با تقدیر رئیس‌جمهور از خدمات ارزنده دکتر طیبی

مراسم تکریم رئیس پیشین و معارفه رئیس جدید جهاد دانشگاهی برگزار شد

مراسم تکریم رئیس پیشین جهاد دانشگاهی و معارفه رئیس جدید این نهاد با حضور دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و شماری از جهادگران جهاد دانشگاهی برگزار شد.
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۵ کد : ۴۴۹۰۵ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۸۸
مراسم تکریم رئیس پیشین و معارفه رئیس جدید جهاد دانشگاهی برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مراسم تکریم دکتر «حمیدرضا طیبی»، رئیس پیشین جهاد دانشگاهی و معارفه دکتر «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، رئیس جدید این نهاد با حضور دکتر «سعیدرضا عاملی»، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «مصطفی رستمی»، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر «محمد مهدی طهرانچی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جهادگران جهاد دانشگاهی یکشنبه( 22 خرداد ماه 1401) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.



طراحی یک زیست‌بوم جدید با تکیه‌بر مفهوم خاص جهاد

دکتر «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، در این مراسم با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با جهاد دانشگاهی گفت: با مرور سخنان رهبر انقلاب نکات جالبی را در منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی دیدم. نخستین نکته این است که نهادی در کشور وجود دارد که صحبت‌های رهبری در مورد این نهاد به بیش از ۷۰ صفحه می‌رسد.
 

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که سخنان حضرت آقا طی سال‌ها فعالیت جهاد دانشگاهی نقشه راه فعالیت این نهاد را مشخص کرده است، افزود: بیانات رهبری در مسیر رشد و پیشرفت ایران اسلامی را داریم. بنابراین نقشه راه کاملاً مشخص است.

دکتر دهقانی با اشاره به این‌که یک سازه پایدار حداقل به چهار ستون نیاز دارد و جالب است که مقام معظم رهبری، در کنار روحانیت، سپاه و دولت و نخبگان، جهاد دانشگاهی را یکی از ستون‌های انقلاب و کشور عنوان می‌کنند، ادامه داد: قطعاً ظرفیت این نهاد بسیار بیشتر از چیزی است که شاهد آن هستیم.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات جهادگران پیشکسوت ادامه داد: جا دارد از الگوی جهادگران واقعی از جمله مرحوم دکتر «کاظمی آشتیانی»، یاد کنم، امیدوارم همگی ما بتوانیم جهادگران واقعی باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به قبول مسئولیت ریاست جهاد دانشگاهی گفت: بار این مسئولیت بر دوش من گذاشته‌ شده است و تلاش می‌کنم با تمام توان و انرژی تا زمانی که خداوند این فرصت را در اختیار من قرار دهد، مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهم و روزی که این مجموعه را ترک می‌کنم، شرمنده خداوند و همکاران جهادگرم نباشم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم با مرور کوتاه تاریخ توسعه آمریکا گفت: در دوران جنگ سرد تمام توان آمریکا در اختیار دکترین علم برای دفاع قرار گرفت. وضع اقتصادی آمریکا در این زمان چندان خوب نبود، اما نتیجه آن، توسعه شدید علوم دفاعی این کشور بود. پس از فروپاشی شوروی این دکترین تغییر کرد و به دکترین علم برای اقتصاد و جامعه تبدیل شد. در نتیجه تغییر این دکترین، زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌هایی به نام پارک‌های علم و فناوری شکل گرفتند.

وی ادامه داد: در همین دوران و پیش از تحولات امریکا، انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد، جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و در این شرایط، یک‌نهاد و زیست‌بوم تحت‌عنوان جهاد دانشگاهی شکل می‌گیرد. دقت کنید این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این‌که زیست‌بوم جهاد دانشگاهی حداقل ۱۰ سال قبل از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کشور ما ایجاد شد، گفت: آن‌هم مجموعه‌ای که براساس مفهوم «جهاد» و نه براساس مفهوم «پارک» شکل گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی با خواندن این شعر که «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» ادامه داد: ما سال‌هاست که نهادی مثل جهاد دانشگاهی را در اختیار داریم. نهادی که هم مرکز رشد است و هم یک مرکز شتابدهی به شمار می‌رود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که در سال‌های اخیر بازی عوض‌شده و مفاهیم جدید هم به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی پل نیست، بازیگری نیست که در زمین دیگران بازی کند، بلکه زمین‌بازی خود را با اتکا به توان و ظرفیت نیروهای جهادی خود دارد.

