در مراسم تکریم و معارفه معاونان جهاد دانشگاهی و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تأکید شد

ضرورت توجه جهاد دانشگاهی به علوم انسانی برای حل مشکلات کشور

۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۶ کد : ۵۲۲۸۶ تاپ خبر اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۴۴
رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم تکریم و معارفه معاونان جهاد...
ضرورت توجه جهاد دانشگاهی به علوم انسانی برای حل مشکلات کشور

رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم تکریم و معارفه معاونان جهاد دانشگاهی و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اظهار امیدواری کرد که با توجه به سابقه‌ای که در جهاد دانشگاهی وجود دارد و نیروهای پرظرفیت،کوشا، تلاشگر و خدوم این نهاد بتوانیم انتظارات رهبری و نظام را برآورده کنیم که خود مسئولیت سنگینی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مراسم تکریم و معارفه معاونان پژوهش و فن‌آوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، پشتیبانی و مدیرت منابع و هماهنگی و امور مجلس و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی دیروز 12 دی‌ماه با حضور دکتر «حسن مسلمی‌نائینی» رئیس این نهاد در سالن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی در این مراسم با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دکتر کاظمی آشتیانی گفت: دکتر کاظمی کاظمی آشتیانی مبتکر در علوم زیستی بود و در این زمینه برای نخستین بار در کشور و دنیا کار بزرگی را انجام داد که پرچم کشور را برافراشت.

وی ادامه داد: توفیقی است در نهادی هستم که افرادی همچون دکتر کاظمی آشتیانی در آن فعالیت کرده است و مطمئن هستیم هنوز هم افرادی همانند ایشان در این نهاد وجود دارند که امیدوارم این افراد را کشف کنیم و کار بزرگی که ایشان در حوزه تحقیقاتی خود انجام داد و مرکز بزرگ رویان را تأسیس کرد ما نیز بتوانیم در حوزه‌های دیگر هم این توفیق را داشته باشیم تا مراکز دیگری همانند رویان را تأسیس کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در این مراسم تقدیر می‌کنم از مدیرانی که سال‌ها در جهاد دانشگاهی تلاش کردند و نتیجه تلاش‌های آن‌ها به دست ما رسیده است و همچنین تشکر می‌کنم از عزیرانی که در این شرایط مسئولیت‌های جدید در این نهاد را پذیرفتند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به سابقه‌ای که در جهاد دانشگاهی وجود دارد و نیروهای پرظرفیت، کوشا، تلاشگر و خدوم این نهاد بتوانیم انتظارات رهبری و نظام را برآورده کنیم که خود مسئولیت سنگینی است.

دکتر مسلمی‌نائینی با اشاره به مسئولیت‌هایی که در اساسنامه و اسناد بالادستی بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شده است، گفت: این مسئولیت‌ها شامل گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌خصوص برای نسل جوان و گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به‌منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی شماری از وظایف کلی جهاد دانشگاهی را برشمرد و افزود: از وظایف کلی جهاد دانشگاهی می‌توان به تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به‌ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور و انجام دادن تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلی در کشور حل شود باید به علوم انسانی توجه کنیم. امید می‌رود در این دوره بتوانیم علوم انسانی را شکوفا کنیم.

کارهای خوب جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فن‌آوری ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده است

در ادامه دکتر «محمدرضا پورعابدی»، معاون پیشین پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این معاونت را ارائه کرد و گفت: یکی از کارهای انجام شده تغییر ساختار بود که طی آن گروه‌های تخصصی به دفاتر تخصصی تبدیل شدند. کار دیگر تغییر شکل در اخذ منابع برای پروژه‌ها بود.

وی افزود: توانمندسازی واحدهایی که موضوع جدی برای انجام کار در حوزه پژوهش نداشتند و استفاده از 30 میلیون یورویی که مقام معظم رهبری برای سرعت دادن طرح‌ها به جهاد دانشگاهی دادند از دیگر کارهایی بود که انجام شد.

دکتر پورعابدی با اشاره به این‌که آنچه در حوزه پژوهش و فن‌آوری انجام شد حاصل تلاش همه همکاران حوزه پژوهش است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فن‌آوری کارهای خوبی انجام داده که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده است.

 

جهاد دانشگاهی با نیروی انسانی خود می‌تواند اقتصاد شکوفا را برای مردم ایران به ارمغان آورد

همچنین دکتر «یعقوب فتح‌الهی»، سرپرست معاونت پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی در این مراسم با اشاره به وجود ظرفیت عظیم نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی اظهار امیدواری کرد که با وجود این نیروی انسانی عظیم بتوانیم کارهای جدیدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخی نهاد پردازی در حوزه علم و فن‌آوری در تمام دوره‌ها به یک واژه جدید به نام جهاد دانشگاهی می‌رسیم که از همه واژه‌ها متفاوت است. جهاد دانشگاهی یادگاری از معمار کبیر انقلاب و شهدا است و محیطی مناسبی است برای تمدن‌سازی و یک سازمان الهام بخش برای سایر ملل به‌منظور فروریختن سلطنت علم و فن‌آوری در جهان است.

سرپرست معاونت پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که با آغاز گام دوم انقلاب باید کارهای جدیدی انجام دهیم، خاطرنشانکرد: کار این نهاد در تراز ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با نیروی انسانی خوبی که دارد می‌تواند با ارتباط مردمی و کار مناسب اقتصاد شکوفا را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

در ادامه مراسم معاون سابق هماهنگی و امور مجلس، معاون سابق پشتیبانی و مدیریت منابع، رئیس پیشین دانشگاه علم و فرهنگ و معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی نکاتی را بیان کردند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از خدمات دکتر عیسی علیزاده(معاون سابق هماهنگی و امور مجلس)، دکتر مهدی باصولی(معاون سابق پشتیبانی و مدیریت منابع)، دکتر جمال رحیمیان(معاون سابق فرهنگی)، دکتر محمدصادق بیجندی(معاون سابق آموزش و کارآفرینی)، دکتر محمدرضا پورعابدی(معاون سابق پژوهش و فناوری) و دکتر سید سعید هاشمی (رییس سابق دانشگاه علم و فرهنگ) تقدیر و تشکر شد و دکتر حسن فارسی(سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس)، سیدرضی آقاسیدی(سرپرست معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع)، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی(سرپرست معاونت فرهنگی)، دکتر محمدمحسن غفوریان(سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی)، دکتر یعقوب فتح الهی ننه کران(سرپرست معاونت پژوهش و فناوری) و دکتر مهدی باصولی ( سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ) احکام خود را دریافت کردند.

کلید واژه ها: سازمان جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