در نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» مطرح شد: مبانی قرآنی انقلاب در دعوت به بندگی خداوند، پذیرش حاکمیت خداوند و دعوت به تقوای الهی خلاصه میشود
در نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» مطرح شد: مبانی قرآنی انقلاب در دعوت به بندگی خداوند، پذیرش حاکمیت خداوند و دعوت به تقوای الهی خلاصه میشود
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» از سلسله نشستهای فرهنگسازی و توسعه فعالیتهای قرآنی، روز سه شنبه ۱۷ بهمن 96 برگزار شد.
به مناسبت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» با همکاری مرکز فرهنگی قرآن و معارف دین سازمان جهاددانشگاهی تهران و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عبدالهادی فقهیزاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحسن میرباقری، استاد بازنشسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبرگزار شد.
میرباقری در ابتدای سخنان خود بیان کرد: ابتدا باید تعریفی از انقلاب ارائه کنیم، انقلاب اسلامی حرکتی در ادامه و احیای بعثت انبیاء الهی بود و امام راحل(ره) و مردم نیز به همین عنوان قیام کردند و با این نگاه باید به قرآن نگاه کنیم و ببینیم انبیاء چگونه دعوت مردم را دعوت میکردند.
وی در ادامه افزود: یکی از انبیا حضرت نوح(ع) بود که دعوتش را بر سه پایه بنیان میگذارد، اول این که به مردم میگوید خدا را بپرستید، دوم میگوید معبودی جز او نیست و سوم به تقوای الهی دعوت میکند، لذا ایشان دعوت به بندگی و اخلاص و تقوای الهی میکند، در سوره شعرا، قرآن پنج بار، از زبان پنج پیامبر، یک جمله را تکرار میکند و آن جمله نیز این است که حضرت هود(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت صالح(ع)، حضرت لوط(ع) و حضرت شعیب(ع) میگفتند من رسول امینی از جانب خداوند هستم، پس شما تقوای الهی را پیشه و از من اطاعت کنید که در اینجا ولایت را مطرح میکنند.
بازخوانی سه مبنای شکلگیری انقلاب اسلامی در قرآن
میرباقری تصریح کرد: در نتیجه اولین مرحله از دعوت، دعوت به بندگی خدا، دوم، دعوت به تقوا و سوم نیز دعوت به پرستش حاکمیت خدا و ولایت خدا بوده است، اگر اندکی در انقلاب اسلامی دقت کنیم، این سه مبنای قرآنی را میبنیم، البته گفتهاند انقلاب بر مبنای استکبار ستیزی و قیام لله بوده و هست، اما به نظر بنده تمام مبانی تعریف شده در این سه مورد خلاصه میشود، ابتدا دعوت به تعبد، دوم دعوت به تقوای الهی و سوم دعوت به قبول حاکمیت خداوند.
این قرآن پژوه در ادامه سخنان خود بیان کرد: انبیاء(ع) آمدند که مردم را به بندگی خدا دعوت کنند و این کار را نیز انجام دادند، پیروان انبیاء(ع) نیز شعارشان، شعار بندگی خدا بود، حتی انبیاء(ع) به قبول کردن خدا دعوت نمیکردند و یک جا قرآن نمیگوید که یک قومیبا پیامبر(ص) مخالفت کرده باشند مبنی بر این که گفته باشند ابتدا خداوند اثبات شود. لذا بحث سر این نبوده که آنها خداوند را نشناسند.
وی در پایان بیان کرد: امام حسین(ع) قیامش را تحت همین عنوان معرفی میکنند، در آن خطبه نورانی نیز آمده است که امام(ع) فرمود: برای سرمستی و فساد و ظلم قیام نکردم، بلکه میخواهم جامعه اسلامی را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنم و راه پیامبر(ص) را میروم، در نتیجه مبانی انقلاب اسلامی دعوت به بندگی، دعوت به پذیرش حاکمیت خدا و امر به معروف و نهی از منکر تقسیم شامل میشود.