سوی واحد مصرف کننده، نمونه‌سازی نیمه‌صنعتی آن به میزان 200 کیلوگرم انجام شد و پس از طی مراحل ارزیابی شیمیایی و عملکردی در واحد مصرف‌کننده، به مدت 90 روز نیز تست بازار را در کشور سپری کرد.

تولید «کوتینگ ایجنت» به مرحله تجاری‌سازی رسید

این عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ادامه داد: موفقیت این نمونه نیمه‌صنعتی در پتروشیمی و بازار مصرف، باعث شد تا جهت تست بلندمدت در کشور، دو محمولة 10 هزار کیلوگرمی در پائیز و زمستان 1401 به سفارش پتروشیمی تولید و تجاری‌سازی شود.

وی با بیان این‌که همه مواد اولیه این محصول داخلی است، در ادامه تصریح کرد: خط تولید این ماده در جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است و مواد موثرة اولیه این محصول توسط گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود و هم‌اکنون گروه فرآیند جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در داخل کشور است.

اظهار امیدواری برای تولید گریدهای دیگر «کوتینگ ایجنت» برای بی‌نیازی کامل کشور از واردات این ماده افزودنی

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که موفقیت در این مرحله به حضور سازمان جهاد دانشگاهی تهران در وندور لیست این مجموعه منجر شد، گفت: که در مناقصه اردیبهشت سال‌جاری در رقابت با نمونه‌های وارداتی، تأمین 30 هزار کیلوگرم از این ماده به جهاد تهران واگذار شد.

دکتر طاهرخانی با بیان این‌که هم‌اکنون رایزنی با تمامی پتروشیمی­های مصرف‌کننده، جهت داخلی‌سازی ماده کوتینگ ایجنت در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تولید گریدهای دیگر این ماده، نیاز کشور به واردات را برطرف کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، به رشد تولید (شعار سال) کمک کند.

به گفته وی، سودآوری طرح و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح پژوهشی است.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در کشور است، خاطرنشان کرد: این ماده ارزش افزوده مناسبی دارد و دانش‌فنی و فرمولاسیون آن توسط جهاد دانشگاهی تهران ایجاد شده است.

 

کلید واژه ها: کوتینگ ایجنت واحد EPS صنعت پتروشیمی

آخرین ویرایش۰۷ مرداد ۱۴۰۲