دبیرجشنواره «مطراق» : از اهداف جشنواره، استعدادیابی درحوزه نمایشنامهنویسی قرآنی است
استعدادیابی از میان دانشجویان و دانشگاهیان علاقهمند در حوزه نمایشنامهنویسی قرآنی یکی از اهداف جشنواره نمایشنامه و فیلمنامههای قرآنی «مطراق» است که سعی داریم منتخبان این آثار را طی هفتههای پیش رو، مورد خوانش قرار دهیم.حسین آشوری، دبیرجشنواره«مطراق» گفت: برای استفاده بهتر از متون نمایشی قرآنی شرکتکننده در جشنواره «مطراق» که سازمان جهاددانشگاهی تهران آن را با حمایت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزارمیکند و ارج نهادن به تلاش هنرمندان فعال در عرصه تئاتر، تصمیم بر این شد تا هرچند هفته یکبار با برگزاری یک جلسه نمایشنامهخوانی با اجرای هنرمندان از جامعه دانشگاهی، اهتمام ویژهای به تولیدات در این حوزه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در قالب این برنامه فرهنگی در سطح دانشگاهها که شامل قشر دانشجویان و سایر عوامل و کادر واحدهای دانشگاهی خواهد بود، سعی داریم علاوه بر خوانش متون شناخته شده نمایشی با موضوعات دینی و قرآنی، شرایط و بستری را فراهم سازیم تا افراد و یا گروههای نمایشی مستعد نیز بتوانند طرح و ایدههای نمایشی و یا حتی نمایشنامههای به نگارش درآمده خود را پیرامون موضوعات مورد نظر ارائه نمایند تا در صورت تصویب برای معرفی استعدادهای تازه در امر نمایشنامهنویسی قرآنی در این برنامه مشارکت داده شوند.
وی در ادامه گفت: حتی ممکن است از رهگذر برگزاری این برنامه و تداوم آن زمینه برای پرورش استعدادهای تازه در زمینه پرداختن به هنر تئاتر فراهم شود و مثلاً افراد علاقهمند بتوانند از روند خلق یک اثر نمایشی از مرحله نگارش تا اجرا اطلاعات لازم را به دست آورده و آنگاه توانایی خود را برای فعالیت در این عرضه هنری محک بزنند.
آشوری در پایان و در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه زمینه برای اجرای صحنهای آثار در سالنهای آمفیتئاتر دانشگاهی وجود دارد و آیا برنامهای در این زمینه در دستور کار دارید یا خیر گفت: مسئله مهم در تحقق چنین امر فرهنگی و هنری منابع مالی دانشگاهی است که بسیار محدود است و شاید در وهله نخست نتوان چنین نیتی را محقق ساخت؛ از آن طرف ما هر ساله برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی را داریم که ابتدا به ساکن قادر باشیم از توان فنی موجود در این رویداد نیز برای خلق آثار استاندارد نمایشی در حیطه قرآنی نیز استفاده کنیم؛ اما باید گفت که این جشنواره طی ادوار اخیر برگزاری خود اعتبار اولیه خود را از دست داده است و چندان در آن شاهد ظهور پدیدههای نو تئاتری نیستیم.