در مراسم معارفه سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران، از خدمات احمد شریفی زاده تقدیر شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰ کد : ۴۵۸۳۲ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۵۰

 

جلسه تقدیر از رئیس پیشین و معارفه رئیس جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران، 28 فروردین ماه با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت الاسلام ابوترابی، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و جمعی از معاونان و مدیران جهاددانشگاهی و دانشگاه تهران در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران ، در ابتدای این مراسم محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی  ضمن تقدیر از خدمات دکتر شریفی زاده در دوره ریاست سازمان جهاددانشگاهی تهران، از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش کشور یاد کرد و گفت: جهاد دانشگاهی تهران نیز مانند دانشگاه تهران، چنین ویژگی را از ابعاد مختلف چه از نظر نیروی انسانی با کیفیت و چه از نظر فعالیتهای ارزشمندی که در این بیش از سه دهه در این مجموعه انجام گرفته، در بین جهادهای دانشگاهی سراسر کشور دارا می‌باشد.

وی افزود: در سالهای گذشته جهاددانشگاهی از مسیر مدیریتی خود خارج شده و افرادی در جهاددانشگاهی مسئولیت گرفتند که با جهاد و فرهنگ جهاد خیلی آشنا نبودند، یکی از واحدهایی که دچار آسیبهای فراوان و جدی شد، سازمان جهاددانشگاهی تهران بود. دکتر شریفی زاده در چنین شرایطی مسئولیت را به عهده گرفتند تا جهاددانشگاهی را به مسیر اصلی خودش بازگردانند.  

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان این مطلب که دکتر طباطبایی به عنوان سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران از اعضای با سابقه جهاددانشگاهی و از پژوهشگران برجسته در حوزه تخصصی علوم پایه هستند ، گفت: سازمان تهران از نیروهای بسیار خوب و با کیفیتی بهره مند است که بسیاری از این نیروها در دفتر مرکزی و  سایر واحدهای جهاددانشگاهی مشغول به خدمت هستند، اما این دوستان در مرحله ای هستند که سالهای انتهایی خدمت را سپری می‌کنند، لذا  باید جانشین پروری مورد توجه قرار گیرد و نسل جدیدی از نیروهای جهاد را با فرهنگ جهادی تربیت کرد تا این تجربیات منتقل شود.

پورعابدی گفت: نکته بعدی اینکه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که با توجه به این موضوع که دانشگاه تهران دارای رشته‌های متعدد است، بالطبع جهاد تهران هم در حوزه پژوهش و فناوری دارای گستردگی منابع است اما اگر بخواهیم کار عمیق انجام دهیم بهتر است چند حوزه را به صورت شاخص انتخاب شود و روی این حوزه‌ها کار کنیم.

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز ضمن تقدیر از زحمات شایسته احمد شریفی زاده، جهاددانشگاهی را همراه همیشگی دانشگاه تهران به ویژه در حوزه‌های فرهنگی برشمرد و افزود:

جهاددانشگاهی بر خلاف سایر سازمانهایی که همزمان با انقلاب تاسیس شدند و نتوانستند خود را با شرایط و همگام با نیازهای روز خود را تطبیق دهند، بسیار متفاوت عمل کرد و توانست در شرایط مختلف خود را ارتقا دهد. اما نکته جالب اینجاست که اعضای جهاددانشگاهی دچار تغییر نشدند و هرچه از مبدا انقلاب فاصله گرفتند اما این فاصله در اعضای جهاددانشگاهی از نظر اخلاق و معنویت اثرگذار نبود و این از مهمترین ویژگیهای جهاددانشگاهی است و امیدواریم این حفظ ارزشها و پایبندی به اعتقادات همیشه باقی بماند.

 سید حسن ابوترابی نیز در سخنانی با اشاره به آیات نورانی  سوره مبارکه علق گفت: این آیات مبارک پرواز انسان را ترسیم می‌کند حرکت و تکامل بشر را در سایه علم و قلم ترسیم می‌کند و هیچ پدیده ای در عالم این ظرفیت و توانایی را ندارد.

ابوترابی با برشمردن علم آراسته به ایمان به عنوان یکی از ویژگیهای جهاددانشگاهی ،گفت:

 کسانی که این نهاد را جهاددانشگاهی نام گذاردند با این نگاه بوده است که مجاهدان در راه خدا در آن حضور دارند و مسیر آنها را علم، ایمان، ادب و اخلاق تعیین می‌کند و اینجاست که باید بر همزیستی مبتنی بر عقلانیت و اخلاق و علم و ایمان هم پیشگام بود و این فضای نورانی را به نمایش گذاشت تا نیروهای دانشگاهی آراسته به اخلاق و ایمان و ارزشهای دینی باشند.