وی با بیان این‌که نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم، بلکه باید با تکیه‌بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست‌بوم جدید طراحی کنیم، ادامه داد: به فضل خداوند طرح تحول جهاد دانشگاهی را در دستور کارداریم. به‌دنبال طراحی زیست‌بومی هستیم که یک مجموعه پویا در یک زمین‌بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که زیست‌بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

 


پیشرفت به مسأله اول کشور تبدیل شود

دکتر «حمیدرضا طیبی»، نیز در این مراسم با اشاره به این‌که آنچه را که تاکنون در جهاد دانشگاهی انجام داده‌ام خدمت بنده به‌عنوان یک جهادگر بود، اظهار کرد: فرهنگ جهادی نیز همین است.

وی با تأکید بر این‌که در سال ۱۳۸۳ نیز رهبر انقلاب از این نهاد اظهار رضایت کردند و فرمودند جها ددانشگاهی به انتظاری که از او می‌رفت پاسخ داد، گفت: تا اواسط دهه ۸۰ به بسیاری از آنچه مدنظر رهبری بود مانند فعالیت پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی(که خود حرکت در مرز علم است) و ساخت انواع فرستنده‌های رادیویی، پروژه‌های بزرگ صنعت نفت و کسب دانش ساخت کنترل آلاینده، پاسخ داده شد که همگی نشان از استعداد و توان نیروهای جهاد دانشگاهی دارد.

وی با بیان این‌که ما در ادامه فعالیت‌های خود سعی کرده‌ایم کارها را بزرگ‌تر کرده و توسعه دهیم، ادامه داد: اما مشکلی که با آن مواجه بودیم و هستیم این است که ما در جهاد دانشگاهی یاد گرفته‌ایم تحقیق کنیم تا مشکل کشور حل شود، تحقیق نمی‌کنیم که تجهیزی ساخته‌شده و مقاله برای آن نوشته و تمام شود. در نتیجه زمانی که کار بزرگی را انجام می‌دهید و کشور نیز نیازهای فناورانه متعددی دارد مدعی کار بزرگ‌تر می‌شوید، به‌دنبال آن برای انجام این کارها نیاز به منابع مالی بیشتر دارید.

رئیس پیشین جهاد دانشگاهی تصریحکرد: در این نهاد به این نتیجه رسیده بودیم که کارهای بزرگ را باید در قالب قراردادهای بزرگ انجام داده و پژوهش را در داخل همان مجموعه درخواست‌کننده انجام دهیم که راضی کردن مسئولان 3 تا 10 سال طول می‌کشید و این برای ما زمان زیادی بود و اتلاف وقت می‌شد.

دکتر طیبی با اشاره به این‌که سال 1393 که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم این موضوع را مطرح کردیم و ایشان گفتند که شما نقش خود را در اجرای نقش جامع علمی مشخص کنید و از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این مأموریت را بگیرد و با دولت مذاکره کنید، ادامه داد: در همین راستا 7 مأموریت به ما واگذار شد، اما دولت چندان به این مأموریت‌ها توجه نداشت.

وی با بیان این‌که اعتقاد قلبی بنده این است که کشور برای سیاست‌گذاری عالی خود، به یک‌نهاد فراجناحی نیاز دارد، افزود: امام(ره) و رهبر انقلاب به‌درستی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مأمور این کار و 3 مأموریت کلان نقشه جامع علمی فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی و تحول آموزشی را به آن واگذار کردند که هر 3 نیز نوشته شد. اما متأسفانه دولت‌های ما شورای‌عالی را در اجرای کار نپذیرفتند.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که این نهاد با کمک مجلس 2 مأموریت را در برنامه ششم توسعه بر عهده گرفت، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نشان داد که مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری کردن آن وجود ندارد.

