به نقل از خبرگزاری ایسنا :از تربیت «مربی مهد کودک» تا «متخصص چاه‌های نفت»

۰۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۴۴۵۴۲ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۱۰

 

به نقل از خبرگزاری ایسنا :از تربیت «مربی مهد کودک» تا «متخصص چاه‌های نفت»خبرگزاری ایسنا در سایت خود گزارشی از فعالیتهای معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران درج کرد که از نظرتان خواهد گذشت:

یکی از قدیمی‌ترین و سرسبزترین خیابان‌های تهران «بلوار کشاورز» است. در وسط این بلوار، نهر آبی جاری‌ست؛ درختها در کنار نهر آب ایستاده‌اند. عابران در زیر سایه درختها که در تمام روز، مسیر پیاده‌رو را فرش کرده، رفت و آمد می‌کنند. عصرها و شبها، بچه‌ها با دوچرخه، مسیر دوچرخه‌روی وسط بلوار را طی می‌کنند. سرسبزی بلوار آنجا دوچندان می‌شود که به پارک بزرگ لاله می‌رسد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، در دو طرف بلوار کشاورز ساختمان‌های بزرگ و مهمی قد علم کرده‌اند؛ برج‌های قدیمی سامان، ساختمان شیشه‌ای که قبلا به وزارت جهاد کشاورزی تعلق داشت، هتل جدید و لوکس اسپیناس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران، بیمارستان پارس و بیمارستان ساسان و حدود 20 شعبه بانک‌های خصوصی و دولتی. در میان این همه رفت و آمد و مرکز اداری و تجاری و درمانی و تفریحی، اما یک ساختمان وجود دارد که بدون هیچ سر و صدایی، «دانش و مهارت» تکثیر می‌کند؛ پلاک 118.

مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، در ساختمانی شش طبقه، هر روز هفته برای تعداد بسیار زیادی از افراد دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند؛ از دختران جوانی که قصد دارند مربی مهدکودک شوند تا مهندسان و متخصصانی که در پروژه‌های عظیم نفتی مشغول فعالیت حرفه‌ای هستند.

25 سال خدمات آموزشی متنوع

جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، ارایه خدمات آموزشی به عموم مردم جامعه را از 25 سال پیش آغاز کرده است. در حال حاضر دوره‌های متنوع آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در سه مرکز بزرگ آموزشی، برگزار می‌شود. 60 نفر نیروی تمام‌وقت به رتق و فتق امور آموزشی می‌پردازند و 700 مدرس مسئولیت آموزش را در این مراکز برعهده دارند. 8000 مترمربع فضای آموزشی، 70 کلاس درس و 2500 صندلی همزمان آموزشی در کنار زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای آموزشی، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران را به یک قطب آموزشی در پایتخت تبدیل کرده است.

آموزش‌های عمومی و تخصصی زبان‌های خارجی یکی از پرطرفدارترین دوره‌هایی است که در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. دوره‌های آموزش زبانهای انگلیسی، فرانسه، چینی، آلمانی و عربی به صورت ترمیک و متناوب تشکیل می‌شود. دوره‌های تخصصی فن ترجمه، آمادگی آزمون‌های آیلتس، تافل هم در مرکز آموزش زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار می‌شوند.

در حوزه فن‌آوری اطلاعات نیز دوره‌های متنوع و متعددی برای فعالان شاغل در صنایع مختلف برگزار می‌شود. این دوره‌ها از مبانی کامپیوتر و ویندوز مقدماتی شروع می‌شود و تا آموزش برنامه‌نویسی به پیشرفته‌ترین زبان‌ها و آموزش تخصصی‌ترین نرم‌افزارهای فنی و مهندسی پیش می‌رود. آموزش نرم‌افزارهای گرافیکی، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، طراحی وب و شبکه، کنترل پروژه، آمار و نرم‌افزارهای کاربردی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از دیگر خدمات آموزشی است که در این مرکز ارایه می‌شود.

مرکز آموزش هنر جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در یک ساختمان مستقل در خیابان 16 آذر مستقر است. در این مرکز، دوره‌های تخصصی معماری داخلی، سفالگری، طراحی و دوخت لباس، نقاشی، گرافیک، عکاسی و... برگزار می‌شود.

کاربردی بودن دوره‌هایی که در این مرکز برگزار می‌شود به همراه استادان باسابقه آن باعث شده است تا خیل بسیاری از علاقمندان به یادگیری موضوعات هنری در این مرکز حضور یافته و از دوره‌های آن استفاده کنند.

دوره‌های آمادگی آزمونهای تحصیلات تکمیلی

یکی از کیفی‌ترین دوره‌هایی که در جهاد تهران برگزار می‌شود، دوره‌های آمادگی آزمون کارشناسی‌ارشد و دکتری است. این دوره‌ها که به صورت حضوری و مکاتبه‌ای برگزار می‌شود، در میان داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری طرفداران زیادی دارد و جزوه‌های این کلاس‌ها، بین داوطلبان دست به دست می‌شود. این دوره‌ها برای داوطلبان رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی، اقتصاد، الهیات، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، مدیریت، حسابداری، مدیریت اجرایی و MBA برگزار می‌شود.

دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان دولت

دوره‌های آموزش‌های اختصاصی کارکنان دولت، با مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسط جهاد تهران برگزار می‌شود. این دوره‌ها هم در مراکز آموزشی جهاد تهران و هم در محل سازمان‌های دولتی برگزار می‌شود. معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، علاوه بر دوره‌هایی که در بخشنامه‌های سازمان مدیریت اعلام شده‌اند، دوره‌های کاربردی و مفید دیگری را نیز طرح‌ریزی و اجرا کرده که با استقبال سازمان‌ها و کارکنان دولت همراه بوده است. ارزیابی فنی، حقوق ثبت اسناد، کاربرد روانشناسی در مدیریت، مدلسازی مالی با نرم‌افزار مطلب، روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری، فن وکالت و مسئولیت مدنی از جمله این دوره‌ها هستند.

