با هدف آشنایی با روش‌های تضمین کیفیت ارائه خدمات چندرسانه‌ای،

«روندها و فن‌آوری‌های جدید در بهینه‌سازی کیفیت ارائه خدمات شبکه به کاربران» به بازار کتاب آمد

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۱ کد : ۵۸۸۸۲ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۴۰
«روندها و فن‌آوری‌های جدید در بهینه‌سازی کیفیت ارائه خدمات شبکه به کاربران» ...
«روندها و فن‌آوری‌های جدید در بهینه‌سازی کیفیت ارائه خدمات شبکه به کاربران» به بازار کتاب آمد

کتاب «روندها و فن‌آوری‌های جدید در بهینه‌سازی کیفیت ارائه خدمات شبکه به کاربران»، با هدف آشنا کردن مخاطبان با روش‌های تضمین کیفیت ارائه خدمات چندرسانه‌‌ای(عمدتاً از نوع ویدئویی) توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این کتاب توسط دکتر پژمان گودرزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و دکتر هادی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در 344 صفحه و 7 فصل گردآوری شده است.

با توجه به رشد روزافزون خدمات چندرسانه‌ای(عمدتاً از نوع ویدئویی) پهن باند در شبکه‌های نسل آینده، لزوم تأمین کیفیت ارائه این خدمات به کاربر نهایی اولویت بسیاری دارد.

مخاطبان این کتاب شامل دانشجویان سال آخر کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و محققان فعال است.

خوانندگان کتاب، در ابتدا با مفاهیم اساسی مرتبط با بهینه‌سازی کیفیت خدمات شبکه(شامل روش‌های جاری‌سازی ویدئو، شبکه‌های توزیع محتوا، روش‌های اساسی تضمین کیفیت خدمت در لایه‌های مختلف شبکه و ...) آشنا می‌شوند. در ادامه مخاطبان با روش‌های اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کیفیت خدمات و روندهای جدید در این زمینه به تفصیل آشنا خواهند شد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

در این کتاب روش‌ها و رویکردهای نوین در زمینه بهبود کیفیت خدمت شبکه‌های کامپیوتری در لایه‌های مختلف آن(شامل هسته، تجمیع و دسترسی) بررسی شده است. در بخش دیگر روندهای جدید در شبکه‌های توزیع محتوا و مواردی از قبیل CDN های ابری، لبه‌ای، مجازی و Multi – CDN بررسی شده است.

در ادامه روش‌های جدید بهبود کیفیت خدمات چندرسانه‌ای نوین(مانند متاورس، پزشکی از راه دور، هوش محیطی، IPTV، OTT ...) و شاخص‌های کلیدی عملکرد این گونه خدمات در شبکه بررسی و سعی شده است جدیدترین روندها در زمینه بهبود کیفیت خدمت شبکه، بهبود خدمات توزیع محتوا در شبکه‌های توزیع محتوا و بهبود کیفیت خدمت شبکه، بهبود خدمات توزیع محتوا در شبکه‌های توزیع محتوا و بهبود کیفیت خدمات چندرسانه‌ای، ایده های جدیدی برای بهبود و پر کردن خلاء‌های موجود، ارائه شود.

در ادامه آمده است:

از دیگر بخش‌های این کتاب می‌توان به بررسی روش‌های جدید بهینه‌سازی پهنای باند مصرفی خدمات چندرسانه‌ای در اپراتورهای مخابراتی کشورهای مختلف جهان اشاره کرد. علاوه‌بر این، بررسی کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در مدیریت و نظارت بر عملکرد شبکه از دیگر بخش‌های قابل توجه در کتاب حاضر است.

در فصل نخست کتاب مبانی و بررسی اصول کلی کیفیت خدمت و خدمات چندرسانه‌ای در شبکه‌های داده معرفی می‌شود. در فصل 2 روش‌های جاری‌سازی ویدئو و خدمات چندرسانه‌ای در شبکه بررسی می‌شود. فصل 3 به بررسی روندهای جدید در زمینه بهبود کیفیت خدمت در لایه‌های مختلف شبکه(هسته، تجمیع و دسترسی) اختصاص یافته است.

در فصل 4 روش‌های بهبود شاخص‌های توزیع محتوا در شبکه‌های توزیع محتوا بررسی شده است. فصل 5 به بررسی روش‌های بهبود کیفیت خدمات چندرسانه‌ای در شبکه‌ها اختصاص یافته است. در فصل 6، پارامترهای ارزیابی کیفیت خدمت خدمات چندرسانه‌ای و خدمات توزیع محتوا بررسی شده است. در نهایت، فصل 7 به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری موضوعی، اختصاص یافته است.

خواننده کتاب، پس از مطالعه فصول مختلف قادر خواهد بود تا علاوه‌بر شناسایی روندها و فن‌آوری‌های جدید برای بهبود کیفیت خدمت شبکه و خدمات چندرسانه‌ای در سطح جهان مسائل و چالش‌های پیش روی این حوزه را تعیین کند.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نسخه کاغذی آن را به بهای 250 هزار تومان به بازار نشر عرضه کرده است و نسخه الکترونیکی آن نیز در بن‌سازه(پلتفرم) فیدیبو موجود است.

 

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۱۰ تیر ۱۴۰۲