با حضور محمد رضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت انجام گرفت: دومین همایش ملی غشا و فرایندهای غشایی

با حضور محمد رضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت انجام گرفت: دومین همایش ملی غشا و فرایندهای غشایی
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۶ کد : ۴۴۵۱۹ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۲۵۵

 

دومین همایش ملی غشا و فرایندهای غشایی 5 و 6 خرداد ماه در  تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور محمد رضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت و محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی،حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و احمد شریفی زاده رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران  برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران در این همایش که  با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و کارشناسان صنایع مختلف در روزهای پنجم و ششم خردادماه توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران در دانشگاه تهران برگزار گردید،در ابتدا معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت در زمینه فناوری غشا و نانو گفت: توسعه فرآیندها و فناوریهای مرتبط با صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی به دانشگاهها واگذار می‌شود

 

وی با بیان این که فناوری غشا در آینده در صنعت نفت تاثیر زیادی در فرآیندهای پالایشی خواهد داشت، گفت: برگزاری این همایشها سبب گسترش فرهنگ این فناوری در کشور می‌شود؛ البته باید تلاش کنیم اهداف و برنامه‌های تدوین شده در این همایشها به مرحله تجاری سازی برسد.

 

وی با اشاره به تلاشها و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه تجاری سازی محصولات غشایی در جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک مجموعه ارزشی و یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی‌به شمار می آید.

 

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت در حوزه نانو و غشا، عنوان کرد: برای ادامه پیشرفتهای صورت گرفته دراین دو حوزه باید ارتباط میان حوزه و دانشگاه افزایش یابد.

 

محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز  با اشاره به گستردگی و ارتباط صنعت پتروشیمی‌با هزاران صنعت و شغل در دنیا گفت: امروزه محصولات پتروشیمی را نمی توان مانند نفت خام تحریم کرد؛ همان طور که شاهد بودید در کشورهای غربی به دلیل نیاز مبرمی‌که به محصولات پتروشیمی داشتند در توافق نخست هسته ای تحریمهای ایران در این صنعت را لغو کردند.

 

وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرحهای پتروشیمی در فاز دو منطقه عسلویه گفت: با بهره برداری از این طرحها البته با کمک دولت در چند سال آینده شاهد افزایش ۴۰ میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی‌کشور خواهیم بود.

 

مسعود کمبرانی دبیر همایش، هدف از برگزاری این همایش را ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی و تجربیات صنعتی ارزشمند در این حوزه، فراهم سازی محیط مناسب جهت تعامل پژوهشگران و واحدهای صنعتی و تبیین مدل ها و روش های تجاری سازی و توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی در حوزه غشا برشمرد. 
وی ضمن ارائه گزارش از روند شکل گیری همایش گفت: جهت ایجاد ارتباط مناسب و حرفه ای بین محققان این حوزه علمی در دانشگاه‌های مختلف کشور، مقرر گردید هماهنگی لازم برای تشکیل انجمن علمی و تخصصی غشاء در ایران توسط دبیرخانه این همایش انجام گیرد. 

 

گفتنی است در این همایش  دو روزه علاوه بر ارائه حدود 40 مقاله به صورت سخنرانی و حدود 80 مقاله به صورت پوستر، دو نشست تخصصی با عناوین نمک زدایی آب به روش غشایی و شیرین سازی گاز به روش غشایی' نیز اجرا گردیدهمچنین ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آشنایی فعالان و پژوهشگران با حمایت های ستاد نانو جهت تجاری سازی محصولات این حوزه حضور داشت.

 

همایش فوق با برگزاری نمایشگاه و نشست های تخصصی عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد.

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