رئیس فرهنگستان علوم ایران:مرحوم جلیلی اگر می‌خواست در سیاست باقی بماند راه برایش هموار بود ، اما او راه فلسفه را انتخاب کرد

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۰۹:۴۸ کد : ۴۵۶۹۹ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۸۶

با همکاری مرکز فرهنگ و اندیشه سازمان جهاددانشگاهی تهران و گروه فلسفه دانشگاه تهران، همایش گرامیداشت مقام روانشاد سید ابوالحسن جلیلی، رئیس پیشین دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، یکشنبه 17 آبان، در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران،دراین مراسم که با حضور غلامحسین کریمی دوستان، سیداحمد جلیلی، غلامعلی حداد عادل، رضا داوری اردکانی، محسن جهانگیری، کریم مجتهدی و خانواده و دوستداران مرحوم جلیلی انجام گرفت، تنی چند از استادان و دوستان ایشان،ضمن ابرازتأسف و تسلیت درگذشت استادجلیلی به جامعه دانشگاهی، به بیان خصوصیات اخلاقی، شخصیت علمی و خاطرات آن مرحوم پرداختند
در ابتدا رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران در ابتدای سخنان خود با عرض تسلیت به خانواده مرحوم جلیلی گفت: متأسفانه ما دهه‌های پیش استاد جلیلی را کمتر دیدیم یا ندیده‌ایم. حیف که آن بزرگ، کم نوشت یا ننوشت. اما همان‌هایی هم که نوشت پرمغز، متین و روان بود.
وی با بیان اینکه مرحوم جلیلی فیلسوف، ادیب و نجیب بود، عنوان کرد: در همنشینی، دوستی و همراهی با دکتر جلیلی چیزی جز خوبی از ایشان ندیدم ایشان برای من یک مثال و نمونه بود به همین جهت بسیار متأسف بودم که از 30 سال پیش استاد را دیگر ندیدم اما حس می‌کردم حادثه‌ای در زندگی‌شان رخ داده که ایشان فلسفه را رها کردند در حالی که فلسفه تمام فکر و ذکرشان بود.
داوری در ادامه افزود: مرحوم جلیلی از خاندان سیاست بودند و زمانی که از فرانسه به تهران آمدند، منصب مهمی در سازمان برنامه گرفتند اما آن را نیز رها کردند بنابر این اگر وی می‌خواست در سیاست باقی بماند راه برایش هموار بود. هر چند که سیاست امر بدی نیست اما دکتر جلیلی راه فلسفه را انتخاب کرد اینکه چه حادثه‌ای باعث شد او فلسفه را نیز رها کند، نمی‌دانم.
مرحوم جلیلی اگر می‌خواست در سیاست باقی بماند راه برایش هموار بود هرچند که سیاست امر بدی نیست اما او راه فلسفه را انتخاب کرد
در ادامه مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی طی سخنانی عنوان کرد:
سر کلاس‌های مرحوم جلیلی بیش از علم فضل استاد از شخصیت او بهره‌مند می‌شدم. ایشان به عنوان انسان خلاق بسیار جاذب و به تمام معنی نجیب و نجیب‌زاده بودند.
حداد عادل با بیان اینکه مرحوم جلیلی هیچگاه منکر تفکر معنوی، وحی و عالم متعالی نبود، یادآور شد: او اهل فلسفه بود و حال فلسفی داشت. فلسفه امری چسبیده به او نبود بلکه چکیده وجودش بود. وی سخت علاقه‌مند و معتقد به فرهنگ ایرانی و ادبیات فارس بود. هیچگاه از او رفتاری دیده نشد که مثلا بگوید من در فرانسه تحصیل کردم و چنین و چنان.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مرحوم جلیلی نام پسرشان را به یاد پدر «کاظم» گذاشتند، توضیح داد: بنده در نهایت خبری از بیماری سخت خود مرحوم جلیلی نداشتم تا زمانی که در سفر چین بودم و خبر فوتشان را شنیدم و عجیب تلخ‌کام شدم.
