در نشست هم‌اندیشی سمن‌های حوزه محیط‌زیست درخصوص توسعه روستایی مطرح شد:سازمان های مردم نهاد می توانند تقویت کننده زیست بوم روستایی باشند

در نشست هم‌اندیشی سمن‌های حوزه محیط‌زیست درخصوص توسعه روستایی مطرح شد:سازمان های مردم نهاد می توانند تقویت کننده زیست بوم روستایی باشند
۰۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۲:۲۰ کد : ۴۵۸۶۸ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۳۰۸

 

نشست مشترک پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان تهران، دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست و تعدادی از سمن‌های حوزه‌ی محیط‌زیست، با هدف هم‌اندیشی درخصوص اشتغال پایدار روستایی، پنجم شهریور ماه در محل معاونت آموزشی سازمان جهاد تهران برگزار شد.

در این نشست ابتدا سعید امینیان مدیر گروه پژوهش معماری و طراحی محیط سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد می توانند خط شکن‌های اشتغال پایدار روستایی و تقویت کننده زیست بوم روستایی باشند،افزود:

سازمان‌های دولتی باید با برقراری ارتباط مناسب با روستائیان و ارائه آموزش های لازم به آنها زمینه شکوفایی اقتصادی روستاها را فراهم کنند.

وی گفت: وابستگی روستائیان به منابع آب و خاک و استفاده غیراصولی سبب افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها شده و چالش شهرنشینی را ایجاد کرده است.

مدیر گروه پژوهش معماری و طراحی محیط سازمان جهاد دانشگاهی تهران یکی از راهکارهای رفع این چالش را تنوع بخشی اشتغال و معیشت روستایی اعلام کرد و گفت: نظام هم توجه جدی به رفع این معضل دارد.

در ادامه محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست  مهم‌ترین انگیزه این نشست را بررسی توانایی ظرفیت اجتماعی در حوزه محیط‌زیست با هدف کاهش روند متروکه شدن روستاها، بازگرداندن توان تاب‌آوری و کمک به این بخش بزرگ کشور دانست و گفت: عده حاشیه‌نشین‌ها از ۶۰۰ هزار نفر در سال ۵۷، از در حال حاضر به ۱۸ میلیون نفر رسیده که این موضوع ناشی از  سدهای کرخه، دز و برخی پروژه‌های کلان صنعتی است.

درویش ادامه داد: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری اعلام کرد 34 هزار روستا در کشور تخلیه شده و حدود یک سوم آبادی‌های خود را از دست داده ایم و این روند که متاثر از مهاجرت است همچنان ادامه دارد عواقب ناخوشایندی مانند افزایش بزهکاری، قاچاق مواد مخدر، تجاوز و طلاق را به همراه دارد.

درویش گفت: قرار است دولت 1.5 میلیارد دلار برای معیشت پایدار در روستاها هزینه کند اما نگرانی ما این است که این میزان اعتبار صرف کشاورزی ناپایدار روستایی نشود، این مساله مهمی است و سازمان حفاظت محیط زیست آنرا جدی گرفته است.

وی تاکید کرد: راه نجات از بحران‌هایی که در آن گرفتار هستیم این است که بتوانیم با کمک همدیگر ، گفت و گو و هم افزایی از آنها خارج شویم که نیازمند تعامل و کاری جدی و همگانی است.

وی با اشاره به نقش جوامع محلی و سمن‌ها برای شکوفایی روستاها و معیشت پایدار ، همکاری جوامع محلی و سمن‌ها را از عوامل توفیق در احیای چندین تالاب که معیشت اهالی به آنها وابسته بود، برشمرد که از راهی به جز حفر چاه‌های بیشتر منجر به تولید ثروت شد.

آخرین ویرایش۲۰ تیر ۱۴۰۱