دکتر طیبی با تأکید بر این‌که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نشان داد که مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری کردن آن وجود ندارد، تصریح کرد: دارای استعدادهای زیادی در کشور هستیم و فکر می‌کنیم برای حل مشکلات، «پیشرفت» باید به مسأله اول کشور تبدیل شود.

‌رئیس پیشین جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که ظرفیت انجام کارهای بزرگ در جهاد دانشگاهی، سایر نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و به‌هیچ‌وجه در کشور هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری کردن آن نداریم، ادامه داد: مهم اراده‌ای است که باید در کشور ایجاد شود تا کشور بتواند آن الگوی که دنیا و مردم کشور منتظر آن هستند را ارائه کند

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران ادعایی را در دنیا مطرح کرده است و مدعی شده است که مدل برتری را برای اداره جامعه ارائه می‌کند و به‌طورقطع باور داریم که می‌توانیم این مدل را ایجاد کنیم، افزود: کشور در شرایط بسیار سختی قرار دارد. استعدادهای زیادی در کشور داریم، اما علیرغم وجود این استعدادها، شاهد خروج و مهاجرت استعدادها هم هستیم. در این زمینه معتقدیم برای حل مشکلات، پیشرفت باید به مسأله اول کشور تبدیل شود. مردم منتظر این موضوع هستند، جامعه‌ای که سعادت دنیا و آخرت مردم را تأمین کرده و به الگویی برای سایر کشورها تبدیل می‌شود.

دکتر طیبی با بیان این‌که انقلابی بودن ما در این مقطع زمانی این است که تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی این الگو در کشور انجام دهیم و سایر مسائل کشور باید ذیل مسأله پیشرفت کشور تعریف شوند، ادامه داد: باور قلبی من این است که حداکثر با 2 برنامه توسعه می‌توانیم به اهداف موردنظر جمهوری اسلامی، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم

وی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی نقش خود را در گام اول انقلاب اسلامی ایفا کرده است و در گام دوم که مأموریت اصلی دکتر دهقانی فیروزآبادی است، باید دستاوردهای جهاددانشگاهی در سطح کلان در همه حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: شاید بیشتر مثال‌ها با توجه به نیازهای کشور، حوزه پژوهش و فناوری بود، اما دستاوردهای ما در حوزه فرهنگی هم واقعاً بی‌نظیر هستند، خبرگزاری‌های ایسنا، خبرگزاری ایکنا، سازمان انتشارات و مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند. این دستاوردها باید در جهت تأمین نیازهای ملی مورد استفاده قرار بگیرد و از این دستاوردها، چند برند بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد شده و بدرخشد.

رئیس پیشین جهاد دانشگاهی با بیان این‌که باید مأموریت‌های کلان به جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف واگذار شود و این نهاد نیز از همه ظرفیت کشور استفاده کند، گفت: امیدواریم دکتر دهقانی فیروزآبادی با نیروی جوانی و از طریق برقراری ارتباط خوب با دولت بتواند این مهم را انجام دهد

دکتر طیبی یادآور شد: همه ما نیز در جهاد دانشگاهی آمادگی همکاری با ایشان و کمک به حل مسائل کشور هستیم

 نقش محوری جهاددانشگاهی در توسعه علمی و فناورانه

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «سیدسعیدرضا عاملی»، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی جزو نخستین نهادهای انقلابی است که در سال ۵۹ راه‌اند‌ازی شد و در فاصله کوتاهی جایگاه خود را در سطح دانشگاه‌ها پیدا کرد و مسیر تحول فرهنگی را در دوران پس از انقلاب اسلامی انقلابی یافت و ادامه داد.

وی افزود: اساسنامه جهاددانشگاهی در سال ۶۵ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و بر حسب اهدافی که در اساسنامه ترسیم شد وظیفه توسعه علم و فناوری و نوآوری بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شد. همچنین، واسط بودن بین دانشگاه و صنعت از وظایف مهم جهاد دانشگاهی بود.

