برگزاری نشست علمی «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های اجتماعی» به‌مناسبت هفته پژوهش

نشست علمی پژوهشی «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های جوانان با عنوان «قوانین و مقررات سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان » به‌مناسبت هفته پژوهش، در محل ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۶ کد : ۵۱۸۴۹ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۲۶۸
نشست علمی پژوهشی «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های جوانان ...
برگزاری نشست علمی «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های اجتماعی» به‌مناسبت هفته پژوهش

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، بررسی قوانین و مقررات مؤثر بر حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان عنوان طرح پژوهشی بود که به سفارش مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان توسط پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در سال 1400 انجام‌ شد.

در این نشست علمی‌ پژوهشی «مریم احمدی‌گیوی» عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مجری طرح و «بهمن مشکینی»، مشاور طرح، دستاوردهای این طرح تحقیقاتی را ارائه کردند.

 

 

نبود قانون برای سمن‌ها از مهم‌ترین علل توسعه نیافتگی تشکل‌ها

«مریم احمدی‌گیوی»، وضع موجود، خلأها و مسائل قانونی، توسعه تشکل‌ها و تشکل‌های جوانان در چهار محور حوزه قوانین و مقررات، حکمرانی مشارکت اجتماعی، مسائل حوزه وزارت ورزش و جوانان و تشکل‌های جوانان بر اساس یافته‌های تحقیق را شرح داد و نبود قانون برای سمن‌ها را از مهم‌ترین علل توسعه نیافتن تشکل‌ها دانست.

وی مهم‌ترین مسائل قانونی خاص تشکل‌های جوانان در حوزه وزارت را اجرایی‌ نشدن قانون، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مناقشه محدوده سنی تشکل‌ها، ضعف نظام آموزش تشکل‌ها، برخی رویکردها و تعاملات ناکافی ستاد وزارت و ادارات کل استان‌ها، کم‌اعتباری اعتبارنامه‌های سازمان ملی جوانان سابق، مشکلات ثبت سمن، مشکلات حقوقی سمن‌ها و ... برشمرد.

ارائه پیشنهاد جهت توسعه تشکل‌های جوانان برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور

در ادامه این نشست علمی «بهمن مشکینی» راهکارهای بدست‌آمده از این طرح را ارائه کرد.

تدوین رویکردها و نظام جامع مشارکت اجتماعی جوانان، همکاری و تلاش برای تصویب قانون تشکل‌های اجتماعی و تعیین جایگاه تشکل‌های جوانان در آن، اصلاح و ارتقای ساختار حوزه تشکل‌های جوانان درون وزارت‌خانه و حمایت‌گری لازم برای توسعه تشکل‌های جوانان و مضمون بند پیشنهادی به وزارت ورزش و جوانان جهت ارائه پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه از مهم‌ترین سرفصل‌های این راهکارها بود.

براساس این گزارش، این نشست با حضور رئیس، معاون و کارشناسان مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی،  معاون و کارشناسان دفتر مشارکت‌های اجتماعی جوانان، سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی و شماری از دبیران سمن‌های جوانان برگزار شد و حضار در حوزه این طرح و تشکل‌های جوانان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

 

کلید واژه ها: مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی

آخرین ویرایش۲۹ آذر ۱۴۰۱