دوره‌های تربیت مربی، مدیران و موسسین مهدهای کودک

جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران بیش از 20 سال است که دوره‌های تربیت مربی و مدیر و موسس مهدهای کودک را برگزار می‌کند. این دوره‌ها با تایید سازمان بهزیستی برگزار می‌شود و شرکت در آنها برای کادر مهدهای کودک اجباری است. جهاد با همکاری معاونت آموزشی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، منابع آموزشی و کتابهای مورد نیاز برای این دوره‌ها را تالیف و تدوین کرده که توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی چاپ شده و در کلیه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوره‌های آموزشی نظام مهندسی

معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران همچنین به منظور تحقق اهداف نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اقدام به برگزاری دوره‌های تمدید و ارتقای پایه و آمادگی آزمون ورود به حرفه جهت اخذ پروانه اشتغال به کار کرده ‌است. این دوره‌ها شامل رشته‌های عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی، ترافیک است.

هزاران نفر از مهندسان در قالب آموزشهای نظام مهندسی تا به حال از دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران استفاده کرده‌اند.

دوره‌های آموزشی علوم پزشکی و پیراپزشکی

دوره‌های تربیت تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشک و امدادگر اورژانس نیز از جمله دیگر خدمات آموزشی جهاد تهران است.

دوره‌های آموزشی نفت، گاز و پتروشیمی

یکی از حوزه‌های تخصصی که جهاد تهران با قدرت در آن فعالیت آموزشی انجام می‌دهد، نفت، گاز و پتروشیمی است. دوره‌های تخصصی از قبیل حفاری، تولید و تجارت مواد نفتی و ... که مورد نیاز کارکنان و مدیران شرکت‌های نفتی است توسط جهاد تهران برگزار می‌شود. در حال حاضر دوره آموزشی HSE برای کارکنان شرکت ملی نفت ایران در این مرکز برگزار می‌شود که تا به حال بیش از 500 نفر از کارکنان شرکت ملی نفت در این دوره‌ها آموزش دیده و گواهینامه ایمنی و بهداشت دریافت کرده‌اند.

همچنین این مرکز با همکاری موسسه‌های معتبر بین‌المللی اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی‌کرده است که برای فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها مدارک معتبر بین‌المللی نیز صادر می‌شود.

مرکز آموزشهای غیر حضوری

با توجه به رشد استفاده عموم مردم از اینترنت، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، دوره‌های آموزشی غیرحضوری متنوعی را نیز طرح‌ریزی کرده است. در این دوره‌ها کتاب‌ها، جزوه‌ها، بسته‌ها و فیلم‌های آموزشی و همچنین دروس الکترونیکی از طریقوبسایت در اختیار علاقمندان قرار داده می‌شود و کلاس‌ها نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

از سال گذشته با اجرای طرح باقرالعلوم، آموزش خانواده‌های کارکنان نیروهای مسلح نیز در دستور کار جهاد تهران قرار گرفت.

حفظ کیفیت آموزشی

شاید این سئوال پیش بیاید که جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران چطور می‌تواند در این همه زمینه دوره تخصصی برگزار کند؟ آیا ارایه خدمات آموزشی در این دایره محتوایی گسترده، کیفیت آموزش را پایین نمی‌آورد؟

سیدعزیز آشنا، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به این سئوال پاسخ داد: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در کنار دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر قرار گرفته است و به تناسب رشته‌های موجود در دانشگاه تهران، فعالیتهای آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نیز در زمینه‌های متنوعی شکل گرفته است. جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در تمام دانشکده‌های دانشگاه تهران فعالیت جدی دارد و این حضور سبب می‌شود تا جهاد دانشگاهی از داشته‌های علمی استادان و گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران نهایت استفاده را ببرد. همچنین گروه‌های پژوهشی جهاد تهران نیز به صورت مداوم در حال انجام تحقیق و ارایه سرفصل‌های جدید آموزشی هستند.

آشنا در ادامه گفت: علاوه بر کیفیت بالای آموزشی، یکی از مزیت‌های دیگر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد تهران، هزینه پایین دوره‌های آموزشی است. با توجه به اینکه یکی از ماموریت جهاد دانشگاهی، ارایه خدمات آموزشی به عموم مردم است، هزینه دوره‌ها به نحوی تعیین می‌شود که همه بتوانند به راحتی از خدمات آموزشی جهاد تهران بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: چشم‌انداز جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران این است که در حوزه آموزش در سطح ملی و منطقه‌ای سرآمد باشد. با توجه به اینکه در سند چشم‌انداز 1404 ایران باید جامعه‌ای دانش‌بنیان باشد، جهاد تهران نیز قصد دارد دسترسی عموم مردم را به آموزش‌های مهارتی و تخصصی تسهیل کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در پایان به فعالیت انتشارات این واحد جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: انتشارات جهاد تهران، تاکنون 150 عنوان کتاب آموزشی منتشر کرده است. تولید منابع آموزش غیرحضوری دانشگاه جامع علمی – کاربردی برعهده جهاد تهران است. بخش عمده‌ای از تولیدات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی نیز توسط جهاد تهران تامین محتوا می‌شود. سال گذشته 15 عنوان کتاب و امسال 20 عنوان کتاب توسط جهاد تهران تدوین شده که توسط انتشارات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده و می‌رسد. در حال حاضر منابع 10 دوره آموزشی کارکنان شرکت پست نیز در انتشارات جهاد تهران در دست تالیف است.

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