دکتر طیبی عنوان کرد:توسعه پایدار در گرو شکوفایی استعدادهاست/ «وَشَاوِرْهُمْ فِی‌الأَمْرِ»؛ مبنای اداره دانش‌بنیان جامعه

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۷ کد : ۴۶۰۳۱ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۷۴

 

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند به توسعه پایدار برسد که شرایط شکوفایی استعداد تک‌تک افراد جامعه را فراهم کند، اظهار کرد: دانش‌بنیان اداره کردن جامعه یعنی هر کاری مبنای علمی و مشارکت و مشورت داشته باشد، همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَشَاوِرْهُمْ فِی‌الأَمْرِ».

به گزارش  روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران چهاردهمین همایش و هشتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها به همت جهاد دانشگاهی واحد تهران صبح امروز یکشنبه، ۸ بهمن‌ماه با حضور دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی‌کشور در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی در آغاز این مراسم طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار اظهار کرد: جامعه‌ای می‌تواند به توسعه پایدار برسد که شرایط شکوفا کردن استعداد‌های تک‌تک جامعه را فراهم می‌کند.

 

وی افزود: نخستین پیش‌نیاز در این زمینه، آموزش اعم از آموزش عمومی و آموزش تخصصی است. پس از آن ایجاد نیاز و تقاضا در جامعه و بازار از جمله عوامل اصلی فراهم کردن توسعه پایدار است.

طیبی گفت: برای به فعلیت رسیدن استعداد‌های بالقوه، ایجاد نیاز در بازار و پاسخ صحیح به نیاز‌ها اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین فناوری در جهاد دانشگاهی در حوزه وزارت نیرو بوده، عنوان کرد: این اتفاق و همکاری با وزارت نیرو زمانی به وقوع پیوست که این وزارتخانه به درستی تصمیم گرفت نیاز‌های خود را از داخل تامین کند.

وی با تاکید بر تشکیل احزاب قوی در کشور گفت: این امر راهکاری است که طی آن استعداد‌ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شناسایی و تقویت می‌شوند و این مسئله در سیاستگذاری در کشور ابزار خوبی است.

طیبی با اشاره به دیگر عامل مهم در مقوله توسعه پایدار در کشور بیان کرد: دانش‌بنیان اداره کردن جامعه یعنی هر کاری مبنای علمی، مشارکت و مشورت داشته باشد، همان گونه که خداوند قرآن کریم می‌فرماید: «وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» که از عوامل مهم است. طبق این آیه شریفه ابتدا باید با اصحاب صاحب‌نظر مشورت کرد و به نتیجه رسید و بعد به خدا توکل کرد.

وی با تاکید بر تشکیل نظام‌هایی در کشور که مورد نیاز در بحث شکوفایی استعدادهاست، گفت: نظام ملی نوآوری یکی از این نظام‌هاست که سیاست‌های علمی را مدیریت می‌کند و مشکلاتی که در تشکیل این نظام وجود دارد می‌توان به کمک آن اصلاح کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظام پیشنهاد‌ها یکی از نیاز‌های توسعه در کشور است، عنوان کرد: شریک کردن افراد در تصمیم‌گیری‌های درست، باور مدیران و اراده آن‌ها در مجموعه خودشان از جمله پیش نیاز‌های این نظام است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی وظیفه خود می‌داند که به نیاز‌های علمی و فناورانه بها دهد، در این زمینه نیز هم کار علمی انجام می‌گیرد و همچنین اقدام به برگزاری این کنفرانس‌ها و همایش‌ها را دنبال می‌کند تا بتواند از نیروی انسانی و منابع موجود به‌درستی استفاده کند تا در مسیر توسعه گام موثری بردارد.

در ادامه محمد ولدخانی، دبیر علمی این همایش با ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش گفت: در این دوره، تعداد ۹۲ مقاله دریافت شد که از میان آن‌ها ۱۰ مقاله برتر انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین تعداد سازمان‌ها و افراد شرکت کننده در این دوره نسبت به چند دوره پیشین از سال ۹۰ رشد نسبی داشته است. در حاشیه این همایش نمایشگاهی از دستاورد‌های ۳۰ ساله نظام پیشنهادات برپاست.

یادآور می‌شود، چهاردهمین همایش ملی نظام پیشنهاد‌ها با هدف بهبود بستر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی نظام پیشنهاد‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه، ۸ و ۹ بهمن‌ماه جاری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است

آخرین ویرایش۲۲ تیر ۱۴۰۱