دکتر عاملی با بیان این‌که جایگاه علم و فناوری در حال پوست‌اندازی است، گفت: انتقال به صنعت دیجیتال، بستر هوش مصنوعی و الگوریتم را رقم زد، به طوری‌که عصر امروز را عصر الگوریتم نام‌گذاری کردند. طی سال‌های گذشته طراحی نقشه ژنوم انسان هزینه بسیار گزافی داشت اما امروز ژنوم انسان با ۱۰۰ دلار طراحی می‌شود. بنابراین، ظرفیت‌های هوش مصنوعی شرایط جدیدی را در سطح جهانی به وجود آورده است.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی نقش محوری در حوزه فناوری داشته و نقش اثرگذاری را در این سال‌ها ایفا کرده و ظرفیت‌های نهادینه‌ شده‌ای در سطح ملی دارد، ادامه داد: سرمایه انسانی و اجتماعی مهمی در داخل این نهاد شکل گرفته که مهم‌ترین سرمایه‌ها است.

دکتر عاملی با اشاره به این‌که اعتماد امام(ره) و رهبر انقلاب سرمایه بزرگی ‌برای جهاد دانشگاهی است تا بتواند مسیر توسعه و پیشرفت را به خوبی ادامه دهد، تصریح کرد: دکتر طیبی در این سال‌ها با نهادسازی‌های مختلف تاریخ ماندگاری برای جهاد ایجاد کرد. در ادامه کار باید از عزیزانی که ‌سهم تأسیس و استقرار علم و فناوری را در جهاد دانشگاهی داشتند نیز قدردانی شود. لازم می‌دانم از دکتر طیبی تشکر کنم که همواره دغدغه کشور را داشتند و گزارشات ایشان همواره مورد تحسین ستاد علمی جامع کشور بود.

وی با اشاره به این‌که امروز کار فرهنگی زیادی باید در جهاد دانشگاهی شود و فرهنگ‌ تنها ایسنا و ایکنا نیست، گفت: فرهنگ با انسان سر و کار دارد که ‌نمی‌توان‌ چیزی به آن تحمیل کرد. امروز باید انتخاب مطلوب در معرض چشمان انسان‌ها باشد. ما نیازمند اقدامات فرهنگی اسلامی مطلوب در جامعه هستیم که این کار از جهاد دانشگاهی بر می‌آید.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: همچنین، خدمت دکتر فیروزآبادی خیر مقدم عرض می‌کنم. ایشان تجربه خوبی در کارهای علمی، صنعتی دارند و در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیز فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

دکتر عاملی با ببان این‌که امروز‌ نیازمند یکپارچگی در دانش هستیم یعنی دانشی که بتواند تمام اجزای مرتبط با هم را در درون خود جمع کند، گفت: یکپارچگی در تولید و حوزه اجرایی کشور نیز از دیگر نیازمندی‌هاست. باید بتوانیم ‌تصویر پیشرفت کشور را در رابطه با همه حوزه‌ها ایجاد کنیم. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهمی در این زمینه دارد که امیدواریم ‌بتوانیم ‌این مسیر را ادامه دهیم. دکتر طیبی در ادامه خدمات خویش حتماً مسیر کار جهاد را ادامه می‌دهند تا شاهد یکپارچگی در مدیریت جهاد دانشگاهی خواهیم بود.

جهاد دانشگاهی در گام دوم انقلاب باروحیه جوانی پیش رود

دکتر «محمدمهدی طهرانچی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: خود را متعلق به خانواده جهاد دانشگاهی می‌دانم، آن چیزی که یاد گرفته‌ام (از سال 1362 تا 1372) در جهاد دانشگاهی بوده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی براساس یک نیاز تأسیس شد و آن گشودن درهای دانشگاه بود و آمد تا بین هسته علم و دانشگاه ارتباط مستمر برقرار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی ۴۰ سال است تلاش می‌کند تا بتواند ارتباطی مستمر بین هسته علم و فرهنگ و جامعه برقرار کند، گفت: اگر دوره دکتر منتظری را جلوه ارتباط اجتماعی جهاد با جامعه بدانیم، دوره دکتر طیبی نیز دوران ارتباط با فناوری بود.

