دکتر پورکریمی در دیدار نوروزی با کارکنان جهاد دانشگاهی تهران:

باید به تأکید سه دهه مقام معظم رهبری بر موضوع «اقتصاد» در نامگذاری‌های نوروزی توجه شود

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۱ کد : ۵۵۴۹۰ تاپ خبر اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۵۲
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با مرور و تحلیل محتوایی ۳۳ سال نامگذاری مقام معظم رهبری ...
باید به تأکید سه دهه مقام معظم رهبری بر موضوع «اقتصاد» در نامگذاری‌های نوروزی توجه شود

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با مرور و تحلیل محتوایی 33 سال نامگذاری مقام معظم رهبری از سال 69 تاکنون گفت: تحلیل محتوایی اولیه نامگذاری‌ها نشان می‌دهد که حدود 60 درصد موارد نامگذاری‌ها توسط ایشان به موضوع اقتصادی(مستقیم یا غیرمستقیم) توجه داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «جواد پورکریمی»، در دیدار نوروزی با اعضای هیئت علمی و کارکنان در سالن اجتماعات معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که ایشان در 6 سال اخیر در نامگذاری‌ها به‌‌طور مستقیم به موضوع تولید اشاره کرده‌اند، در ادامه خاطرنشان کرد: از افتخارات جهاد دانشگاهی این است که ایشان در نامگذاری‌های نوروزی دو کلمه جهاد شامل جهاد اقتصادی و مدیریت جهادی را مطرح کردند که کار ما را پراهمیت‌تر می‌کند باید نگاه اقتصادی دقیق و گزین و کار مدیریت جهادی داشته باشیم.

برنامه‌های هدف‌مند، روش‌مند و جهت‌مند اثربخشی موثری هم خواهند داشت

وی با بیان این‌که برنامه‌های هدف‌مند، روش‌مند و جهت‌مند اثربخشی موثری هم خواهند داشت، گفت: از انجام فعالیت مهم‌تر، میزان اثربخشی آن است هر چه برنامه‌ریزی و تدارکات دیده شود اما در اثربخشی دقت نشود فعالیت مثمرثمر نخواهد بود و به مطلوب و نتیجه نهایی و غائی نخواهیم رسید.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی در 3 حوزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی چشمگیر است، افزود: این حجم از فعالیت حاکی از آن است که پشت این فعالیت‌ها نگاه جهادی نهفته است.

دکتر پورکریمی با اشاره به تشکیل کارگروه تحول سازمانی در اسفندماه 1401 و برگزاری نخستین نشست آن در همان سال گفت: در هفته جاری جلسات دیگر (اصلی و فرعی) آن برگزار می‌شود تا برنامه تحول سازمانی به‌زودی در جهاد عملیاتی و سپس برنامه راهبردی تدوین شود.

وی برنامه تحولی را برای ارتقاء هر چه بهتر عملکردها تدوین می‌کنند و اجرای این برنامه به معنای وجود نقص در عملکرد سازمان نیست، در ادامه به سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی اشاره کرد و افزود: برخی افراد با نامگذاری سال برخورد شعاری می‌کنند که به اعتقاد من این یک نگاه نازل و سخیف به این موضوع است؛ جهاد باید در این زمینه بسیار فعال و معنی دار وارد شود و نقش کمک‌کننده و پیشبرنده داشته باشد.

تشکیل کارگروه ویژه جهت نقش آفرینی جهاد دانشگاهی تهران در عملیاتی کردن «رشد تولید»

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به نامگذاری نوروزی امسال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» در ادامه تصریح کرد: شاید جهاد دانشگاهی نتواند در مهار تورم به‌علت المان‌های موثر در سطح اقتصاد کلان جایگاه چندانی داشته باشد اما در موضوع رشد تولید کاملاً می‌تواند موثر باشد.

