مرکز مشاوره و خدمات روانشناخت" جهت" وابسته به سازمان جهاد دانشگاهی تهران راه اندازی شد

آیین گشایش مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی "جهت" روز سه شنبه با حضور احمد شریفی‌زاده ریاست سازمان جهاددانشگاهی تهران و جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار شد.
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۹:۰۴ کد : ۴۵۳۴۲ مطالعات توسعه
تعداد بازدید:۲۴۵

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در ابتدای این مراسم، شریفی زاده با اشاره تحول لحظه به لحظه جوامع،یکی از علت‌های اصلی این تحول را توسعه علم و فناوری برشمرد و گفت:
فناوری گرچه موجب آسایش انسان‌ها شده است اما آسیب‌هایی نیز به زندگی انسان‌ها وارد کرده با توجه به تحولات جوامع شاهد تحول در آسیب‌های روانی و اجتماعی نیز هستیم، آسیب‌هایی که تا چند وقت قبل هرگز به بروز آنها فکر هم نمی‌کردیم و کسی می‌تواند در عصر حاضر موفق باشد که بتواند از فناوری‌ها استفاده کند در حالی که آسیب‌های آن را کاهش داده و به حداقل رسانده است.
وی به تجربه جهاد دانشگاهی در ورود به مباحث مهم اما مغفول مانده جامعه مانند ایجاد مرکز رویان برای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی، نهادی علمی و فرهنگی است که با بهره گیری از توان و ظرفیت متخصصان متعهد در تلاش است تا پژوهش های کاربردی مورد نیاز جامعه را انجام دهد.یکی از موضوعات مهم اما مغفول مانده در کشور ایجاد مراکز مشاوره با محوریت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است و ما با افتتاح مرکز «جهت» با شاکله‌ای متفاوت از سایر مراکز تلاش داریم نیاز جامعه در این حوزه را مرتفع و در کشور موج‌آفرینی کنیم.
در ادامه بهروز نظری، مدیر مرکز «جهت» و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تهران، به تشریح مهم‌ترین اهداف تشکیل این مرکز پرداخت و گفت:
به دلایل مختلف از جمله، فاصله گرفتن از خود واقعی، خالی شدن از آرامش های واقعی و درونی، گم شدن یا کمرنگ شدن اهداف صحیح و متعالی در زندگی، افزایش تعاملات ناصحیح، بی توجهی به آداب و سنن ایرانی و ملی، افزایش فشارهای اقتصادی، افزایش بیماری‌های صعب العلاج، روند سلامت به ویژه سلامت روان در معرض مخاطره قرار گرفته است.
 وی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز با افزایش روند شهرنشینی و پیشرفت های حاصل از مدرنیته، تعداد افراد نیازمند به دریافت خدمات روانشناختی و مشاوره ای روز به روز افزایش می یابد، بیان کرد: به دلیل رشد ناموزون و نامتوازن فناوری‌ها، شاهد افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و بیماری‌های صعب العلاج هستیم.
 رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی جهت، به خدمات قابل ارائه در این مرکز اشاره کرد و افزود: درمان اختلالات رفتاری و یادگیری، مشاوره در زمینه مشکلات تحصیلی، مشاوره در خصوص مسائل و بحران‌های دوره‌های نوجوانی و دانشجویی و مشاوره ازدواج و انجام آزمایش های بررسی تناسب از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز است.
 نظری، مشاوره در خصوص مسائل اختلافی در زندگی و شیوه‌های مطلوب فرزندپروری، انجام انواع آزمایش های ارزیابی روانی، عاطفی، رفتاری، توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های روان شناسی و به روزرسانی دانش شاغلان در رشته‌های مرتبط به روان شناسی را از دیگر خدمات قابل ارائه در این مرکز برشمرد.
علی‌اصغر اصغرنژاد فرید، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و از مشاوران مرکز «جهت» با تأکید بر اینکه باید ?? سال پیش چنین تدبیری اندیشیده و چنین مرکزی ایجاد می‌شد، گفت: در کشور ما ?? درصد بودجه خدمات بهداشت روانی به یک تا دو درصد بیماران روانی حاد اختصاص دارد که نیازمند خدمات بستری هستند.
مدیر گروه بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این در حالی که ?? تا ?? درصد جمعیت عمومی‌کشور دچار بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، ترس از صحبت کردن در جمع، اضطراب امتحان و ... بوده نیازمند دریافت خدمات بهداشت روانی هستند. این گروه از افراد جامعه اگر به موقع درمان نشوند می‌توانند برای خود و اطرافیانشان مشکلاتی به وجود بیاورند.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد ائمه اطهار (ع) در جامعه و مواجهه با مشکلات و مسائل، گفت: تمام زندگی ائمه(ع) حل مسئله است. آنها مسئله را به خوبی تشخیص می‌دادند و بهترین راه‌حل را ارائه می‌کردند. یعنی از تعقل و تدبیر استفاده می‌کردند و آموزه‌های دینی در حل مسئله بسیار کارساز و آموزنده هستند، اما کسانی که در روانشناسی آموزش دیده‌اند آموزش‌های آنها بر اساس آموزه‌های دینی نبوده بنابراین خدمات مشاوره‌ای نیز که ارائه می‌دهند، نیز متناسب با فرهنگ ما نیست و ما سعی داریم این روند را اصلاح کنیم.
شایان ذکر است  مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی "جهت " با هدف اعتلای حرفه مشاوره از طریق ارائه خدمات برتر روانشناختی و دستیابی به روشهای نوین  با رویکرد اسلامی - ایرانی تشکیل گردیده است .

آخرین ویرایش۰۷ تیر ۱۴۰۱