دکتر طهرانچی با بیان این‌که چنانچه هسته علم و فرهنگ در دانشگاه را هسته علمی کشور بدانیم، اثرات فناوری اقتصادی و اجتماعی درب‌هایی هستند که باید از سوی دانشگاه به روی جامعه باز شود، افزود: امروز در گام دوم انقلاب قرار داریم و نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی نیز باید خصلت گام دومی بیابند.

وی با بیان این‌که مقوله علم و پژوهش در گام دوم انقلاب اسلامی، مقوله اول است، ادامه داد: در گام دوم باید حرکت را باروحیه جوان‌گرایی آغاز کرد. امروز دوران تفاخر و افتخار به گذشته نیست بلکه دوران تولید و خلق جدید است. اگر مرحوم کاظمی آشتیانی ‌را نماد گام اول انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی بدانیم، این مجموعه در گام دوم ‌نیز باید باروحیه جهادی و جوانی ‌پیش برود. دکتر فیروزآبادی جوانی بااستعداد و شایسته است که با باور ملی سطوح علمی را در بهترین دانشگاه‌ها گذرانده و به خدمت کشور درآمده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: همچنین، ایشان در صحنه فناوری اقتصاد و مسائل اجتماعی صاحب دو جنبه است. ایشان دوره‌ای مسئولیت معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف را دارا بود و دوره‌ای‌ نیز در حوزه فناوری فعال بوده‌اند. امیدواریم گام دوم انقلاب اسلامی، گام درهم‌تنیدگی برون‌دادهای اقتصادی، اجتماعی، فناورانه ‌جهاد با اتکا به سرمایه‌های این مجموعه باشد. امیدواریم جهاد دانشگاهی بتواند همچنان در چله دوم انقلاب اسلامی خیلی درخشان به ‌پیش رود.

جهاد دانشگاهی امروز در قله‌های افتخار دانش کشور قرار دارد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین «رستمی»، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جهاد دانشگاهی مولود مبارک‌ انقلاب است که به‌درستی و براساس احساس نیاز جامعه شکل گرفت

وی با بیان این‌که فرآیند تأسیس دانشگا‌ه‌ها پیش از انقلاب اسلامی از نظر طراحان، محیطی برای تربیت کادر اجرایی در مسیر تأمین نیازهای کشور وابسته به غرب و در مجموعه جهانی نظام لیبرال دموکراسی بود، ادامه داد: اما انقلاب اسلامی در این زمینه مطالبه دیگری داشت و مجموعه دانشگاهیان نیز همراه با انقلاب و این مطالبه بودند.‌ به همین دلیل در ابتدای پیروزی انقلاب، شاهد بودیم که هر کجا که انقلاب تأسیسی انجام می‌داد، دانشگاهیان نیز در آنجا حضور داشتند. اما جایی باید وجود داشته باشد تا نیازهای جامعه انقلابی را به محیط عالمانه دانشگاه ارایه داده و پاسخ‌های عالمانه دانشگاه را نیز به جامعه منتقل می‌کرد که جهاد دانشگاهی این مسئولیت را پذیرفت و در این مسئولیت نیز افتخارآمیز عمل کرد

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی امروز در قله‌های افتخار دانش کشور قرار دارد ادامه داد: این ‌سابقه ارزشمند مسئولیت سنگینی بر عهده دکتر فیروزآبادی دارد، که با همکاری جهادگران این مسیر را ادامه دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز همچنان بین ما و اهدافی که در نگاه امامین انقلاب برای دانشگاه ترسیم شده، فاصله وجود دارد. این ‌فاصله هم به نهادهای آموزش عالی و هم به مجموعه‌های واسط همچون جهاد دانشگاهی مربوط است. جهاد دانشگاهی در این حوزه می‌تواند تعاریف دقیق، میان‌برد و الهام‌بخشی برای سایر مجموعه‌های علمی کشور داشته باشد. امیدواریم عنایت الهی شامل شده و ‌این‌ حرکت همچنان ادامه داشته باشد.