دکتر پورکریمی افزود: از این‌رو کارگروه ویژه‌ای در این‌باره در سازمان جهاد دانشگاهی تهران تشکیل شد تا نقش جهاد دانشگاهی در تحقق این موضوع بررسی شود، در این‌باره یک بخش سخت از جمله زیرساخت‌ها، منابع مالی و تکنولوژی و یک بخش نرم‌افزاری در حوزه منابع انسانی وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که نقش جهاد در عملیاتی کردن شعار سال جامع عمل پوشانده شود.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به آغاز سخنان رهبری با کلمه تحول که برگرفته از تحول در طبیعت و بهار قرآن در سال 1402 است، در ادامه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی ترکیبی از دو واژه مقدس جهاد و دانشگاه است که باید با رویکرد دانشگاهی کار جهادی را در حوزه‌های پژوهش، آموزش و فرهنگ و با نگاهی ارزشی انجام دهد.

جهاد دانشگاهی باید نهادی دانش‌بنیان باشد

دکتر پورکریمی با اعتقاد به این‌که ظرفیت جهاد دانشگاهی بیش از این‌هاست، گفت: جهاد دانشگاهی نه سازمان بالقوه و نه بالفعل دانش‌بنیان است و این موضوع جهاد دانشگاهی را از دیگر سازمان‌ها دانشکده‌ها، موسسات آموزش‌عالی یا جای خصوصی و دولتی متمایز می‌کند.

وی با بیان این‌که جهاد یک نهاد است، افزود: در تعریف نهاد و تمایز آن به سازمان آمده است که مرزهای نهاد نظیر سازمان نیست از این‌رو نهاد در حوزه‌های مختلف مورد نیاز کشور می‌تواند وارد ‌شود. جهاد یک نهاد انقلابی است و با آغاز انقلاب فرهنگی  با نگاه جهاد انقلابی یعنی سریع، چابک در عین حال منعطف ایجاد شد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که جهاد دانشگاهی مبتنی بر علم است، در ادامه تصریح کرد: حضرت رسول اکرم(ص) در سال 609 تا 610 میلادی مصادف با قرون وسطی در اروپا مبعوث شد عصر تاریکی که با هر نظر، دانش و علمی مخالفی بشدت برخورد می‌شد در این دوران نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شد بر علم تأکید داشت و ایشان برای علم نافع جایگاه خاصی قایل بودند و سخن رسوالله(ص) مبنی بر «اللهم اعوذبک من علم لاینفع» وحضرت علی(ع) مبنی بر «خیری نیست در دانشی که سود ندارد» بر این نکته تأکید دارد.

در جهاد دانشگاهی به‌دنبال علم نافع هستیم

دکتر پورکریمی علم نافع را علمی مفید برای جامعه و رفع نیازهای آن دانست و خاطرنشان کرد: ما در جهاد دانشگاهی باید به‌دنبال علم نافع باشیم به‌عنوان مثال دستیابی به دانش‌فنی تولید ماده‌ای در کشاورزی که محصولات را بدون دخل و تصرف شیمیایی از آفات نجات می‌دهد این علم نافع است در عین حال جهاد دانشگاهی در زمان جنگ تحمیلی هم نقش مهمی در ساخت پل‌های معلق در عملیات‌های جنگی داشت هم‌اکنون هم در حوزه سلول‌های بنیادین سرآمد است.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی تهران در حوزه شیمی بیش از 40 مورد دانش فنی تولید کرده که جای تقدیر دارد، در ادامه گفت: اما این دانش فنی باید به تجاری‌سازی برسد تا به ثروت تبدیل شود.

پورکریمی با تأکید بر جایگاه بالای علوم انسانی معتقد است این علم نوع نگاه و جهت‌گیری را در سایر حوزه‌ها مشخص می‌کند

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با انتقاد از این‌که حوزه علوم انسانی هنوز به جایگاه واقعی خود در کشور و جهاد دانشگاهی نرسیده است، افزود: این در حالی است که این حوزه از علم جایگاه بسیار بالایی دارد و در همه حوزه‌ها اعم از پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی نوع نگاه و جهت‌گیری درست را مشخص می‌کند.

