تفاهم‌نامه همکاری آموزشی فرهنگی بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و سازمان نهضت سوادآموزی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و فرهنگی بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و سازمان نهضت سوادآموزی۲۲ تیرماه با حضور روسای دو سازمان در معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به امضا رسید.
۲۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۹ کد : ۴۶۱۵۷ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۸۵

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ،در این جلسه  باقرزاده، رییس نهضت سوادآموزی ضمن ابراز رضایت از این تفاهم‌نامه گفت: یکی از سیاست‌های سازمان به دلیل ماهیت کار و مسئولیتی که قبول کرده است توسعه و مشارکت‌های بین‌بخشی است و این بیست‌وهشتمین تفاهم‌نامه‌ای است که ما با دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای پیشرفت برنامه‌های سوادآموزی امضا می‌کنیم.
وی ادامه داد: ابتدا ما به تفاهم‌نامه‌ها  به عنوان یک فرصت همکاری برای پیشرفت کار و یا رویکرد ترویجی تبلیغی نگاه می‌کردیم ولی در سال‌های اخیر با هر کدام از دستگاه‌ها که تفاهم‌نامه امضا کردیم درصدد باز کردن یک گره بسته از کار سوادآموزی بوده‌ایم که جهاد دانشگاهی هم از جمله آنهاست.
رئیس نهضت سوادآموزی همچنین افزود: یکی از کارهای اساسی که با مدیران و مسئولین جهاد دانشگاهی به نتیجه رسیده‌ایم ،بحث توانمندسازی نیروهای انسانی است. در واقع حلقه اصلی بهبود کیفیت آموزشی و پایداری نرخ سواد و حرکت دادن جامعه هدف به سمت مهارت‌های پایه از جمله مهارت‌های خواندن، نوشتن، حساب کردن و آداب زندگی است.
باقرزاده بیان کرد: حدود 50 هزار نفر در قالب موسسات غیردولتی با ما همکاری می‌کنند که بخشی از آنها معلمانی هستند که نیازمند توجیه‌اند که ما معمولا دوره‌های توجیهی در  حین خدمت داریم اما بخش اعظم نیروهایی که با ما همکاری می‌کنند نیروهای آزاد و اقشار تحصیلکرده هستند. بیش از 90 درصد آنها تحصیلات فوق‌دیپلم و لیسانس دارند که بهبود مهارت‌های حرفه‌ای این افراد برای ما جزو اولویت است.
وی ادامه داد: مادر سال های گذشته با مکانیزم‌های مختلف این کار را دنبال کردیم از جمله استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و ظرفیت مراکز آموزشی که داریم اما به این نتیجه رسیدیم چنانچه این کار  به یک نهاد تخصصی واگذار شود این آموزش‌ها در قالب آموزش‌های غیرحضوری ارائه شده و بهای تمام شده پایین‌تر از آموزش‌های حضوری در دسترس افراد قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه گروه علمی‌پژوهشی در سازمان حدود دو سال است در حال تولید نرم‌افزار برای  آموزش قرآن، خواندن، نوشتن و حساب کردن است، گفت: در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌ایم که  این نرم افزار هم در فضای ویندوز و هم در اندروید قابل ارائه است و در حال طی کردن مراحل اعتباربخشی می‌باشد و باید یک مرحله آزمایشی را پشت‌سر بگذارد تا وارد چرخه استفاده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال‌های آینده اگر سوادآموزی بخواهد برای گروه‌های کم‌سواد جامعه دنبال شود ممکن است راهی به جز فناوری جدید نداشته باشد. آموزش افراد کم‌سواد تاکنون از طریق موبایل و تبلت تجربه نشده است و این راه را برای دستگاه‌هایی که می‌خواهند آموزش همگانی بدهند باز می‌کنند. ضمن اینکه جمعیت در حال پیر شدن است و افرادی که در سنین بالا هستند نیاز به آموزش‌هایی دارند که این امر فرصت خوبی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
وی در پایان صحبت‌هایش افزود: امیدواریم این اقدام مبارک که با تلاش مدیران جهاد دانشگاهی شکل گرفته منجر به برداشته شدن گامی مثبتی در راستای خدمت به مردم شود.
در ادامه رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه بین طرفین، افزود: برای ما افتخاری است که در خدمت نهادی قرار بگیریم که فرمان تشکیل آن را حضرت امام(ره) داده است و به این همکاری در زمینه آموزشی و فرهنگی افتخار می‌کنیم.احمد شریفی‌زاده ادامه داد: نکته‌ای که اشاره شد استفاده از مزیت‌ها و فناوری جدید برای دسترسی به مخاطبان و آموزش راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر به آموزش‌یاران و سوادآموزان است. مزیتی که فضای مجازی دارد این است که اقشار بیسواد و چه بسا آموزش‌یاران می توانند در  هر فاصله زمانی از این آموزش  بهره‌مند شوند زیرا یکی از مشکلات و موانع برگزاری کلاس، همزمان کردن حضور بی سوادان در کلاس‌های آموزشی است که با استفاده از آموزش‌های مجازی به-خصوص آموزش‌هایی که به صورت نرم افزارهایی که در موبایل مورد استفاده و فراگیر شده است امکان اثربخشی بیشتر با هزینه کمتر در فعالیت‌های نهضت را فراهم خواهد کرد
شایان ذکر است این  تفاهم‌نامه همکاری آموزشی در 7 ماده شامل موضوع تفاهم‌نامه، اهداف، تعهدات مشترک، تعهدات جهاد دانشگاهی، تعهدات سازمان نهضت سوادآموزی، همکاری و نظارت در حسن اجرای برنامه به امضا رسید.

آخرین ویرایش۲۵ تیر ۱۴۰۱