باید جایگاه جهاد دانشگاهی را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دست آوریم

در ادامه این مراسم دکتر «علی منتظری»، از روسای اسبق جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: همه مطالبی که گفته شد نشان‌دهنده این است که ما به انسانی که به هدایت صحیح دست پیدا کرده است، نیازمندیم. نکته مهم این است که توسعه از سوی انسان‌های ساخته شده و پرورش یافته در فرهنگ جهادی شکل گرفته است

وی با تاکید بر این‌که وظیفه اصلی ما در دانشگاه هدایت فکری و عملی دانشحویان‌ است‌، گفت: رهبر انقلاب فرمودند یکی از کارهایی که جهاد دانشگاهی باید دنبال کند، هدایت فکری و عملی دانشگاهیان است. البته برخی نهادها می‌توانند چنین کاری کنند، اما سهم جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار مهم‌ است.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که امروز در دوران تحول باید نقش اصلی خود را در دانشگاه ایفا کنیم، تصریح کرد: نخستین کاری‌ که باید انجام دهیم این است که جایگاه خود را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی‌ به دست آوریم. از مسئولان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقاضا داریم جایگاه جهاد دانشگاهی را به ما بازگردانند
 

پیشکسوتان جهاد دانشگاهی، وجود خود را صرف جهاد کردند

در ادامه، دکتر «محمدرضا پورعابدی»، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: این نهاد در ابتدای راه‌اندازی در حوزه انقلابی شدن دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی و سپس در دوران دفاع مقدس و در بحث سازندگی، الگوسازی‌های موفقی در حوزه‌های فرهنگی و فناوری و کارآفرینی داشت که از ویژگی‌های این مجموعه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که زمانی که دکتر طیبی مسئولیت جهاد دانشگاهی را برعهده گرفتند، جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای از الگوها بود که برای افزایش توان ملی به ظهور رسیده بودند، افزود: اما در آن نیازها و فعالیت‌های جهادی خیلی منطبق با هم نبودند در نتیجه باید کارهایی در داخل و خارج جهاد انجام می‌شد.

دکتر پورعابدی ادامه داد: در داخل جهاد دانشگاهی باید فعالیت‌های کوچک کنار گذاشته می‌شد و حوزه‌های مختلف تعمیق می‌شدند تا جهاد دانشگاهی نقش‌های ملی و بزرگی را بر عهده می‌گرفت. فعالیت‌های این نهاد هیچ‌گاه بخشنامه‌ای نبوده و همگی آن‌ها ایده و نیاز روز جامعه است که در این سال‌ها پیگیری شد.

وی با بیان این‌که یکی از برنامه‌های دکتر طیبی این بود که واحدها را بر روی چند موضوع متمرکز کرد، گفت: بنابراین، جهاد دانشگاهی امروز باید در یک سری فعالیت‌های خاص متمرکز شود. در بیرون نیز کار آسانی در پیش نبود. کارفرماهای حرفه‌ای کارهای این نهاد را نمی‌پذیرفتند. شاید مهم‌ترین ویژگی دکتر طیبی این بود که کارفرماها را متقاعد می‌کرد که جهاد دانشگاهی می‌تواند فعالیت‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای برای رفع چالش‌های جامعه انجام دهد.

دکتر پورعابدی تصریح کرد: پیگیری‌های دکتر طیبی و مداومت‌های وی باعث شد تا توان فناوری و حل مسأله در جهاد دانشگاهی مورد تأکید و تأیید قرار گیرد. در برخی جلسات از جهاد دانشگاهی انتقاد می‌شد اما ایشان با متانت انتقادات را می‌پذیرفتند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: کار بزرگترین تفریح دکتر طیبی .بود و او در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شد، اما به دلیل حرمت فعالیت‌های جهادی پای کار ایستاد و سعی داشت تا جوانان تحصیل‌کرده را به کار گیرد.

وی گفت: پیشکسوتان جهاد دانشگاهی وجود خود را صرف جهاد کردند.‌ این عزیزان همگی در مسیر جهاد نقش داشتند. اما در رابطه با دکتر دهقانی باید گفت ایشان گزینه‌ای هستند که‌ می‌توانند مسیر جهاد دانشگاهی را به خوبی ادامه دهند. موفقیت در این نهاد حاصل کار طولانی مدت است. طولانی مدت و تمام وقت بودن مدیریت یکی از رموز موفقیت مدیران جهادی است که برای دکتر فیروزآبادی در این زمینه آرزوی موفقیت دارم.