دکتر پورکریمی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری که برای تحول باید یکسری عیوب برطرف شود، گفت: بنا بر فرمایشات معظم‌له یکسری عیوب به نظام و سیستم و یکسری به مردم برمی‌گردد از جمله عیوب سیستماتیک وابستگی به دلار، نفت و اقتصاد دولتی است به حدی که دولت را چندان سنگین کرده است که حتی قادر به حرکت نیست این عیب با خصوصی‌سازی و خصولتی‌سازی برطرف نمی‌شود.

وی از دیگر عیوب را موضوع تقنینی در حوزه قانون‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: اسراف از عیوبی است که رفع آن به مردم برمی‌گردد که البته این موضوع در حوزه سازمان جهاد دانشگاهی و دستگاه‌ها قابل بررسی است کاری که در یک روز می‌تواند انجام شود چرا 3 روزه؟ این به معنای اتلاف و اسراف منابع است.

تأکید دکتر پورکریمی بر ضرورت خرید کالاهای تولید داخل در سازمان جهاد دانشگاهی تهران

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که دستگاه‌ها برای حمایت کالای تولید داخل باید کالای ایرانی بخرند حتی در صورت داشتن قیمت بالاتر در ادامه تأکید کرد: هم باید در حوزه فردی و در خانواده و هم در حوزه سازمانی، جهاد دانشگاهی باید اولویت اولش کالای ایرانی باشد.

باید ساختار تولید دانش‌فنی را از تولید ثروت مجزا کرد

دکتر پورکریمی خاطرنشان کرد: در بخش R&D باید بر فکر، ایده جدید و این‌که دنیا کجاست و ما در کجا قرار داریم تمرکز شود و در حوزه دیگری به فکر تجاری‌سازی و تولید ثروت باشیم ساختار تولید ثروت از ساختار تحقیق و توسعه ایجاد ایده و دانش‌فنی متفاوت است این مدل ابداعی نیست و در همه جای دنیا چنین رفتار می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه تحول باید حداکثر طی 3 ماه تدوین و آسیب‌شناسی شود تا سپس در بدبینانه‌ترین حالت برنامه راهبردی طی 6 ماه(حداکثر شهریورماه) تهیه و تدوین شود.

چابک‌سازی، پاسخگو بودن و پروژه‌محور بودن 3 ویژگی تأکیدی دکتر پورکریمی در جهاد دانشگاهی تهران

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تأکید بر ضرورت چابکسازی و زود واکنش نشان دادن به تغییرات، پاسخگو بودن، پروژه‌محوری گفت: پروژه‌محوری خط قرمز ماست باید در همه حوزه‌ها اعم از آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پروژه مناسب تعریف شود. معتقدم کمیت، کیفیت و مدیریت پروژه رمز موفقیت جهاد دانشگاهی تهران برای رفرنس شدن است.

دکتر پورکریمی یادآور شد: در این سازمان باید نخبگان، دانشجویان و اساتید تردد داشته و کار جهاد دانشگاهی اخلاق‌مدار، ارزش‌مدار و دانش‌مدار باشد.

جهاد دانشگاهی انباشتی از سرمایه انسانی است که باید قدردان آن‌ها بود و البته جانشین‌پروری را توسعه داد

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی محل فعالیت انباشت سرمایه انسانی است و البته در حوزه جانشین‌پروری قدری کم‌کاری کردیم و باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.  جهاد باید به گونه‌ای حرکت کند که اعضای جهاد دانشگاهی از کار در این نهاد افتخار کنند و البته شرایط کاری و رفاهی برای آن‌ها در حد مناسبی مهیا شود.

به گفته دکتر پورکریمی، جهاد دانشگاهی باید دانش‌بنیان و ثروت‌آفرین باشد و یقیناً تبعات این رویکرد افزایش رضایت‌مندی شغلی، تعهد حرفه‌ای برای جهادگران و شهرت برای جهاد دانشگاهی تهران خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: دکتر پورکریمی مهار تورم و رشد تولید

آخرین ویرایش۱۵ فروردین ۱۴۰۲