نشست تخصصی«بررسی تطبیقی رویکردهای فقهای مسلمان و مستشرقان به دانش فقه» برگزار شد

۰۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۰۹:۳۵ کد : ۴۴۶۰۹ فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۱

 

نشست تخصصی«بررسی تطبیقی رویکردهای فقهای مسلمان و مستشرقان به دانش فقه» برگزار شد

به همت مرکز قرآن و معارف دینی سازمان جهاد دانشگاهی تهران نشست تخصصی«بررسی تطبیقی رویکردهای فقهای مسلمان و مستشرقان به دانش فقه» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این نشست روز دوشنبه 27 بهمن با حضور دکترعلیرضا هدایی(عضو هیات علمی دانشکده الهیات) و دکترسعید عدالت نژاد ( عضو گروه فقه و حقوق بنیاد دایره المعارف اسلامی و مسئول شاخه شرق شناسان) در محل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

 در ابتدا دکتر هدایی چگونگی پیدایش فقه، ادوار آن و رویکردهای فقهای مسلمان را مطرح کرد وگفت: فقه در لغت به معنای اندیشه عمیق و در اصطلاح، دانش استنباط احکام شرعی از ادله تفصیلی است. فقیه هم کسی است که چنین توانایی را داشته باشد و اجتهاد به معنای به کارگیری تمام توان برای به دست آوردن ظن به احکام شرعی است.

در ادامه دکتر عدالت نژاد ضمن بررسی رویکرد و روش مستشرقان به دانش فقه افزود:

 حدود دو قرن است (یعنی از قرن19) که مطالعات فقهی توسط مستشرقان آغاز شده است. از جمله دیدگاه‌های مستشرقان، به نگاه تاریخی در بررسی فقه می توان اشاره کرد. یعنی فقه را به مثابه دانش می دانند نه ایدئولوژی یا اعتقاد؛ مطالعاتشان، مطالعه انتقادی است؛ فقه را دانش زمینی می‌دانند و معتقدند که‌چیزی به عنوان احکام تأسیسی وجود ندارد و همۀ این احکام به گونه‌ای، تأییدی هستند.این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید. 

آخرین ویرایش۱۱ خرداد ۱۴۰۱