جهاددانشگاهی یکی از ساختارهای بکر و اصیل انقلاب است

دکتر «عبدالحسین شاهوردی»، رئیس پژوهشگاه رویان و عضو هیئت امنا جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که روزی ما را در جهاد دانشگاهی و مسیر علم و فرهنگ و دانش قرار داد.

وی با تأکید بر این‌که جهاد دانشگاهی یکی از ساختارهای بکر و اصیل باقی مانده از انقلاب است، اظهار کرد: رهبر انقلاب این نهاد را به عنوان گلخانه‌ای دانستند که گل‌های فراوانی‌ را پرورش می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: در جهاد دانشگاهی جوانان‌ دانشجو به‌صورت حرفه‌ای و دانش‌آموخته وارد جامعه می‌شوند و امیدواریم‌ با همکاری سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی این‌ مسیر را ادامه دهیم. امروز کار خوب کردن، کار فرهنگی است. جهاد سرمایه بزرگی است که هم‌ مسئولان ارشد و هم جامعه به آن اعتماد ویژه دارند.

ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان آن هستند

دکتر «سیدسعید هاشمی»، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این مراسم تصریح کرد: بدون شک ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان این نهاد هستند که از آن‌ها آموخته‌ایم و جهاد دانشگاهی هرچه دارد، از تلاش(جهادی) این افراد است. اگر امروز اینجا کنار هم جمع شده‌ایم، به‌واسطه ۴ دهه فعالیت جهادی جهادگران است و امیدواریم جوانان این مسیر را ادامه دهند.

دکتر هاشمی در خصوص ویژگی اخلاقی دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جدید جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی‌های خوبی که در این مدت در دکتر دهقانی فیروزآبادی دیده‌ایم، اخلاق‌مداری ایشان است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تلاش‌های دکتر طیبی در زمان ریاست جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دکتر طیبی را در یک کلام توصیف کنم، باید بگویم ایشان به تمام معنا جهادی هستند. واقعاً بالاترین افتخار هرکدام از ما این است که عضو جهاد دانشگاهی هستیم. قدردان تمام زحمات و تلاش‌های دکتر طیبی هستیم و از صمیم قلب برای ایشان توفیقات روزافزون آرزو می‌کنیم.

تقدیر رئیس‌جمهور از خدمات دکتر طیبی

در این مراسم هم‌چنین رئیس‌جمهور با صدور پیامی از خدمات دکتر «حمیدرضا طیبی»، در دوران ریاست جهاد دانشگاهی قدردانی کرد.

در متن پیام قدردانی دکتر حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری خطاب به دکتر طیبی رئیس پیشین جهاد دانشگاهی آمده است:

«جناب آقای دکتر حمیدرضا طیبی تقدیر از تلاشگران عرصه علم و فرهنگ ارج نهادن به انسان‌هایی است که شیوه انبیاء و اولیای الهی(ع) را سرلوحه گفتار و کردار خویش قرار داده‌اند.

بی‌شک حفظ و ارتقای جایگاه رفیع جهاد دانشگاهی و تداوم دستاوردهای آن حاصل مدیریت عالمانه و متعهدانه جناب‌عالی و تلاش‌های همکاران ارجمند آن سازمان بوده است. بدین وسیله ضمن ابراز قدردانی از مساعی ارزنده شما در طول مدت فعالیت و تصدی ریاست جهاد دانشگاهی، توفیق جناب‌عالی را به‌عنوان جهادگری دلسوز در تداوم ارتباط با این نهاد انقلابی در راستای پیشبرد و توسعه آن و دستیابی به اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواستارم.

امید است در پرتو عنایات حضرت حق تعالی و در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) موفق و همواره قرین توفیق باشید».

 

کلید واژه ها: دکتر طیبی دکتر دهقانی فیروزآبادی

آخرین ویرایش۲۳ خرداد ۱۴۰۱