استفاده از اتوواکسن در مزارع پرورش قزل آلای کشور

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۱۲:۲۵ کد : ۴۴۵۳۹ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۳۱

 

 
 
جهاددانشگاهی برای اولین بار در مزارع پرورش ماهی قزل آلا از اتوواکسن برای واکسیناسیون ماهی‌ها استفاده کرد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران ،این واکسن که از باکتری جدا شده از ماهیان بیمار یکی از مزارع پرورش قزل آلای کشور تهیه شده بود در اردیبهشت ماه سال جاری به روش غوطه وری و تزریقی همراه با واکسن ثبت شده ی استرپتوکوکوزیس/لاکتوکوکوزیس مورد استفاده قرار گرفت.
احمد عرفان منش عضو هیأت علمی و مدیر گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در این خصوص گفت:
در حال حاضر مهم ترین عامل باکتریایی تلفات در مزارع پرورشی قزل آلای کشور باکتری‌های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه می‌باشند که واکسن دوگانه ی آنها در سال های قبل توسط جهاددانشگاهی تهیه و با نظارت سازمان دامپزشکی در حال استفاده می‌باشد. لیکن باکتری‌های بیماری زای دیگری نیز در مزارع وجود دارند که می توانند موجب بروز مشکلاتی در مزارع شوند؛ جنس و خصوصیات این باکتری‌ها از مزرعه ای به مزرعه¬ی دیگر متفاوت است. لذا واکسیناسیون علیه استرپتوکوکوزیس به تنهایی نمی تواند مشکلات بسیاری از پرورش دهندگان را بر طرف کند
دنیانیک آئین عضو گروه میکروبیولوژی کاربردی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نیز در این رابطه گفت:نمونه‌های اخذ شده از این مزرعه خالص سازی و شناسایی اولیه¬ی آنها انجام شده و برای تأیید تشخیص به مرکز کلکسیون میکروارگانیسم های صنعتی ایران ارسال گردیده اند. در ادامه این عضو هیأت علمی‌بیان داشت بعد از باکتری‌های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه، بیشترین عامل جدا شده از مزارع یرسینیا بوده است و باکتری جدا شده برای تهیه ی واکسن اتوژن در این مزرعه نیز در شناسایی اولیه یرسینیا تشخیص داده شد.
شایان ذکر است این اقدام بنا به درخواست مزرعه دار و به صورت اختصاصی برای وی انجام شد و توانست رضایت ایشان را در کنترل بیماری مزرعه ی خود فراهم آورد. عملیات واکسیناسیون مزارع قزل آلا به منظور کنترل بیماری استرپتوکوکوزیس/لاکتوکوکوزیس و جلوگیری از مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها که خطری بالقوه در بهداشت عمومی جامعه هستند، طراحی شده و در حال اجراست.
آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