طی یک نشست علمی، کتاب«تحلیل گفتمانی اشعار قیصر امین پور» نقد و بررسی شد

۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۹ کد : ۴۵۹۵۶ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۲۳

 

با همکاری مرکز سپهراندیشه سازمان جهاددانشگاهی تهران و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، دومین جلسه از سلسلسه نشست‌های کتاب برتر، ویژه برگزیدگان کتاب سال دانشجویی، روز دوشنبه 8 آبان 96 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب«تحلیل گفتمانی اشعار قیصرامین‌پور» با حضور فاطمه راکعی، عضو هیئت علمی‌پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ قدرت الله باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ و پریسا صالحی، نویسنده کتاب؛ برگزار شد.
در ابتدای این نشست، پریسا صالحی، برگزیده دوره بیست و سوم کتاب سال دانشجویی و نویسنده کتاب«تحلیل گفتمانی اشعار قیصر امین‌پور» فضای حاکم بر کتابهای قیصر در دوران جنگ و دایره واژگانی آن را مذهبی و انقلابی دانست و عنوان کرد: «این دایره واژگانی و کلماتی مانند امام، جهاد، ایثار شهدا و ... در این آثار نشان دهنده زمانه و محیط زندگی شعار، یعنی دوران جنگ است که در کتاب تبلور یافته است. برگزیده کتاب سال دانشجویی مرگ در این دوره از اشعار قیصر امین‌پور را نوعی پیروز تلقی کرد و اظهار داشت: «مرگ در این دوره به تعبیری شهادت است؛ شهادت در راه وطن. قیصر به همین خاطر از جامعه زمان خودش تأثیر می‌پذیرد.»
فاطمه راکعی با اشاره به برخی از اشکالات صوری کتاب، ضعف اصلی کتاب را توجه بیشتر به کتاب‌های دوره نخستین و دوران جنگ قیصر و کم‌توجهی به کتاب‌های متأخر شعری قیصر امین‌پور برشمرد.
عضو هیئت علمی‌پژوهشگاه علوم انسانی با بیان این نکته که قیصر شاعر انقلاب است، اظهار داشت که دو تحلیل اشتباه در مورد قیصر وجود دارد: «نخست اینکه هرگز نمی‌توان قیصر را صرفا شاعر جنگ نامید؛ اگرچه قیصر زیباترین شعرهایش را برای جنگ سرود، اما هیچ وقت حامی یک جنگ تهاجمی نبود. جنگ ما جنگی تدافعی بود و به تعبیری یک جنگ فداکارانه محسوب می‌شد. زندگی و روحیات قیصر غیر از مهرورزی نبود و اگر سلحشوری و حماسه‌ای در اشعار او یافت می‌شود به این خاطر است که او از آرمان‌های بزرگی مانند انسانیت، مهرورزی و ... دفاع می‌کند. او هیچ‌وقت شاعر جنگ نبود.»
قدرت الله باقری در مورد مفهوم «شعر عصر انقلاب» اظهار داشت: «به تعبیر دکتر شفیعی کدکنی از هر دوره حوصله تنگ تاریخ چند شاعری بیش بر نمی دارد. قیصر امین پور در زمره این شاعران حوصله تنگ تاریخ عصر انقلاب بود. گرچه اشعار قیصر به لحاظ کمی زیاد نیستند اما بسیار می‌توان درباره آنها سخن گفت. قیصر متنی است که از منظرهای گوناگون می‌توان آن را روایت کرد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی شعر قیصر را انعکاسی از دردهای مردم دانست و به این نکته اشاره کرد که رئالیستی‌ترین شعرهای قیصر در مورد جنگ است: «اگرچه صورت اشعار او در مورد جنگ، گزارش گونه است اما به درستی عناصر جنگ را انتخاب می‌کند و آنها را در اشعارش منعکس می‌سازد.»
وی در پایان گفت: «علاوه بر منش اخلاقی بی‌نظیر قیصر، خلاقیت ادبی فوق‌العاده او موجب شده که امروزه شعر قیصر به تبلوری از وجدان آگاه جمعی ما تبدیل شود»

آخرین ویرایش۲۲ تیر ۱۴۰۱