در نخستین جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران تأکید شد

ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۵۶۰۰۸ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۲۵۹
نخستین جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی با حضور دکتر «جواد پورکریمی» ...
ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم

نخستین جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی با حضور دکتر «جواد پورکریمی»، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران و سرپرست، مدیران گروه‌ها و مراکز و اعضای پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار و بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این جلسه ضمن ارائه دیدگاه همکاران پژوهشکده مطالعات توسعه، دکتر پورکریمی درباره ضرورت تغییر مأموریت و جایگاه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی و جامعه مطالبی را مطرح کرد.

تأکید بر ضرورت مأموریت پارادایمی علوم انسانی

وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی از «علوم انسانی مانند سایر علوم» به «علوم انسانی به مثابه پارادایم فکری» در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت موجود علوم انسانی در کشور حاصل نگاه به علوم انسانی در کنار سایر علوم مانند علوم پایه، فنی مهندسی، پزشکی و ... است در صورتی که به حوزه علوم انسانی باید به مثابه چتر فکری که بر سایر علوم سایه می‌اندازد و همانند پارادایم عمل می‌کند، پرداخته شود.

تحول رویکرد فعلی طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی از کارفرمامحور به مسأله‌محور

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران ضمن انتقاد به رویکرد فعلی طرح‌های پژوهشی علوم انسانی و با اشاره به ضرورت توجه به مسائل عنوان شده توسط دستگاه‌های اجرایی تحت‌عنوان اولویت‌های پژوهشی در ادامه این رویکرد را ناکافی و عمدتاً فرمالیستی دانست و گفت: حاصل آن انجام طرح‌های مختلف و متعدد پژوهشی و استفاده نکردن از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌هاست.

دکتر پورکریمی در پایان تغییر این رویکرد به رویکرد «شناسایی مسائل کلان(مرتبط با توسعه) کشور و دستگاه‌ها و ارائه گزارش‌های کاربردی موجز و راهبردی - تحلیلی» را پیشنهاد کرد.

کلید واژه ها: علوم انسانی سازمان جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