نشست علمی«بررسی روندهای اسلامی در روسیه و قفقاز»

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۳ کد : ۴۵۵۷۷ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۲۵


 نشست علمی«بررسی روندهای اسلامی در روسیه و قفقاز»با حضور جمعی از دانشجویان، محققان و کارشناسان مسائل قفقاز و آسیای میانه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این نشست که به همت بنیاد مطالعات قفقاز و با همکاری مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد، تیمور قلی زاده رئیس مرکز تحلیل ژئواستراتژیک جمهوری آذربایجان طی سخنرانی

ضمن تشریح وضعیت فرهنگی، اجتماعی، جمعیتی و ژئوپلتیکی منطقه قفقاز گفت: توجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به شیعیان قفقاز کافی نیست. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید به ریشه‌های ایرانی یا شیعی منطقه قفقاز توجه بیشتری کند. قلی‌زاده تاکید کرد: بی‌اعتنایی به تاریخ و نشانه‌های زنده حضور ایران در قفقاز، امروزه پذیرفته نیست.

 

وی با اشاره به روابط تصوف و تشیع در قفقاز گفت: تصوف و تشیع بنیان‌های مشترکی از مودت و محبت دارند که اتحاد این دو می‌تواند در مقابله با وهابیت در منطقه قفقاز سودمند و موثر باشد.

رئیس مرکز تحلیل ژئواستراتژیک جمهوری آذربایجان افزود: شیعیان واقعی که ساکنان اصلی قفقاز هستند، باید تلاش کنند موقعیت خود را در این منطقه در برابر جریان‌هایی مانند وهابیت و حتی تشیع لندنی حفظ کنند. 

آخرین ویرایش۱۴ تیر ۱۴۰۱