رئیس سومین همایش کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران:

میزان دست‌یابی به فناوری کامپوزیت، از شاخص‌های توسعه کشورهای پیشرفته است

۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۳ کد : ۴۵۹۸۴ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۰۲
رئیس سومین همایش کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران با بیان این‌که یکی از ارکان و شاخص‌های توسعه کشورهای پیشرفته میزان دست‌یابی به فناوری کامپوزیت است، گفت:
میزان دست‌یابی به فناوری کامپوزیت، از شاخص‌های توسعه کشورهای پیشرفته است

رئیس سومین همایش کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران با بیان این‌که یکی از ارکان و شاخص‌های توسعه کشورهای پیشرفته میزان دست‌یابی به فناوری کامپوزیت است، گفت: در ایران نیز، زمینه‌های بسیار مستعد و فراوانی به‌منظور کاربرد کامپوزیت در داخل کشور و یا صادرات محصولات مذکور به سایر کشورها با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در خلال سال‌های اخیر وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «رهام رفیعی»، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران اظهار کرد: امروزه اغلب صنایع به‌منظور تحقق خواستگاه‌های مهمی همانند کاهش وزن توأم با ارتقاء خواص استحکامی و عملکردی، کاهش مصرف انرژی، دوام و عمر بیشتر در برابر پدیده‌های مختلف محیطی و بارگذاری خستگی، مقابله با هزینه‌های بسیار سنگین ناشی از خوردگی و سادگی فرآیند تولید و تعمیر و نگهداری، استفاده از کامپوزیت را در افق دید خود قرار داده‌اند.

توسعه کاربردی صنایع کامپوزیت نیازمند توجه جدی به بحث تحقیق و توسعه کاربردی در این بخش است

وی با بیان این‌که توسعه کاربردی صنایع کامپوزیت نیازمند توجه جدی به بحث تحقیق و توسعه کاربردی در این بخش و در راستای نیاز بخش‌های مختلف صنعتی است، گفت: امروزه استفاده از کامپوزیت‌ها در صنایع مختلف به‌علت مزایای منحصر به‌فرد آن‌ها همانند خواص مکانیکی و استحکامی زیاد، وزن پائین، مقاومت در برابر خوردگی، فرکانس طبیعی بالا و عمر مناسب در برابر پدیده خستگی رونق خاصی پیدا کرده‌ است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران افزود: توسعه فرآیندهای تولید نیز موجبات تولید قطعات کامپوزیتی مبتنی بر زمینه پلیمر را به‌گونه‌ای بسیار ارزان‌تر و کارآمدتر از سایر کامپوزیت‌ها فراهم کرده‌اند. کامپوزیت‌های پایه پلیمری به‌عنوان مهم‌ترین گروه کامپوزیت‌ها در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف استفاده می‌شوند. قلمرو کاربرد این دسته از کامپوزیت‌ها تنها به صنایع رده بالایی چون صنایع «هوا – فضا» و نظامی محدود نشده، حتی در ساخت وسایل خانگی، وسایل ورزشی و قطعات رده پائینی چون وسایل بهداشتی نیز استفاده می‌شوند.

دکتر رفیعی ادامه داد: مزایای منحصر به‌فرد مواد و سازه‌های کامپوزیتی، نه تنها باعث بکارگیری این فناوری در گستره وسیعی از صنایع مختلف شده است، بلکه در بسیاری از موارد، مرتفع شدن معضلات منتهی به بن‌بست، مرهون استفاده از مزایای رقابتی این مواد در مقایسه با مواد سنتی است.

