سازمان جهاددادنشگاهی تهران منتشر کرد: کتاب « توپک‌رانی هوشمند»

۰۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۵ کد : ۴۵۶۶۲ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۵۰

 

کتاب«توپک‌رانی هوشمند، مشکلات عملیاتی خطوط لوله انتقال نفت و گاز و راهکارهای عملی برای رفع آن‌ها» به همت  انتشارات سازمان جهاددانشگاهی تهران منتشر شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، کتاب مذکور توسط دکتر علی وطنی، دانشیاردانشکده مهندسی شیمی‌پردیس فنی دانشگاه تهران و آرش ربّانی، کارشناسی ارشد مدیریت مخازن هیدروکربوری دانشگاه صنعت نفت تدوین شده است که خلاصه ای از کتاب را در ذیل می خوانید :
معمولاًحرکت سیّالات چندفازی از الگوهای پیچیده‌‌ای تبعیت می‌کند که اغلب درچارچوب مکانیک تحلیلی سیّالات نمی‌گنجد و نیاز به روش‌های نوین عددی و محاسباتی دارد. با این وجود، عدم قطعیت در تعیین بسیاری از پارامترهای موثر در دینامیک جریان سیّالات دوفازی در خط لوله، این جریان‌ها را متغیر، ناپایا و بعضاً غیرقابل پیش‌بینی دقیق کرده است. یکی از پدیده‌هایی که در این خطوط رخ می‌دهد، پس‌ماند مایعات است که عبارت است از جاماندن و انباشته شدن فاز مایع در خط لوله نسبت به فاز گاز که در عمل باعث مسدود شدن نسبی مسیر و پایین آمدن بازده خط لوله می‌شود
به جرات می‌توان گفت تمامی سرویس‌های توپک‌رانی هوشمندی که تا نیمه سال1391 در کشور ارایه شده‌است توسط پیمانکاران خارجی انجام شده‌‌است. این توپک‌رانی‌ها در عین اینکه لازم و ضروری است، هزین? زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند. تخمین‌ها از هزین? متوسط یک توپک‌رانی ثبت نشت شار مغناطیسی حدود 2500 دلار بر کیلومتر گزارش شده‌است. درصورتی که طول متوسط خطوط لول? انتقال نفت و گاز کشور را در حدود70000 کیلومتر در نظر بگیریم، هزینه‌ای بالغ بر 175 میلیون دلار در هر سرویس توپک‌رانی صرف می‌شود. با توجه به شرایط موجود، حرکت در راستای بومی سازی دانش فنی ساخت این توپک‌ها و تفسیر نتایج آنها ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، این کتاب با رویکردی به سوی تشریح فنی توپک‌ها و معرفی تکنولوژی‌های برتر این صنعت، می تواند پیشگام و راهگشا باشد و مقدمه و بستری به‌منظور پژوهش‌های آتی ایجاد نماید.

آخرین ویرایش۱۵ تیر ۱۴۰۱