معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران در نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری در گردشگری مطرح کرد: وقت آن است که گردشگری را محور توسعه قرار دهیم

۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۲ کد : ۴۶۶۱۲ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۲۵۶

 

حمید هاشمی در سمینار سیاستهای توسعه ای سفر و گردشگری با رویکرد شهر گردشگر در نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری در گردشگری با اشاره به اهمیت گردشگری در توسعه ملی بیان داشت وقت آن است در کشور گردشگری را محور توسعه قرار دهیم.

سمینار تخصصی سیاست های توسعه ای سفر در گردشگری با رویکرد شهر گردشگر، توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(وابسته به جهاد دانشگاهی) با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حضور دکتر غلام حیدر ابراهیم‌ بای سلامی (استاد دانشگاه و عضو شورای عالی میراث و گردشگری)، دکتر زهرا سعیدی مبارکه(نماینده و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) و مهندس حمید هاشمی (استاد دانشگاه و معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی تهران) و جمعی از دانش‌پژوهان حوزه گردشگری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این سمینار مهندس حمید هاشمی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که نتوانستیم بین سه الگوی اسلامی، ملی و علمی جهانی برای توسعه گردشگری اتحاد برقرار کنیم، عنوان کرد: در صورت وحدت این محورها، این مسئله و مسائل بعدی به صورت سلسله‌وار حل می‌شوند

وی افزود: برای گردشگری نیازمند الگوهای مشخصی هستیم. یک زمانی امنیت را الگوی توسعه قرار دادیم و خوشبختانه به جایگاه خوبی در امنیت رسیدیم. زمانی آموزش و پرورش، زمانی نیروی انسانی، زمانی کشاورزی و الان نیازمند این هستیم که گردشگری را محور توسعه قرار دهیم بر همین اساس در سیاست‌های کلی باید حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی ادامه داد: حفظ محیط زیست در نگاه شهر گردشگر باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم اقتصاد را در بالاترین حد خود در نظر بگیریم، باید بخشی از منافع آن در محیط زیست سرمایه گذاری شود. در گردشگری هم همین طور است.

وی یاد آور شد: در عصر جدید افراد می‌خواهند که فضای جدیدی را تجربه کنند. گردشگری این فرصت را به آنها می‌دهد، حتی در شکل جدید گردشگری، عاملی برای تحول انسان‌ها محسوب می‌شود، مانند آنچه که امروز در گردشگری مذهبی و زیارتی مسلمانان در سفر حج وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی تهران تاکید کرد: رویکرد نهایی در گردشگری این است که فرد را به ابدیت و طول تاریخ وصل کند. از سوی دیگر، گردشگری را به توسعه پایدار پیوند دهد. خلاقیت و نوآوری، بخش دیگری از گردشگری است و یکی از ویژگی‌های آن این است که تمامی مردم نبوغ و خلاقیت داشته و در جذب گردشگر کمک کنند.

شایان ذکر است در این نمایشگاه هتل ها، مراکز اقامتی و سیاحتی، موسسات مالی و بانکی و بیمه‌ها، مراکز آموزش هتلداری، نشریات تخصصی و صنایع بالادستی و پایین دستی مرتبط با این بخش دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشته اند که در این بین نیز مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با برپایی غرفه به معرفی محصولات فرهنگی و علمی خود ازجمله کتب و نشریات تخصصی و .... پرداخت.

آخرین ویرایش۰۲ مرداد ۱۴۰۱