وی در ادامه گفت: توسعه همه‌جانبه و یکپارچه فناوری کامپوزیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع با فناوری رده‌بالا به همراه پتانسیل‌های مستعد و متعدد موجود در کشور جهت بکار گذاشتن آن‌ها، نیازمند تحلیل و تعمق چالش‌های در پیش‌روی این فناوری در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

برگزاری «سومین کنفرانس کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران» در تاریخ 5 و 6 بهمن 1401

رئیس سومین همایش کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران ادامه داد: از این‌رو، به‌منظور ایجاد فرصتی برای تشریک مساعی دولتمردان و سیاستگذاران، صاحبان صنایع و دانشگاهیان فعال در این حوزه، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به همراه  آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت دانشکده علوم و فنون نوین، «سومین کنفرانس کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران» را در تاریخ 5 و 6 بهمن 1401 را برگزار می‌کند.

دکتر رفیعی خاطرنشان کرد: نظر به ضرورت فرهنگ‌سازی و معرفی هرچه بهتر مزایا و زمینه‌های جذاب کاربری کامپوزیت در صنایع مختلف و جایگاه استراتژیک آن در افق سند چشم‌انداز ایران 1404، فرصت را مغتنم شمردیم از همه اساتید، محققان، دانشجویان و فعالان حوزه کامپوزیت در صنعت و دانشگاه برای شرکت در «سومین کنفرانس کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران» دعوت بعمل ‌آید. امید می‌رود که مراکز مختلف صنعتی، دانشگاهی و تحقیقاتی در کشور با ارائه دستاوردهای علمی و صنعتی خود در این کنفرانس که فرصت مغتمی جهت اعتلای صنعت کامپوزیت در کشور است، زمینه برگزاری هرچه‌ باشکوه‌تر این رویداد را فراهم آورند.

توسعه همه‌جانبه فناوری کامپوزیت، از صنایع پیشرفته کلیدی و زیربنایی، نیازمند تحلیل و تعمق چالش‌های آن است

وی تصریح کرد: توسعه همه‌جانبه و یکپارچه فناوری کامپوزیت به‌عنوان یکی از صنایع پیشرفته کلیدی و زیربنایی، نیازمند تحلیل و تعمق چالش‌های در پیش‌روی این فناوری در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

وی یادآور شد: هدف اصلی از برگزاری کنفرانس «علمی – صنعتی»، «کاربرد کامپوزیت در صنعت ایران»، ایجاد فضای مناسبی برای تبادل اطلاعات، یافته‌ها و رایزنی در خصوص همکاری مشترک بین صنعت و دانشگاه است.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در تعریف کامپوزیت اظهار کرد: کامپوزیت، ترکیب دو یا چند ماده با یکدیگر است به‌طوری‌که به‌صورت شیمیایی مجزا و غیر محلول در یکدیگر ‌باشند و بازده و خواص سازه‌ای این ترکیب نسبت به هر یک از اجزاء تشکیل‌دهنده آن به تنهایی، در موقعیت فوق‌العاده برتری قرار بگیرد.

دکتر رفیعی ادامه داد: کامپوزیت به دسته‌ای از مواد اطلاق می‌شود که آمیزه‌ای از مواد مختلف و متفاوت در فرم و ترکیب هستند و اجزا تشکیل‌دهنده آن‌ها هویت خود را حفظ کرده، در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی‌شوند.

کامپوزیت‌ها به 3 دسته زمینه فلزی، زمینه سرامیکی و زمینه پلیمری قابل تقسیم هستند

وی با بیان این‌که کامپوزیت‌ها به لحاظ نوع ماده زمینه(تقویت‌شونده) به سه دسته کامپوزیت‌های زمینه فلزی، زمینه سرامیکی و زمینه پلیمری تقسیم می‌شوند در ادامه خاطرنشان کرد که کامپوزیت‌های زمینه پلیمری 95 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌است و از حیث کاربرد مهم‌ترین دسته هستند.

مهلت ارسال مقاله به سومین همایش کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱ تعیین شده است و علاقه‌مندان شرکت در این همایش می‌توانند از طریق سایت کنفرانس به آدرس https://irancomp.ut.ac.ir مقالات خود را ارسال کنند.

 

کلید واژه ها: فناوری کامپوزیت

آخرین ویرایش۲۵ تیر ۱۴۰۱