تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان از دستاوردهای جهادگران تهران

تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان از دستاوردهای جهادگران سازمان جهاد دانشگاهی تهران اعلام شد.
۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹ کد : ۵۹۶۶۳ تاپ خبر پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۸۱
تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان از دستاوردهای جهادگران ...
تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان از دستاوردهای جهادگران تهران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر احمد عرفان‌منش، عضو هیئت علمی گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاد تهران و مجری این طرح با بیان این‌که براساس آمارهای موجود میزان بازماندگی ماهی‌های قزل‌آلاهای وارداتی به ایران 47 درصد است، در ادامه اظهار کرد: با اجرای این طرح از طریق مقابله با بیماری­های استرپتوکوکوزیس، لاکتوکوکوزیس و یرینیوزیس توسط واکسن‌های این بیماری، نرخ بازماندگی بچه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از 47 به 70 درصد افزایش یافته است.

وی، گفت: در این طرح با شناخت بیماری‏ها و درگیری در سنین مختلف و ارائه برنامه ویژه برای هر گروه سنی و کنترل بهداشتی محل زندگی بچه ماهی، تغذیه مناسب، تقویت سیستم ایمنی آن‏ها و توصیه به کارگاه‏ها براساس شرایط هر مزرعه به بهبود وضعیت کنونی آن کمک می‌کند.

دکتر عرفان‌منش افزود: تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلا بر مبنای اصول فنی و بهداشتی، علاوه‌بر تأمین نیازهای بچه ماهی کشور، می‏تواند زمینه جلوگیری از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا به کشور و خروج ارز و صادرات بچه ماهی قزل‌آلا به سایر استان‏های کشور را فراهم می‌کند.

در ادامه مجید خان‌زاده، پژوهشگر گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاد تهران و همکار اصلی طرح، هم با بیان این‌که اجرای این طرح باعث جلوگیری از مصرف بی‏رویه آنتی‌بیوتیک‏ها و تأثیر کیفی روی پروتئین مصرفی خواهد شد و به وضعیت سلامت جامعه کمک می‏کند، در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌چنین اجرای این طرح نیازمند کارگاه استیجاره برای معرفی محصول جدید(بچه‏ ماهی‏مقاوم) به بازار است که با محوریت کنترل آلودگی آب و افزایش سیستم ایمنی با مکمل‏ها، داروها و واکسن‏های موجود تحقق می‌یابد.

همکار اصلی طرح تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان، تصریح کرد: تولید بچه ماهی مقاوم از طریق همکاری با بخش خصوصی و اجاره مراکز تکثیر شیلاتی با مدیریت جهاد دانشگاهی، می‌تواند الگوی مناسبی جهت افزایش میزان تولید و نیز کاهش درصد تلفات در کارگاه‏های مورد مطالعه کشورمان باشد.

پژوهشگر گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاد تهران، درباره علل شاخص بودن این طرح توضیح داد: پیشگیری از مقاومت دارویی، برای بهبود وضعیت سلامت جامعه همواره مورد تأکید همه مقامات بهداشتی و سیاسی کشور است. شیوع بیماری‏های مختلف در سطح مزارع کشور و درگیری روزافزون مزرعه‌داران با بیماری‏ها، میزان مصرف آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد که این موضوع علاوه‌بر تأثیر کیفی بر روی پروتئین مصرفی، موجب بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در کشور شده است.

خان‌زاده از دستاوردها این طرح (تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلا بر مبنای اصول فنی و بهداشتی)، را علاوه‌بر تأمین نیازهای بچه ماهی، جلوگیری از واردات بخشی از تخم چشم‌زده قزل‌آلا به کشور خروج ارز و صادرات بچه ماهی قزل‌آلا برشمرد و افزود: از طرفی، اجرای این طرح با کاهش مصرف فرآورده‌های شیمیایی، مشکلات ‏زیست محیطی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و افزایش میزان بهره‏وری نهائی در کارگاه‌های ماهی‏قزل‏آلا را در پی دارد.

وی با بیان این‌که این طرح با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی اجرا می‌‌شود، یادآور شد: از این‌رو اجرای این طرح، به حمایت از پرورش‌دهندگان و مراکز تکثیر بخش سردآبی شیلات کشور منجر می‌شود. هم‌چنین افزایش میزان فروش تخم چشم‌زده ماهی قزل‏آلای‏ رنگین‏کمان و کاهش میزان واردات آن به کشور و جلوگیری از خروج ارز به خارج از کشور را بدنبال دارد.

 

 

 

باز ماندگی بعد از مواجه با باکتری استرپتوکوکوس اینایی

 

بازماندگی بعد از مواجه با لاکتوکوکوس گارویه

 

بازماندگی بعد از مواجه با باکتری یرسینیا راکری

کلید واژه ها: بچه ماهی مقاوم قزل‌آلا

آخرین ویرایش۲۶ تیر ۱۴۰۲