با حضور رییس سازمان دام پزشکی انجام گرفت:آیین گشایش اولین همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون درماهیان سردابی

۰۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۷ کد : ۴۵۷۵۵ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۳۹

 

مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی با حضور دکتر خلج رییس سازمان دامپزشکی،احمد شریفی زاده رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران و اساتید و کارشناسان این حوزه امروز 27 بهمن ماه برگزار شد.در ابتدای این مراسم دبیرعلمی همایش ملی ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی گفت: این همایش با اهداف به اشتراک گذاشتن تجربیات و به روزرسانی اطلاعات و یافته‌ها در زمینه ایمنی و واکسیناسیون ماهیان سردابی و رفع چالش های بهداشتی برگزار می‌شود. 
دکتر احمد عرفان منش، با اشاره به اینکه در سال های اخیر تولید ماهیان سردابی رشد قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: این رشد بی رویه سبب مشکلاتی در حوزه‌های مختلف به ویژه بیماری ماهیان سردابی شده که با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شده است.
عرفان منش با اشاره به اینکه استفاده از مواد غذایی کمکی، رونق چندانی در این حوزه ندارد اظهار کرد: با توجه به مشکلات این صنعت، اکثرا به سمت مصرف آنتی بیوتیک ها سوق پیدا کرده اند که این روند باید تغییر یابد
در ادامه احمد شریفی زاده رییس همایش و رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران ضمن تاکید  برلزوم حفظ دستاوردهای صنعت آبزی پروری کشور گفت: علیرغم باورها و اعتقادت در مورد پیشگیری به جای درمان، متاسفانه در خیلی از صنایع از جمله صنعت آبزی پروری این کار صورت نمی‌گیرد و برای مقابله با برخی عوارض به جای پیشگیری، اقدام به درمان بیماری‌های ماهیان سردابی با استفاده از آنتی بیوتیک ها می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزاری اینگونه همایش ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در همایش ها باید برای رفع چالش ها و توسعه صنعت آبزی پروی، راهکارهای اساسی ارائه کرد  تا آینده روشنی برای فعالان این حوزه ترسیم شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز با اشاره به این موضوع که ایران رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را دارد و جایگاه بیست و سوم جهان را از نظر تولید همه انواع آبزیان دریایی به خود اختصاص داده است گفت: با توجه به خشکسالی‌ها، تغییر اقلیم و افزایش رو به رشد جمعیت، تولید محصولات شیلاتی و آبزی پروری در ایران و جهان با مشکل هایی همراه است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دلیل کمبود منابع آبی پرورش در آبهای سطحی نیز با مشکل هایی روبروست که باید آبزی پروری را به سوی آبهای آزاد هدایت کرد. 
خلج افزود: کشورهای اروپایی با وجود منابع آبی فراوان آبزی پروری محدودی دارند؛ زیرا بیماری در آبزیان می تواند از گونه ای به گونه ای دیگر منتقل شود. 
به گفته وی، بر پایه آمار سال 2012 میلادی مجموع تولید آبزیان در جهان 162 میلیون تن بود که 92 میلیون تن آن از طریق صید و 70 میلیون تن آن از راه آبزی پروری در آبهای سطحی به دست آمد.
وی اضافه کرد: بر پایه برآوردها و محاسبه رشد جمعیت به نظر می رسد تولید ماهی از طریق صید و آبزی پروری در سال 2030 میلادی به 260 میلیون تن برسد که آن زمان به دلیل محدودیت ذخایر، نسبت صید و آبزی پروری به ترتیب 90 میلیون و 170 میلیون تن خواهد بود. 

در این مراسم همچنین از تلاش های دکتر مهدی سلطانی - استاد و پژوهشگر ممتاز دانشگاه تهران - و مهدی میار - کارشناس شیلات و تولید کننده و کارآفرین برتر کشور- به عنوان پیشکسوتان این حوزه تقدیر به عمل آمد

.

 رونمایی از کتاب «بیماری‌های ویروسی ماهیان» تالیف دکتر مهدی سلطانی و دکتر محمد کاظم عبدی از دیگر بخشهای این مراسم بود 

 اولین همایش ملی «ایمنی و واکسیناسیون در ماهیان سردابی» با حضور جمعی از مسئولان و فعالان این حوزه و با همت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از امروز (سه شنبه) در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد و تا فردا ( 28 بهمن ) به کار خود ادامه می دهد.

آخرین ویرایش۱۸ تیر ۱۴۰۱