 احمد شریفی زاده، رئیس پیشین سازمان جهاد دانشگاهی تهران نیز با اشاره به این مطلب که در زندگی نعمتهای بسیاری برای هر فردی وجود دارد که شکر این نعمتها واجب است افزود: حدود چهار دهه از عمر خود را در دانشگاه تهران سپری کرده ام و این از نعمتهایی است که خداوند متعال به من ارزانی داشته است و تشکر می‌کنم از کسانی که لطف کردند و من را همراهی کردند تا بتوانم وظایفم را به عنوان خدمتگزار انجام دهم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی  در این سازمان گفت: رهبر معظم انقلاب درموارد متعدد از فعالیتهای جهاددانشگاهی تقدیر نموده و به عنوان یکی از ستونهای انقلاب و نظام از آن یاد کرده اند و همین موضوع مسئولیت این نهاد را سنگین تر می­کند.این نهاد خدمات شایانی به کشور انجام داده که ماحصل تلاشهای عزیزانی است که با کمترین توقع بیشترین فعالیتها را انجام داده است.

سید علی طباطبایی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز با بیان این مطلب که سال 96 از نظر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی سال بسیار حساس  و ویژه ای است که اگر صحیح برنامه ریزی نشود کار بسیار مشکل خواهد بود و شعاری که رهبر معظم انقلاب تعیین کردند مبتنی با وضعیت موجود است گفت:

با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی یه نظر می رسد نگرش و سمت و سوی هر حرکتی باید به این سمت باشد که اشتغال زایی کند. استادی که در دانشگاه حضور دارد طوری دانشجو تربیت کند که وارد بازار کار شود.پژوهشگری که در حیطه پژوهشی فعالیت می‌کند باید به سمت و سویی حرکت کند که در نهایت آن پژوهش با نگاه تولیدی و اقتصادی به نتیجه برسد و اگر اشتباه کنیم در اجرای این شعار خیانت و کوتاهی کرده ایم .

طباطبایی با تاکید بر این موضوع که جهاددانشگاهی ماموریتهایی را برای کمک به برنامه ششم توسعه کشور بر عهده گرفته است و جهاد تهران نیز از این برنامه منفک نیست که باید طوری تنظیم و اجرا شود که در شرایط و سالهای سخت دقیقتر و مناسبتر باشد افزود:

زمینه فعالیت جهاد تهران مشخص است وظیفه این سازمان در حوزه پژوهش و فناوری توسعه و تکمیل چرخه فناوری است که در برخی حوزه‌ها کامل است و در بعضی حوزه ها نیاز به تکمیل دارد. اگر در راستای توسعه این چرخه نیاز به راه اندازی دفتر خدمات تخصصی، دفتر بازرگانی  باشد یا نیاز به آموزشهای تخصصی و دریافت و انتقال دانش فنی داشته باشد در راستای توسعه فناوری این کار را انجام می دهیم.

 

طباطبایی ادامه داد:در حوزه آموزش به  آموزشهای آکادمیک کمتر می‌پردازیم  و سعی می‌کنیم به بخشهایی که دانشگاه در آن حوزه کار می‌کند ورود نکنیم اما  هرجا که در دانشگاه به دوره‌های تکمیلی برای ورود فارغ التحصیلان به بازار نیاز است  این دوره‌ها را از قبل تعریف کرده و ادامه می دهیم.همچنین  به صورت تخصصی در  حوزه‌های آموزش تخصصی الکترونیکی ورود پیدا کرده و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت گسترده جهاد و دانشگاه  در حوزه فرهنگی به عنوان یک مجموعه مشترک که همدیگر را تقویت میکنند،گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظرات دانشجویی و شناسایی و پرورش استعدادهای دانشجویان از مواردی است که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.فعالیتهایی را که از قبل داشته ایم باید تغییراتی در آن داده شود و متناسب با شرایط روز توسعه پیدا کند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران با تاکید بر همکاری بین جهاددانشگاهی و دانشگاه گفت: وضعیت فعلی وضعیتی نیست که تک سوار  به هدف برسد مجموعه ای باید با یکدیگر کمک کند تا برای رفع نیاز و مشکل به هم یاری برسانند هرجایی که ما نقص داریم دانشگاه به ما کمک می‌کند و هرجا که دانشگاه به ما نیاز داشته باشد وارد عمل خواهیم شد.

در پایان این برنامه با اهدای لوح از سوی سازمان جهاددانشگاهی تهران، اعضای سازمان و دانشگاه تهران از خدمات احمد شریفی زاده تقدیر گردید و حکم سید علی طباطبایی به ایشان تقدیم شد.

آخرین ویرایش۲۰ تیر ۱۴۰۱