حداد عادل سخنان خود را با دو بیت شعر به پایان برد:
تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم/ روزی سراغ من آیی که نیستم
بودیم و کسی پاس نمی‌داشت که هستیم/ باشد که نباشیم و بدانند که بودیم
همچنین در این مراسم کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران با اشاره به اینکه خاطرات زیادی با مرحوم جلیلی به عنوان همکار دارد، عنوان کرد: آن نوع دوستی که دکتر داوری با مرحوم جلیلی داشتند بنده تجربه نکردم ولی ما هم با هم در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران همکار بودیم.
وی با اشاره به اینکه مرحوم جلیلی دارای اصالت خانوادگی بودند،‌ اظهار داشت: من هیچگاه ندیدم ایشان سخنی بگوید که تازه‌کارها برنجند. بنابر این ما بدون اینکه صمیمیت خاصی بینمان باشد،سال‌ها همدیگر را با احترام و شوخی و زنده‌دلی می‌شناختیم. شاید هیچ استادی در این دانشکده به اندازه ایشان سعی نمی‌کرد مستقیم با دانشجوها ارتباط برقرار کند. یادم می‌آید ایشان در حیاط دانشکده با دانشجویان پینگ‌پنگ بازی می‌کردند.
مجتهدی با اشاره به معلومات زیاد مرحوم جلیلی که به واسطه درس آموزی در سوربن فرانسه و درک محضر اساتید بزرگی چون گابریل مارسل اظهار داشت:‌ او حتی نحوه موضع‌گیری، تبادل فکر و صحبت‌کردن با دیگران را به لحاظ فلسفی صورت می‌داد نه سخنی زائد و بی‌مورد با اینکه فوق‌العاده خوش‌زبان و بذله‌گو بود.
جلیلی نحوه موضع گیری، تبادل فکر و صحبت کردن با دیگران را هم به لحاظ فلسفی صورت می‌داد و هیچگاه سخن زائد و بی مورد نمی‌گفت.
وی با بیان اینکه مرحوم جلیلی به سنت‌ها و زبان فارسی بسیار احترام می‌گذاشت،‌ یادآور شد: وی در عین حال که اطلاعات فلسفه غرب زیادی داشت باز هم تمام مطالبش از روی تحقیق و مطالعه بود ایشان حتی در آلاچیق‌های دانشکده نیز به دانشجویان درس می‌دادند.
*ابوالحسن جلیلی یک آقای واقعی بود/ آگهی ترحیم را در روزنامه دیدم
محسن جهانگیری، چهره ماندگار فلسفه ایران در این مراسم با اشاره به اینکه بسیار به مرحوم جلیلی ارادت دارد، گفت: مدت‌ها بعد از رفتن ایشان به خارج او را ندیدم و پرس و جو کردم که او کجاست و مطلع شدم که در پاریس هستند تا چندی پیش که شبی در روزنامه اطلاعات آگهی ترحیم او را دیدم و بسیار متأسف شدم که چرا توفیق نداشتم بعداز سال‌ها او را ببینم.
وی در ادامه افزود: به تعبیر برادران اهل سنت مرحوم جلیلی مرد بسیار شریفی است همیشه این در نظرم بوده که به این جمله اکتفا می‌کنم که او یک آقای به تمام معناست به لحاظ اخلاقی، رفتار و شایستگی بسیار آقا بود.
همچنین در این مراسم کریمی دوستان، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران طی سخنانی عنوان کرد: مرحوم جلیلی بسیار تأکید داشت که برایش هیچ بزرگداشتی گرفته نشود و کسی به زحمت نیفتد. نمی‌دانم این چه پیامی دارد که برای ما فرستاده شده اما برخلاف گفته‌هایش، نمی توانیم از او یادی نکنیم.

آخرین ویرایش۱۸ تیر ۱۴۰۱